|
|
|
|---|---|
|
Hade igång min 323, första gången på 4månader och den startade lätt. Problemet är att när motorn är varmkörd så är den grova kylarslangen som går från framkant av motor till kylaren helt kall då övriga slangar är varma, varför? (dessutom går bromspedalen helt lätt och ända ner till botten utan att minsta bromsverkan kan kännas i princip, som en cykel pump). | |
|
Hej Det kan vara så att du har en ispropp i kylsystemet eller för lite vatten i detsamma . Bromsen kan vara lite vad som helst kolla eventuella läckor prova även att lufta huvudbroms-cylindern om det kan vara packningarna i den som torkat och hängt sig . Lycka till Henrik Larsson M som i Motor |
|
|
Hej igen ! Glömde säga att får du igång på bromsarna av luftningen så ska du nog ta och köpa en repsats packnings-sats till broms-cylindern så att du är säker på att det inte hänger sig när du kör med bilen det finns stor risk för det annars . Henrik Larsson M som i Motor |
|
|
Tackar, ska tillägga att jag hade motorvärmare och det har varit +2grader varje dag nu så ispropp är omöjligt. Men det är klart, det kan vara för lite vatten, tyckte att det var lite då jag pressade ihop slangarna/slangen. Undrar hur vatten kan försvinna, minns att jag hade full vattenvolym i systemet innan jag ställde av bilen och vad jag vet läcker den inte vatten? Huvudbromscylindern sitter i motorutrymmet eller, den där runda svarta, hur luftar man den för det har jag aldrig gjort? |
|
|
Bevis på att kylaren kyler kanske? :-) Ang bromsarna så är det säkert huvudcylindern som gett sig, byt eller renovera. /Anders C |
|
|
Huvudbromscylindern sitter under motorhuven ja! Behållaren som sitter monterad på en cylinder/rund pryl, sitter oftast mot torpedväggen (mot coupen alltså). Ska du lufta systemet så behöver du hellst vara två personer. En som pumpar upp tryck och sedan håller trycket medans du öppnar "nippeln" på oket. (Du sätter en transparant gummislang på nippeln för att se om det kommer bubblor/luft i bromsoljan). Stänger nippeln igen och kompisen pumpar upp tryck igen. Gör så på alla oken tills du får ett bra tryck och inga bubblor/luft ur oken. Är du lite oräker på detta, så be någon som kan det, iaf första gången så du ser hur det går till. Lycka till |
|
| Varmkörd föresten? Hur varm är motorn isf? Har den kommit upp ordentligt i arbetstempratur? För vätskan ska upp i 90grader eller mer innan termostaten öppnar sig, först då flödar kylarvattnet runt. Innan den har öppnat sig är den undre slangen kall (eller den övre, ja du märker!). | |
| Ja motorn har varit igång 15-20minuter och tempmätaren står på kl 12.00 så att säga så nog var den varmkörd. | |
| Tilläggas bör att vattenpump+termostat är ny bytt !! | |
| min 325:a är slangen också kall på den nedre, bra värme i kupe och allt funkar som det ska så jag har inte funderat på de mer | |
| Intressant, hur mycket kör du med den? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.