|
|
|
|---|---|
|
Hallå där i vårsolen =) Har en liten fråga här jag som ni hoppas skulel kunna svara på. Jag har en -90 e30 318is som har startmotorproblem. Hade rostat ihop en gång enligt förra ägaren så han hade plockat isär den och smörjt upp. Men den har nu jävlats ett bra tag. Släpper liksom greppet när man ska starta. Oftast bara då bilen är varm. har den stått över natten så brukar den bara "släppa taget" en gång. men är bilen varm så gör den så kanske -5 gånger innan bilen går igång. Så tänkte nu att det är dags att byta ut den innan besiktning. (Annars blir väl inte gubbarna på SBP så givmilda =) Har läst någonstans att det skall passa från andra Bmw. som tex 318, 318, 520, 525. Vet ni om startmotor passar från ngn annan bil? Mvh/Joel | |
|
Jag har liknande fel som dig.. den "greppar" inte riktigt. Kommer ett skrapande ljud, sen så kör startmotorn i luften. Så själv felet är väl inte på startmotorn utan om jag förstått allt rätt Solenoiden. Är detta en del som ingår när man köper en ny startmotor, eller är det något man måste skaffa separat? Någon som vet om det är Jobbigt att byta denna del själv? :) |
|
| Konstigt också att jag precis som dig upplever att den greppar sämre när bilen är varm. På morgonen går den igång med ett litet skrap, men greppar alltid. Parkerar man med varm bil och ska starta en liten stund senare får man försöka minst 3ggr innan den greppar. | |
|
om jag inte har helt fel så är det inbyggd solenoid i startmotorn, bara att byta ut hela enheten. Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
|
En kompis till mig hade ett liknande problem på sin 318is. När man vred på nyckeln gick startmotorn men den drog inte runt motorn. Han trodde felet låg i startmotorn och den byttes ut. Detta gav inget resultat. De visade sig tillslut efter endel felsökning att svänghjulet hade spruckit så att kransen slirade. Detta är ett mycket ovanligt fel, BMW i jkpg hade bara varit med om de en gång sa dom. Men de kan ju vara felet på din bil. /Simon |
|
| ja, Att vi har samma fel är ju lite märkligt. Och som Simon 318is säger. Det kan ju vara möjligt. men varför just bara då den är varm. Jag får väl ta å riva och kolla antar jag. Elelr så kanske jag har fått tag på en startmotor från en 316 -90. Bör ju passa tycker man. om inte annat så får man ju testa. | |
|
få väll hoppas på att det bara är startmotorn.. Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
|
Skriv gärna i forumet när den är bytt och om det hjälpte. Nu är ju bara frågan vem som hinner byta först ;) |
|
| Jo, Ska byta så fort han som har startmotorn komemr hem från lumpen. Vilket blir ganska snart hoppas jag =) Om e startmotor från 316 -90 nu passar. Men det bör dn göra tycker jag. | |
|
Något nytt som hänt? Själv har jag inte haft ork att fixa fram en ny startmotor, men börjar få lite panik nu, för felet börjar bli mer frekvent.... Måste testa 4-5ggr istället för 2 nu när felet uppstår. Låter inte helt omöjligt det där felet med att svänhjulskransen slirar.... för det kommer just ett ganska grovt skrapande ljud. Skrapljudet kommer först, sen tappar den greppet och snurrar fritt i luften.... och dom gånger när bilen startar så blir det först skrap, och sen greppar den och snurrar istället. Typ -> *SKRAP*...*sssuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr i luft* ;) Å andra sidan så är det väl kanske så att det helt enkelt beror på att startmotorn är kass och inte greppar ordentligt.... |
|
| Jo, Kollade upp problemet men har dessvärre inte löst det. Plockade bort startmotorn och demonterade den för att se om jag hittade nå fel. På kolven till solenoiden så var det skrapmärken, Ungefär som om den hade kärvat. så jag slipade upp å smärjde in kolven och provade igen. Men dock samma problem ännu. Och jag tycker det bara blir värre och värre. Men bara ibland dock. Blir väl till att kika på startkransen sedan. | |
|
Upptäckte i helgen att problemet blivit extremt mycket värre.... nu får jag knappt igång bilen ens när den ärk all. Så nu är det verkligen dags att fixa felet en gång för alla. Har inte orkat bry mig om felet det senaste för jag redan har en gammal veteranbil som fått några anmärkningar på besiktningen att greja med... Men nu vågar jag inte ens stänga av bilen när jag tankar med risk för att bli stående! Passade startmotorn från 316? Eller var det en speciell till M42? Kollat upp startkransen? |
|
|
Har exakt samma problem barrre. Vågar inte heller stänga av den för det är så pinsamt och stå och vrida på nyckeln 20-30ggr innan den går igång. Det känns som det är helt slumpmässigt när den vill gå igång.. Funderar på att byta startmotor, är det lätt/svårt? Jag har tillgång till alla verkstyg nästan och lyft m.m :) |
|
|
Startmotor från m50 passar rakt på..Ett problem jag har haft på min 318is är att startmotorn vibrerat loss och sen knäckt ett av öronen. Det har inträffat 2 gånger. Att byta startmotor på en e30 318is är en ganska enkel match...byt den underifrån. 3/8 spärr med ett gäng med förlängare så man får nycklen mellan låda och kardan tunlen. |
|
|
Svårt att byta på en 325i e36a? Måste man komma underifrån? ;( Eller går det bra ovanifrån om man tar bort insuget? |
|
|
man behöver inte ta bort något insug, det är bara en massa mer jobb att göra det. Ta start motorn underifrån, tar en tiodel av tiden och är mkt lättare |
|
|
Kommer man verkligen åt startmotorn tillräckligt mycket underifrån då? Finns en guide för 316 E36 (jag har också en e36) här på autopower Länk ett ruskigt jobb om man läser på tidsåtgången, men det kan gå underifrån alltså? verkar riktigt svårt att komma åt skruvarna på startmotorn från det hållet, men sparar man ett par timmar så är det ju inte fel ;-) Något jag däremot kollat upp, det är att alla e36'or har samma startmotor mellan 91-93 samt alla dom som är 94+. Alltså oavsett om det är 316 eller 328! Enda undantaget är M3. När jag kollar dom vanligaste bildelsåterförsäljarna (mekonomen, micro, etc) så verkar man kunna välja mellan Bosch eller "Märke X".... skiljer ofta ganska mycket i pris, men är det någon som har erfarenhet av dessa budgetmärken? (om man nu kan kalla det budget) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.