AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.327

Erfarenheter Fulda Carat Extremo?

Sida 2 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu har jag fått erbjudande om att köpa Michelin MXX3, nya däck som dock har legat "proffsigt" lagrade i 4-5 år. Är det bara att lägga ner när de är så gamla, eller vad tror panelen? Jag har kört på de däcken tidigare, men de lär ju inte vara lika bra som dagens däck.

I det här fallet rör det sig inte om 330:n, utan nu gäller det däck till en Ford mustang -05. En riktig glidarbil....

Mvh Johan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Tror precis som Thorssa angående hårdhet och hållbarhet att Michelin är duktigare att göra däck som håller samt behåller greppet. Visst, generellt kan man säga att mjuka däck greppar bättre men inte håller lika länge men gummiblandningen i sig är viktigast.

Jag tror inte det är några fel på däcken som legat lagrade. Det är först när däcken rullar som de börjar åldras om man bortser från utvecklingen. Men viss rabatt skulle jag kräva ändå.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det var bara att klippa till, jag fick ett sådant otroligt pris att det verkar vara för bra för att vara sant. Drygt 400 euro för 4 st 235/50-18" Michelin MXX3, inklusive frakt! Även om de är gamla både i mönster och gummi så känns det bättre än att lägga 600 euro på Hankook....

Mvh Johan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Johan: Jag tycker du gjorde rätt. Har däck legat rätt lagrade i 4-5 år är det inga problem. Det är som heltsonika säger, de åldras först när de rullar.
Så känsligt är inte gummi, det ska tåla en hel del innan det blir dåligt...
400Eur känns som ett riktigt bra. Men som sagt så är de inte lika "bra" som dagens däck, men en sak är säker, de håller länge.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Tjena. Köpte nya, begagnade fälgar i veckan. Fick "ofrivilligt" nya Fulda Carat Extremo med på köpet. Hjulen har bara rulat 100 mil. Var skeptisk till sulorna först. Men fan tro't, dom går riktigt tyst. Tiden får väl utvisa hur dom står sig.
Enligt den lokala däckhandlaren är stommen samma som Goodyear F1, som tydligen äger Fulda. Våtgreppet verkar ju vara däckens starka sida (enligt tester), även om delade meningar om detta ventileras i tråden.
Men som sagt. Verkar vara ett helt OK däck.
Allt är ju relativt vad som upplevs tyst osv. I början kan de nog vara OK men i mitt fall så blev Extremodäcken allt ljudligare efterhand. Speciellt i mellanfarter och vid inbromsning, innan övriga väg, vind och motorljud tog över kunde man analysera diverse oljud från däcken.
På tal om däck som både rullar och greppar bra och samtidigt har riktigt bra livslängd, nån som minns Klebér från 70-80 talet. Nåt liknande dessa (positivt) har jag aldrig upplevt senare. Många gummihandlare ville inte (seriöst) befatta sig med Klebér pga att de fick sälja för lite nya däck till de som handlat dessa.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag har kört med extremo, har då varit nöjd med hur de presterat på vägbanan, men pga. väldigt sänkt bil och lite felaktiga hjulinställningar så kan ja ej kommentera buller och slitage. Men finns extremeo numer? Skulle inte dem ersättas av Exelero? Har kört exelero hela förra sommaren på min 735 (235/45-17). Inget vägljud som jag blir störd av, man ser knappt att de slitits något märkvärdigt, samt att de går fint i regn, mest troligt t.o.m. bättre än extremo då exelero har betydligt större "regnkanaler" i däcken
Visst finns Fulda Carat Extremo:
Länk
och det är absolut inget problem med hur de presterar osv. Jag körde också med 235/45/17 och grepp osv var det inga som helst problem med. Om de bara inte bullrat osv... Det var även stötigt och spårigt men detta kan man som vanligt se hos de flesta breda/låga däck. Med riktig 4-hjulsinställning osv kan problem med spårning osv förbättras, vilket inte många kostar på sig (inkl jag vid den aktuella tiden), de flesta byter till fälgar och däck utan att beakta detta, ofta även med fel ET på fälgarna osv. Då får man även räkna med att inte alltid få ut optimalt ur sin däcksutrustning, dock påverkas knappast bullret av detta.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ok ok, då måste leverantören ha skojjat med min däckverkstad, jag ville ha extremo, men de påstod att de har slutat tillverkas och ersätts med exelero.

//Simon
Om inte så visar deras hemsidor lite gammal info. Man vet ju inte, Fulda carat Extremo har funnits med riktigt länge nu.

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Som en parentes... Kleber ägs av Michelin numer..
E3
1.828
E36
USA bilar
Som en parentes... Kleber ägs av Michelin numer..
Jepp, det stämmer, och de har tillverkning i flera länder. På de "gamla goda" tiden var Klebér och Michelin made in France.
Av en händelse gick Michelin i och sög upp Klebér, just det...)

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Inte en helt ovanlig företeelse idag, i hela bilvärlden ägs man ju av varandra..
I däckvärlden är det ju bl.a Continental som äger Viking, Gislaved, Barum mfl
Michelin har ju Kleber, BF Goodrich
GoodYear har Kelly, Sava och förmodlign även Fulda.. osv...
Jepp, korsbefruktning är vanligt, inte minst bland biltillverkarna själva. Sen ger man sken av att vara arga konkurrenter i reklamen osv...)
I fallet med däcken menar jag att det klart inte var så trevligt för konkurrenterna, läs Michelin, att Klebér var så himla bra som de faktiskt var under en period, ett sätt att bromsa detta är ju att köpa upp och styra (bromsa) utvecklingen till gagn för egna produktionen. Mycket riktigt så blev ju Klebér bara en medelmåttlig produkt senare, iaf om man lyssnar med gummihandlarna. Själv har jag inte testat dom på senare år.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag gick på tipset att köpa Dunlop Sport Maxx på däckonline för 3000 kr för båda inklusive frakt. Det är egentligen äckligt billigt för sådana däck, även om DOT-numret är två år gammalt. Tror knappast jag kommer att märka någon skillnad.

Tror aldrig att jag har handlat så mycket däck som de sista två veckorna! Det blev fyra nya 18" Michelin MXX3 till Mustangen, nya Fulda Carat Extremo 245/40-17" till mina extra M-fälgar och nu då två stycken Dunlop till mina 18"-are. Sedan har jag hunnit med att köpa begagnade 19" michelin till X5:an och begagnade vinterdäck till mustangen.....

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.