AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.014

Akut avgasproblem

Jag har ett ganska akut problem med mina avgasvärden.
Vid min första besiktning blev resultatet det här:
CO 0,8 (0,5)
CO 2500 0,5 (0.3)
HC 398 (100)
LAMDA 1,00 (0,97-1.03)

Vid min andra besiktning blandade jag ut bensinen med ca 40% etanol och resultatet blev följande:

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0.3)
HC 035 (100)
LAMDA 1,12 (0,97-1.03)

Jag trodde att LAMDA-värdet blev så högt pga. att jag inte varmkört bilen tillräckligt, så jag besiktigade bilen en tredje gång (med ungefär samma bensinblandning samt ordentligt varmkörd den här gången), för att få resultatet.

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0.3)
HC 010 (100)
LAMDA 1,14 (0,97-1.03) (pendlade mellan 1,12-1,14)

Vilket innebär att jag innan veckan är slut måste få ner LAMDA-värdet annars blir det körförbud.

Jag behöver i första hand en snabb akut lösning så jag klarar besiktningen?
Kan det vara så att bensinen blev för utblandad och att bilen går på för "mager" blandning?

Grundproblemet med HC-värdet får jag lösa senare framåt våren ändå.
HC-värdet beror väl på otillräcklig förbränning om jag inte minns fel.
Skulle gärna vara tacksam för hjälp även med detta problem?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
katten +lamda med all säkerhet..byt detta.eller gör en diagnos 250 kr så får du veta exakt vad det är,lycka till...
Tackför svaret, men det hjälper mig inte att akut få igenom den på ombesiktningen.

Någon som har nån idé?
Kl
60
Klintan
320i -90
Du har för mycket etanol i bensinen så du får det lamda värdet, För magert går den

Mvh
Kl
60
Klintan
320i -90
Har du bytt olja och filter, gör det annars för det får ner värdena endel då den drar i sig ångor från vevhusventilationen
Kan luft i kylsystemet påverka avgasvärdena?
Luftade ur och insåg att jag hade ganska rejält med luft där.

Påverkar luftfiltret värderna något nämnvärt undrar jag också?
Det är det enda jag egentligen skulle behöva byta. Olja och oljefilter var det inte så länge sen jag bytte.
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Får man inte en månad till efter ombesiktningen?
Ja då.. Luftfilter gör något, hur mkt eller hur lite är svårt att säga. Beror på hur det gammla ser ut!

För 2år sedan fick min bil fel på lambda värdet. Någora månader efter det ombesiktades den, med KANON värden 0,0 CO samt CO2500 28HC och 1,00lambda.

Sen kördes bilen 600mil, ställdes av i 2år, och där är vi nu. Köpte bilen. Ställde på den och försäkrade den. Gjorde en service, olja, filter, luftfilter samt tändstift. och får nerslag på avgasvärden. nu har jag

CO:1,2 (0,3)
CO2500: 1,0 (0,2)
HC: 281 (100)
Lambda: 1,01 (0,97-1,03)

Lambdan visar ju att jag har rätt bränsleluft blandning. Har kanske kört 7mil med bilen innan jag besiktade den sammanlagt ifrån det att jag tog den i trafik efter 2års vilande. Vad kan vara fel ??
Kl
60
Klintan
320i -90
mikael_st

Ditt problem kan vara upptorkade ventiltätningar då den stått länge
ajdå... låter inte kul att byta ?
Kl
60
Klintan
320i -90
Kan ju hjälpa att häva i någon tillsats i oljan som mjukar upp packningar, eller så behöver du bara sota ur bilen lite då den stått länge och fått lite ärj på ventiler mm kanske,
tänkte samma ang att sota ur bilen.. har kört 20mil nu med den :) Tips på tillsats som mjukar upp pekningar ventiltätningar o så ?
Kl
60
Klintan
320i -90
Finns nog på närmaste mack :)
får kolla upp det. Ingen annan som har något förslag ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.