|
|
|
|---|---|
|
Jag var och kollade på en 530i förra veckan och när man strtade motorn så hörs ett svagt tickande ljud. Jag vet inte vad det kan bero på och efter att ha diskuterat detta med några personer nu verkar det som motorn kan behöva värmas upp innan ventilerna fungerar korrekt. Ska jag lämna in bilen på ett motortest hos motormännen innan jag köper den? Eller finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att kolla på bilen? :P Det fanns dessutom lite rost på baklucka, skärmkanter och stenskott på huven, hur mycket kan det kosta att laga och lacka så det blir bra gjort? Jag vill verkligen inte köpa en bil där jag måste börja med att lägga ut många tusen på lagningar.. mvh johannes | |
| OBS!! Bilen står på bildepån i morgongåva, utanför uppsala. | |
rsarits |
Hur långt har den gått? Min tickar några sekunder efter start om den är kall, men den har gått 32000mil. Om det tickar länge, så kan någon av lyftarna vara dålig. Vad det kostar att laga rost/lacka är omöjligt att säga utan att ha sett bilen. Det är ofta mer rost än vad som syns utanpå. Om du vill ha en riktigt fin bil, så är det enklare att köpa en som är fin från början. Fundera över om den är prisvärd för dig. |
|
Länk Med tanke på tickandet och rosten så känns det inte som ett bra köp direkt. Men det är ju frågan om hur mycket du behöver betala också. Jag har inte sett bilen i verkligheten så det är dock svårt att göra en helt rättvis bedömning. Får du någon garanti från handlaren? Mvh Johan |
|
|
hs01jowe> Hej. Att köpa en bil som har rost och ev fel på lyftare mm och inte vilja lägga ned massa pengar på bilen, den ekvationen går inte riktigt ihop för mig. Då bilen låter som ett renoveringsobjekt och du verkar vilja ha "the real mccoy" OM den typ inte är gratis och du är händig så köp. Annars bör du överväga att gå vidare och kolla på andra bilar. /R |
|
| Tickandet beror troligtvis på att den stått en längre stund, ta ut bilen på en rejäl provtur o dra ur den riktigt. En kompis va o provkörde en 328-99 som också tickade i lyftarna, han fick säkert köra ett par tre mil innan det släppte, den har inte tickat nått efter det,som sagt hydraullyftare mår inte bra av o stå still | |
|
Sen byta olja, filter stift kan göra underverk de med :) /R |
|
|
Okej, rosten på skärmkanterna stör mig inte så fruktansvärt, viktigaste är att det inte sprider sig allt för mycket bara. Kan man få en duglig 530 för 30 tusen? Eller är jag helt ute och cyklar? |
|
|
rost är en bitch. Kan bli omfattande och dyrt med lack mm. Man ska aldrig köpa den billigaste man hittar, den är billigast av en orsak. Köp hellre den dyraste 518 du hittar hellre än den billigaste 530in :) Tänk efter, innan! /R |
|
| Va säger magkänslan om bilen? | |
|
måste bara få kommentera att jag köpte en 535i för liten slant med okänt motorfel, den lät konstigt, visade sig att en vipparm hade gett upp. :) i övrigt var bilen i mycket bra skick! men man har inte alltid tured med sig.. MICKE |
|
|
Bilden är såld nu ändå :( Man vet ju inte hur mycket pengar man som regel ska lägga om man vill ha ett hyffsat ex som funkar bra. Finns ju dom i 15000 kr klassen och dom för 40k... de flesta E32 verkar ju generellt sett vara billigare än E34or i samma skick, finns det någon speciell anledning för detta? Några exempel som ser bra ut: Länk Länk Den här ser kanonfin ut: Länk |
|
|
hs01jowe> Mindre bilar har alltid bättre andrahandsvärde än stora i sverige. Är större efterfrågan på mindre bilar som nog avgör det. E32 är billigare än E34 som är billigare än E30/E36 mm. E32 är dock en skön bil. Hade själv en 735 med manuell låda och lamelldiffspärr förra vintern. Va helt underbar :) Ska du gliida så köp en E32 skaru köra bana E36 mittemellan E34 :) __ Med Vänliga Hälsningar Robin Forsberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.