|
|
|
|---|---|
|
jag har en e36 328 som jag bytt till 325 insug och extractor grenrör samt sportsystem och sportfilter (insats). vissa säger att dessa mods tillsammans gör max 10hp men bilen går nu betydligt bättre märks spec på 3:an och uppåt. kan säga att kompisens 325 (e36) nästan står still när man rejsar, en enorm skillnad för att bara skilja 1hp eller vad de nu blir... nån som har bänkat nåt liknande eller skulle våga gissa vad de kan ha gett?? | |
| Gissar att du ligger på ca 210, ett chip på det så har du 215 eller tom något mer. | |
|
Intressant. Jag håller på att spara till en 325 "99-01" eller 328 "99-01". När den kommer i min ägo had jag planerat att göra liknande "tweak" men dessutom byta till race-kat (Länk *Chip (itsfun) *Race-kat (a-alt) *Sportfilter(instats) (Märkes.. nånting) *Sportavgas (ingen aning än..) Du har inte funderat på race-kat när du ändå håller på..? :) |
|
|
Jag har bytt till 325 insug och sportavgas på min328 och kommer uppgradera med nya grenrör + racekatt förhoppningsvis redan nu i veckan. Sen en mappning när pengar finns. min tanke är att köra bilen i rotortest bänk efter avgaset är färdigbyggt så då kommer vi få svar på vad min maskin lämnar iaf. / Mvh Jimmy |
|
| Skulle tippa på 220-230 hk. M50 insuget ger faktiskt ganska mkt på topp, hade sånt på min förra 328:a också och visst stack den iväg bra mkt bättre på högre varv! | |
|
jag upplever att det är som jigga säger. bilen går ganska lika som innan upp till ca 5000 men sen drar den på utav fan. förut så dog den efter 5000. en original 328 lär ju ha max 170-180 hk vid 6500 så om den nu ligger på ca 220 så är de ju klart att man märker av det. Man borde kanske skaffa race kattar med :) |
|
|
När man läst mycket trådar från USA osv. där det är vanligare med trimmade 328:or så brukar de ange kring 170hk på bakhjulen när dom kört på sina dynorullar. vore ju inte helt fel att finslipa det till cirka 200hk på hjulen istället, borde bli en rätt stor skillnad då tycker jag =) / Mvh Jimmy |
|
|
En klasskompis som heter EGI här på furumet bänkade sin orginal E36 328 till 205 hk och strax över 300Nm så med det trimmet lär man hamna på 220-230hk.. Pärlan: Länk |
|
|
Har köpt en original 328i -96 som har bänkats till 212hk / 313nm. De enda den har är 2.5" avgas efter katen samt öppet filter som är långt ifrån optimalt.. Tror det är nästan sämre än vad det är originaö just nu.. Är lite småsugen på att montera ett 325 insug men vet inte om jag orkar börja riva i den. mvh |
|
|
inte för att vara elak men 200+ med orginal motor känns väldigt främmande.../ MvhJimmy |
|
|
Varför är det främmande?? man måste ju lita på att dom uppgifter som folk skriver är sanna och vad är det som säger att det bara är 193 original? det är det som tillverkaren angivit. och det kan ju finnas skäl till att dom skrivit just 193 och inte 190 eller 195 eller nå sånt... |
|
|
om vi säger så här om du bänkar 160hk på hjulen så har du 192hk i motorn med 20% drivlineförlust vilket jag tycker inte låter så illa. och med tanke på att merparten av de bromspapper jag sett har legat kring 160hk på hjulen med orginal maskiner så tror iaf jag att effekter uppemot 212hk är i högsta laget. för att det skulle diffa nästan 10hk mellan olika orginal bilar med samma maskin tycker iaf jag verkar skumt. men alla har rätt till sin egen åsikt, jag kommer publicera mina siffror sen när jag har byggt "färdigt" min bil och kört den i en rototest anläggning. / Mvh Jimmy |
|
| tar drivlinan så mycket, de visste inte jag, trodde den sög max 10% men man lär sig så länge man lever :) | |
|
Jag har iaf fått lära mig 20% :-) men tekniken går säkert framåt / Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.