|
|
|
|---|---|
| Hejsan, har en 750 il, -96. Jag har lite konstiga problem, om jag kör vid 90 så växlar lådan i och ur lock up:en hela tiden, man ser på varvmätaren att den växlar upp, ner...ökar man farten så försvinner problemet.ibland har det även hänt i lägre farter, lådan kan inte riktigt bestämma sig. vad kan det bero på? idag fick jag för första gången en varning, "trans failsafe mode", eller vad det stod, startade om bilen, sedan var det borta. Vet någon vad det är för låda? Steptronic med grön lapp under tråget. kan det vara 5hp-30? mvh//stoffe | |
|
alla 750 e38 har zfhp30, prova att ladda upp batteriet, uppgradera mjukvaran för lådan etc :) lycka till MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| Jag har satt nytt batteri precis, hur uppgraderar man mjukvaran? Tack för svaret! mvh//stoffe | |
|
Åk till aukt. BMW-verkstad så hjälper de dig. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| Är det någon som har blivit hjälpt med att uppgradera mjukvaran? | |
| Jag har aldrig lyckats märka säkert om lockupen går i eller inte.. Någon som vet om lockup är i funktion även när man kör på 5an manuellt? | |
| Är det någon som vet om lockup:en endast används på femman? eller om den lockar även lägre växlar? | |
| Nu har jag beställt tid för uppgradering av mjukvara i både motor å växellåda, 23Mars... jag återkommer med resultatet! | |
|
-Stoffe_m3, återkom gärna om de lyckas uppgradera din automat. På min lyckades de tyvärr inte... Mvh / |
|
|
krut-ove Vad hade de för problem med det? har du några konstiga problem med din låda? eller vill du bara fräscha upp allt lite grann.. ?? mvh// stoffe |
|
|
Det diskuterades vilt om detta på forumet och jag tänkte att det är inte fel och ha den senaste programvaran. Är man entusiast så är man...:) Tydligen var jag dock tvungen att byta styrbox till automaten isf, ca 5000kr...Min småryckte även i en specifik hastighet samt vid krypkörning. Dock lyckades de iaf uppgradera motorstyrningen vilket gjorde att mina sporadiska ryck i det närmaste är bortblåsta. Motorn är numera i det närmaste vibrationsfri, också mycket rappare vid gaspådrag. Mvh / |
|
| låter ju tråkigt... men det var ju bra att motorn fick nytt liv!! jag hoppas det går att uppgradera min... men vi får se. | |
|
Lockupen funkar i manuellt läge på både 4:an och 5:an. Lådan är "adaptiv", vilket gör att den sparar på sig historia om ditt körsätt i en RAM buffer för att med detta som underlag bättre kunna gissa ditt önskade växelläge. Jag har ett par gånger känt att min låda gjort skumma växelval, och då har jag gjort bilen strömlös (lyft av minuspolen på batteriet) en halvtimme (räcker troligen med minuter) för att automatlådestyrenheten skall tappa historikdatat. Efter detta växlar lådan "slött" en stund tills den "lärt in" nytt data (kör helst "normalt" så att typiska data adapteras), och sedan har jag upplevt att den funkat bra igen. Kanske värt att testa för dig? Mvh. /Kjell |
|
|
Det finns som sagt en uppdatering av programmet som jag skulle börja med att kolla på bmw. Det har hjälpt på flera tidiga 750. Då passar man på och kolla ev felkoder. Om inte det hjälper tror jag man får gå vidare att kolla ett gäng givare, solenoid 4 liksom ohm och krypströmmar i kablaget Länk Om du vill göra sånt felsök själv kan jag ge info hur du gör annars kan du lämna den till en växellådsfirma. 5hp30 har lockup med slirkoppling som går in successivt med ökande hastighet och märks i ca 70-120 km/h. Finns alltså ingen speciell hastighet då den "slår på" men ett litet ryck brukar ändå kunna märkas kring 110-120 när impellerns (drivs av motorn) hastighet till slut bromsas ner helt till turbinens hastighet. på 5hp30 används den på 4an och 5an men tex 5hp19 och 24 kan även locka på 3an Kjell: med all respekt för dina erfarenheter men det lagras inte någon historia om körsätt. Den adaptiva funktionen till körsätt är momentan och inte minnesbaserad. Det enda som lagras i EGS minne (och som kan nollas) är en adaptiv anpassning av hydraultrycket till tjockleken hos lådans lameller och den har inget med körsätt att göra. Mer om de två olika adaptiva systemen Länk molle |
|
|
molle325: Du verkar riktigt insatt i detta, så jag misstror dig absolut inte, men min BMW-verkstad har sagt till mig att det finns ett adaptivt minne som anpassas efter körning - vilket dom har nollat nån gång åt mig med hjälp av inkoppling till deras dator. Vilket tydligen skulle kunna ge mjukare växlingar. Detta är vad dom har sagt till mig, men risken är väl att dom nog inte alltid vet så mkt som dom vill ge sken av att veta. Rent spontant låter det ju osannolikt att ett adaptivt växlingsprogram skulle anpassas över tid och bli mer och mer insnöat på ett visst körsätt. Elektroniken och dess programvara borde istället ha en utmärkt möjlighet att anpassas varje sekund/hundradel. Den bästa "adaptionen" är ju faktiskt att om man kört lite sportigt och varit lite snabb på gasen så motorbromsas det mer om man hastigt släpper. Men om man sen mjukt trycker ner gasen för att hålla sin fart så hoppar snabbt högsta möjliga växel i, och lådan växlar åter normalt. Det är vad jag kallar adaption, och anpassningen sker så ledes hela tiden. Någon nytta med långtidsminne kan jag inte se. Enligt min BMW-verkstad hade jag förresten redan senaste programvaran i lådan OCH motorn - vilket jag har lite svårt att tro på. Vore mycket intressant att få detta dubbelkollat. |
|
|
Nissarna på verkstan har fel. Det dom har nollat är den adaptiva anpassningen av hydraultrycket vid växling. Trycket ökar allteftersom lamellerna slits ner men har inte har något med körstil att göra. När man nollar sänks trycket till standardvärden vilket gör växlingarna mjukare. Det är ett felaktigt rykte som nästan blivit en "etablerad sanning" att denna anpassning skulle ha med körstil att göra. Se mer i länken ovan. Nej, den adaptiva anpassningen till körstil (AGS) fungerar precis som du beskriver. Den reagerar momentant på gaspedalrörelser och väglag (slirning) etc etc. utan att lagra något i minnet. Läs det som Hasso skrev i länken ovan. Och tur är väl att det. Tänk om lådans växlingar i en viss körsituation skulle bero på hur man körde bilen för en halvtimme sedan eller för ett år sen? Eller, ännu värre tänk på detta: Både min sambo och jag kör bilen ungefär lika mycket med våra högst olika körstilar. Vem skulle minnet ha anpassat sig efter då? En dålig mix som varken passar mig eller henne? molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.