AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.144

Hur många L vatten i m50b25?

Tjena!

Håller på att piffa upp lite i motorrumet och för att komma åt så har jag monterat ner fronten på bilen. Igår så tömde jag kylaren på vatten och det som fanns i slangarna vart väll ca: 5L vatten.

Har läst lite nu och sett att mitt system rymmer lite drygt 10L vatten.

Min fråga är nu, när jag monterar tillbaka kylaren igen och ska fylla på vatten, borde jag tömma motorn på resterande vatten (hur i sånna fall?) eller kan ja köra med det "gamla" vattnet + nytt.

Nästa fråga är hur luftar jag systemet på lämpligaste sätt. Fylla på vatten sen.. ?

Är det några speciella krav på glykol till bmw (m50b25)? hur "kallt" borde man blanda den?? 50/50?

//Salis
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ca 10,5 liter har jag för mig ska gå i.

Resten av vattnet är väl kvar i blocket, du dräner det genom att öppna en skruv som sitter på höger sida i motorummet. Under grenrören ungefär.

Du blandar med fördel 50/50. Speciella krav vet jag inte, men det är den blå vätskan du ska ha. Om du vill så har BMW/micro castrol glykol som rekommenderas.

Luftning finns ett jättebra mektips om på gör-det-själv menyn här till vänster. Byte av vattenpump på m52 tror jag den heter, skriven av hasso.

Själv skulle jag dränerat allt vatten och även bytt vattenpump och termostat om det inte är gjort tidigare och sen fylla på ny vätska och därefter lufta ur systemet ordentligt och efterfylla lite dagen efter.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Har du redan fått ur kylarvattnet och har kylaren av (du har alltså gott om plats), så håller jag med "MD" om att du passar på och byter termostat och vattenpumpen. Jag bytte detta i somras så vattenpumpem gick sönder. Har du inte bytt den tidigare och bilen närmar sig 20000mil, så är det väldigt bra att byta i förebyggande! Min motor gick riktigt varv (ja, den var upp på rött iaf) när pumpen gick sönder, och bmw´s toppar väl rätt så skänsliga för sådant! Skoveln/"propelern" på vattenpumpen är gjort i något plastmaterial som vitrar sönder med tiden, så den kommer väl mer eller mindre garanterat gå sönder.
Det är är ett väldigt kladdande med kylarvattnet och så är det trångt att få av kylarfläkten. Så har du fronten borta så tar inte jobbet alls lång tid att göra, och går då fort och med att du har bra med utrymme nu. Passa på att byta drivremmen oxå. (Mekonomen: Pumpen kostar ca 700kr, termostaten 250kr, remmen 275kr)
Tack för svar, MD och ExHonda!

Då blire till å leta upp pluggen på motorn och tömma några liter till då.
Sen dra iväg till mekonomen och köpa lite nya prylar =)

Angående remmen så slet ja bort den när jag tog bort generatorn och den var hyffsat torrsprucken så tänkte ändå byta den. Men jag kommer inte ihåg hur den satt =/ någon som har en sprängskiss? Jag kollade lite på realoem men fattade inte vilken av sprängskisserna ja skulle använda.

Som sagt så är det en M50B25 utan vanos och ingen AC.. hur dra remmen?

//Salis
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Letat efter bilde rpå google och här på AP, men hittar bara den här:
Länk
Men är inte säker om det är rätt motor. Men du kan bara sätta remmen på ett sätt, så bara prova dig fram.
>ExHonda:

Okey då blire till å testa sig fram då =)
Borde man köpa nytt termostathus till m50 också? Han som bytte på sin m52 rekomenderade ju det iaf.

//Salis
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Ingen aning,, jag gjorde det inte iaf. Men har han bra argument och det inte kostar en förmögenhet så kan det kanske vara en bra idé! (,,,jag ska läsa vad det står där),
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.