|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Det är dags att köpa nya bakdäck till 330:n, och nu har jag pannan i djupa veck. Vad ska jag välja? Det sitter Pilot Sport (inte PS2) på den nu, men jag tycker de är svettigt dyra. Runt 3 lappar verkar man få lägga för sådana i dimensionen 255/35-18". Just nu lutar det åt Fulda Carat Extremo, som funkade mycket bra på mina föräldrars E320, och samtidigt kostar en tusenlapp mindre. Frågan är om jag kommer att ångra mig? Jag använder verkligen väghållningen, inte så jag kör vårdslöst eller något sådant, men tillräckligt mycket för att aldrig köpa Kumho eller Marangoni. Blir jag besviken om jag "snålar"? mvh Johan |
|
Har tyvärr inte personlig erfarenhet av Fulda carat extremo, men har haft ps1 på 3 bilar nu och tycker det är ett väldigt överskattat däck. Min personliga erfarenhet är att både GY Eagle F1 gsd-3 samt Dunlop Sportmaxx är betydligt trevligare däck att åka på. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Däckonline har just nu Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico för 2409,70 i den dimensionen. Har haft PZero på en E46:a och var mycket nöjd. Men Pirellidäck brukar ta snabbt slut... Ett annat "säkert kort" är Bridgestone Potenza RE040 för 2134,20. Fulda tillverkas som lågprisalternativ av GoodYear och brukar vara likvärdiga GY i torrt, men betydligt sämre i vått. Min personliga favorit är PS2. Fruktansvärt bra däck i torrt - funkar bra både på vägen och på banmöten. Men billigt är det som sagt inte... ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå |
|
|
Jag har kört Fulda modellen du pratar om. Har dels haft dem på min inte så krävande E39 520i i dim 235x40x18 och 265x35x18 samt fram på min 528 i dim. 235x40x18. Så fort det blev blött så blev de som alla andra "budget" däck. Lätta att drifta med =) ... Om jag var tvungen att välja budget däck så hade jag valt Fulda Carat Extremo, men ska jag sätta däcken på en dyrare bil med lite mer effekt så hade jag inte valt dem. Såg att Dunlop DOT 2004 SP SPORT MAXX 255/35 ZR18 94Y XL såldes billigare än Fuldas däck på däckonline. Borde vara ett självklart val trots att däcket legat magasinerat i 2år? Personligen så gillade jag mina PS1or starkt. Precis som jag gillar Continental Contisport 1 och Good Year Eagle F1 GS-D3. Återstår att se hur nya GY F1 Assymetric är som jag beställt till min bil är. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Jag funderar också på vad jag ska ta för nya däck i vår. För mig lutar det mot ContiSportContact 3, som jag köpte till i bak förra våren, eller ett par PS2'or. Mina Continental har varit väldigt bra i alla väder förutom på hösten strax innan jag bytte då däck och vägar var kalla. Jag är rädd för att snåla på någon sak som däcken då jag också använder mig utav väghållningen. Det är ju lite det man har betalat dyrt för när man köpte bilen... Nu kan jag inte säga om Fulda är sämre eller bättre än något annat. Men jag tror jag kommer att satsa på ett säkert kort. Inte kul att bränna 2/3 av pengarna för ett högprestandadäck på något som man inte är nöjd med resten av året. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tillägg: Glömde priset på Dunlopen: Enbart via oss endast 1512,50 SEK Leveranskostnaderna är inkluderade i priset.! / Däckonline Spelar pengar ingen roll så är Pilot Sport 2 det självklara valet... Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
Dunlop-däcken verkar ju vara värsta klippet. faktiskt billigare än i Tyskland! Där är Fulda-däcken billigare, men å andra sidan är Dunlop mycket bättre. Jag ska kolla en sväng till i Tyskland, och se om jag kan gräva upp några PS2:or till vettig peng, annars blir det Dunlop. PS2 är det bästa jag har kört på, och de behövde knappt balanseras heller! Funderade på Pirelli, men de ser ut att ha lite mönster redan från fabrik, och om det sedan slits fortare så går de bort. Så billiga är de inte! Däremot köpte jag Fulda till mina 17" M-fälgar, som också behövde nya bakdäck. De var äckligt billiga tyckte jag, under 2 lappar inklusive frakt för 2 st 245/40 måste väl vara bra pris? Då får jag testa dem i lugn och ro, uppenbarligen speciellt noggrant i väta. mvh Johan |
|
Pirelli Pzero Rosso ger ett helt otroligt fäste, både vått som torrt. Men de slits nästan lika fort som man ser bensinmätaren falla. Räkna inte med mer än en säsong på ett par sådana om de ska sitta bak och du kör aktivt. Under 1000:-/st för 245x40x17 är otroligt billigt. Jag tycker att Fulda är ett bra budgetdäck som uppförde sig tryggt i farter 200+. Fulda är populärt i Tyskland och hästlängder bättre än Linglong, Nangkang etc... Johan: Vad får du betala för frakten från Tyskland? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
De flesta tar c:a 35 euro för två däck. Då måste de gå in som XL-paket på GLS, vilket innebär max 300 cm om man lägger ihop längd-bredd-höjd. Det funkar för vanliga däck, däremot var X5-däck för stora.... mvh Johan |
|
Johan: Det är ett väldigt bra pris. Bussgods tar ca 350-400:- för att skicka 4st däck inom Sverige. Du har f.ö Powerpost. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Var på väg att köpa Kumho till min Audi men när jag snackat med min däckhandlare så blev det Michelin. Han sa ungefär så att Pirelli kan du ha ca två säsonger, Kumho tre max fyra medans Michelin räcker fem säsonger. Vet inte hur mycket man ska köra per säsong i den jämförelsen men det var ungeför det proportionella förhållandet mellan dem tyckte han. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Skrev fel i mitt inlägg ovan, Fulda ska det vara istället för Kumho. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Thorssa: Annars tycker jag det du skrev om Kumho stämmer. Min far hade dessa på sin Saab 9-5. De höll i två säsonger sen var de helt slut. Ca 1500-2000mil / år. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Folke hade dessa 17" Fulda däck på sin 528, när det var 75% kvar av dom bullrade dom så irriterande att han inte orkade ha dom kvar, han reklamerade och fick nya mot en vettig mellanpeng, men avyttrade dom hjulen ganska omgående. ///MVH Hasso Länk |
|
Att ett däck håller 5 säsonger vittnar bara om ett högt tread-wear värde, inte att däcken har bra egenskaper utan snarare tvärt om. Däck som håller länge är bra för ekonomin men de har en betydligt hårdare gummiblandning och är därför inte direkt roliga att köra aktivt med (frågan är alltså vilket behov/syfte man har). Att ni rackar ner på Kumho förstår jag inte, de sitter ju som standard på Hamanns alla bilar och fälgpaket. Visst, de är billigare men jag har kört flera säsonger med olika däck och tycker de fungerar väldigt bra med tanke på priset. En av världens fem största tillverkare, medverkar i Lemans 24h, WRC, F3 och sponsrar Micheal Jernberg i EWC =) /// Viktor |
|
|
Betvivlar faktiskt att Michelin skulle ha sämre vägegenskaper än Kumho eller Fulda trots att de håller längre, tror det handlar om att Michelin är duktigare bara. När det gäller Pirelli får man väl en massa grepp men inte så länge hehe. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
År 2002 köpte jag Fulda Carat Extremo till min dåvarande M5 E34. På knutstorpsträffen samma år vann jag Master starter i ösregn. Alla andra bilar stod och spann med bakhjulen vid startlinjen medan M5'an gick som en kanonkula in i mål. Även bankörningen gick imponerande bra med de däcken. Innan däckbytet hade jag Michelin Pilot Sport på M5'an, och tro det eller ej, men jag tycker definitivt att Fulda däcken generellt sett var bättre både i vått och torrt. Mvh Tommie |
|
Nej, Kumho köper jag inte! Jag hade Kumho Excsta på en 528, och hade jag kört lite hårt och parkerade bilen fick jag ståplattor som tog flera mil att köra ur. Dessutom var de inte riktigt runda och fodrade mycket balansvikter. Mvh Johan |
|
ursäkta, lite offtopic kanske. men en liten fråga. säg om man vill ha kul så billigt som möjligt, alltså drifta lätt. har ni några tips på "roliga" och billiga däck? 16tum, minns inte bredden kan va 205. jag har fälgarna på väg till lagning. vill ju att hjulen ska se bra ut även om det är bara ska "lekas" jag har fått för mig att det ska väll vara ganska hårda däck, för livslängden och att dom inte "greppar" lika hårt. ni verkar ju ha bra koll på det här med däck.. tack på förhand! Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
|
finnen318is -> som jag sa längre upp i tråden, däck med högre treadwear är hårdare och greppar sämre! /// Viktor |
|
|
hade tänkt mig några tips på märke/modell, jag vill ju inte gå igenom en massa däck för hitta något som passar bra/bäst, blir ju dyrt! vill hällre bruka pengarna på något däck som funkar bra.. tack iallafall! Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.