AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
859

CD- växlare i ej förberedd E39

Mi
97
Michael530
530iT -07
Hej!
Jag tänkte komplettera min 530iT med en cd-växlare.
Jag har sökt på forumet men inte kunnat hitta exakt den information jag söker.
Har navi 16:9, men inte DSP. Den enda kabel som finns ledig i skuffen är den trepoliga (busskabeln?). Man behöver tydligen en kabel till, min fråga är om den extra kabeln skall dras ända fram till instrumentpanelen eller om den skall sitta mellan radiodelen och växlaren? Det är ju ett uttag ledigt "längst ner till vänster" på radiodelens kontaktstycke.

Mvh Michael
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Detta är lite knepigt.
Den trepoliga är som du själv säger I-busskabeln, med + och - samt ibus. Ibusen försvinner in i bilen någonstans och hamnar tillslut i kontaktstycket för stereon, navin. Du behöver sedan själva cd-växlarstyrningskabeln (sex, eller åttapolig). Huruvida den måste gå hela vägen från skuffen in i stereon,navin är jag osäker på. Den gör det i min bil tex, trots HIFI och allt vad det heter. MEn jag vet att BMW säljer dels en lång kabel för hela vägen dels en kort som ska gå fr växlare till radiodel i skuffen. Kontaktstyckena är likadana, bara längden på kabeln skiljer så att säga.

Var sitter din radiodel? Alltså var har du den stora sockerbiten? Det är i den som växlarkabeln skall in i.

*BAWORAK*
Mi
97
Michael530
530iT -07
Hej! Tack för ditt svar.

Min radiodel sitter under en plastkåpa, till vänster under "bagagerumsgolvet".
Det är ju nära och bra till växlarens tänkta placering.
Om man klarar sig med enbart den korta kabeln du beskriver är det ju lungt.
Om man däremot måste dra en kabel hela vägen fram till navi-skärmen, och riva inredningen kanske det blir för svårt. Risken är ju alltid att något går sönder när man börjar rota för mycket bland andra kablage och kontakter.....

Det uttag som är ledigt på radiodelen i skuffen är rektangulärt och jag har för mig att det var 8-poligt. Det sitter i det stora kontaktstycket, till vänster om ett likadant uttag som är upptaget.

Mvh Michael
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Sorry att jag inte svarat, har missat ditt inlägg.
Inte helt lätt det här.
Vilket system har du? Bussines eller Proffesional?

Men jag tycker det låter på din beskriving som att du skulle klara dig med den korta, för det som du beskriver är precis där som växlarkabeln skall gå in. Vad den andra (upptagna) är för ngt vet jag inte, kanske är det kabeln som går fram till det du har där framme.

Jag har bussines och det jag har i skuffen är ju en förstärkare (på vänster sida, där du förmodligen har både förstärkare och radiodel), således går min växlarkabel hela vägen fram till displayen om man så vill.

Hoppas det löser sig. Annars kan du alltid maila eller ngt.

*BAWORAK*
Mi
97
Michael530
530iT -07
Hej igen, Svante!
Tack för ditt svar! Jag hittar ingenstans där det står om det är Business el. Proffessional, inte i utrustningslistan heller, så jag skulle tro att det är den enklare varianten. Har inte hittat någon förstärkare, den kanske är inbyggd i radiodelen?

Det hela verkar i vilket fall solklart på din beskrivning; växlarkabel mellan radiodel och växlare.
Jag beställer en kabel hos BMW och provar. Återkommer med resultat när jag har testat.
Tack för hjälpen, alla tiders!

Mvh Michael

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja, återkom gärna. Följer resultatet med spänning.
Tycker det borde vara den korta, eftersom du skriver att den stora kontakten sitter där bak (Den svarta med dels 12-18 kablar i den stora samt plats för två åttapoliga mindre kontakter precis under). Motsvarande kontakt har ju jag där fram så att säga där även radiodelen finns. Så uppenbarligen inte i din, varför den korta kabeln måste vara den rätta.

*BAWORAK*
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Hej Michael, det du behöver är Nr2 här: Länk då du har Navi så den pluggas in i multikontakten i 'radiodelen' i bagaget. Sen återstår bara att montera CD-växlaren och trycka i de två kontaktstyckena i den.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.