|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag blev inspirerad av Wilhelm Svenselius fina mekartips om att byta skärm och navigator på min E38 modell 2000. Efter att ha läst massor av inlägg här så blev det Ebay Tyskland. Bordmonitorn köpte jag från Litauen! Den hade tyvärr lite skrapmärken i skärmen som jag blev lite besviken på. Men det är ju begagnat och den funkar. En ny kostar ju 3 gånger så mycket så det var inte aktuellt. Jag har en MKII navigator. Varför byta till en MKIII när man kan gå direkt på en MKIV med DVD. Så det blev en sån. Men den funkade ju inte. Skärmen blev svart. In till Förenade Bil i Malmö som kollade den. Elektrikern var mycket konfunderad eftersom den inte kom upp på skärmen. Han kollade i reservdelsdatorn och fick besked på att den var till en Z4. Svaret blev att den har enklare elektronik utan TV mm så den passar inte i din bil. Svaret kostade 510 kronor. Kollade artikelnumret i Realoem och det stämde. Reklamation alltså. Säljaren hävdade att MKIVan suttit i en E46 318d. En etikett med chasssinumret på MKIVan intygade detta. Kollade i Realoem, jovisst det chassinimret var till en E46. Men varför passar då endast artikelnumret till en Z4. Konstigt! Jag fattar ingenting. Nu säger säljaren att MKIVan måste kodas om till Navi Proffesional genom en reset. Det kan kanske BMW klara men helst Siemens VDO i Tyskland eller en återförsäljare till VDO Dayton som dotterbolaget heter. Vilken cirkus man hamnat i. Många som jag läst om här har bara pluggat in den. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Vem kan koda om en MKIV till min E38 Navi Proffesional här i Sverige??? Tacksam för goda tips! Lars... | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag har handlat mycket på ebay själv, men jag har bara råkat illa ut en gång. Då var det en säljare som påstod att navit var till en E46, men det var från en helt annan bilmodell. det löste sig, men det finns många som inte vet vad de säljer. Tyvärr misstänker jag att det beror på att grejerna är stulna, och de vet inte från vilken bil de kommer. Lappen som sitter på din navi kan mycket väl vara förfalskad, för att navit inte ska framstå som stulet när man kollar upp chassinumret. Så i det fallet kan man nog gissa att BMW har rätt i det här fallet. Jag skulle begära pengarna tillbaks, och på ett försynt sätt fråga vad navit kommer ifrån. Börjar säljaren ana att du kan göra en polissak av detta så kanske han är intresserad av att ta tillbaks det. De flesta är mycket intresserade av att ha en bra feedback på ebay, och brukar då vara rätt hjälpsamma. Hade verkligen dessa säljare 100%-ig feedback? Mvh Johan |
|
Hej, Först vill jag bara säga att jag inte på något sätt vill försvara säljaren på ebay, men ett tänkbart scenario kan vara detta: MK4n kan ha suttit i en Z4 med radionavigation, sålts till någon som haft en E46 med radionavigation (vilket är fullt möjligt och normalt). Om säljaren ej specade vilken typ av navigationssystem MK4 använts till så har han rent tekniskt sett ej gjort något fel (även om han kan varit mycket medveten om att scenariot gör MK4n mindre attraktiv). /Andy |
|
|
Tjena igen! Jag hittade en artikel på Internet som belyser problemet. Länk Tydligen så kan navigatorn vara kodad i två lägen, Business eller Proffesional. Jag har naturligtvis Professional och MKIVan är kodad i Business från en E46, 318d. BMW klarar inte detta utan det är Siemens VDO Repair Center i Tyskland som gäller. Det är bara att stoppa in mer stålar alltså. Det gäller tydligen att veta exakt vad man köper. Har läst flera inlägg i Tyskland och i England om Ebayköpare som råkat ut för exakt samma sak. En MKIV från en E46 funkar inte i E38 & E39. Lars... |
|
|
Njae, kanske inte riktigt (men jag tror att du menar rätt): En MK4 från en E46 med Professional navigation fungerar perfekt i en E38, E39, E53 med professional. En MK4 från en E46 med Business / Radionavigation fungerar perfekt i en E38, E39, E53 med Business navigation. Dvs det är snarare vilken typ av navigation man har än vilken bil den kommer från som spelar roll. Sen är ju däremot radionavigation betydligt vanligare i E46 än i "större" modeller där den enbart används som ett enkelt alternativ för efterutrustning av bilar utan navigation... /Andy |
|
|
Nu är min MK4:a på väg till Tyskland. Men inte i min bil utan som paket. Till Siemens VDO, Repair Center i Wetzlar. Förenade Bil kunde/ville inte hjälpa till. Siemens VDO har återförsäljare i Sverige och Danmark men dom kunde inte hjälpa till. Jag skickade alla uppgifter om min bil samt om MK4:an till Siemens VDO och dom bekräftade att dom kunde programmera om den till Navigation Proffesional med färgskärm. Pris 60 Euro. Frakt dit 260 spänn. Det är ju bara att stoppa in mer pengar så ordnar det sig. Fast hade jag köpt rätt modell så hade jag sluppit detta. Säljaren hade skrivit i annonsen på en rad att den måste omkodas till Navi Prof. Men att den skulle funka till E38, E39, X5 etc. Hade han skrivit vad det kostar att få den omprogrammerad så hade han säkert fått lägre bud. Man måste tydligen vara expert innan man köper tillbehör som Navigatorer. Jag får trösta mig med att en ny kostar över 15 tusen. Jag lär väl slippa undan med hälften. Lars... |
|
|
Westis: Hälsa BMW i Sverige att de kan gör omkodningen till Proffesional med hjälp av GT-1. Tar max 10 min. (Jag tror snarare att de inte vill göra det...) 3. How to recode MK3/MK4 from monochrome to color display What the dealer has to do: First connect the GT-1 1. Code ZCS/FA 2. select after sales replacement(retrofit)( i know it isn't, but other wise you can't code the MK4 3. select IKE 4. select language 5. then you have to selet the 3 languages 6. Then on the nav screen you wil see load software. But you can’t see because your Nav still isn’t code for the Monitor. Butt you musst put the V26 in the MK4. 7. after you putt the V26 you have to wait in about 2 minutes the screen wil come, last time it took about 4 minutes. 8. After the succesfull software load , you have to select recode the Navigation computer, an you can code the MK4 to your car. |
|
|
Mycket Lyckat att köpa navisystemet från Litauen! psssta,fråga hur skrapmärkena kom dit på skärmen,......... När ska man sluta skratta ???? |
|
|
Nu har jag fått tillbaka MK4:an från Siemens VDO Repair Center i Tyskland. Jag tryckte in den där bak och den fungerar nu klockrent. Mycket bättre upplösning, snabbare uppdatering, enklare hantering och hela Europa på en skiva. Vilken skillnad det blev! Siemens VDO Repair Center var verkligen sjyssta. Tog en dryg vecka och den kom tillbaka med faktura i lådan. Dom krävde inte förskottsbetalning! Uppdatering till senaste OS ingick. Kostade 46 Euro därav 18 i frakt. Det var inte så dyrt tycker jag. Vad gäller att köpa från Litauen så har den här säljaren fler positiva affärer än säljarna i Tyskland. 256 positiva auktioner på 12 månader. Finns fler i Litauen med ännu fler positiva auktioner. Dom är naturligtvis intresserade att hålla ett gott rykte för att få sälja överhuvudtaget. Många är kanske tveksamma till att köpa från Litauen jämfört med Tyskland. Jag skulle köpa från Litauen igen, Tyskarna är inte ett dugg bättre. Inte i mitt fall i alla fall. Hur som helst så har det slutat lyckligt i mitt fall. Allt funkar till belåtenhet och jag har fått en modernare bil. |
|
| Hade han annonserat på Ebay.de då eller? Kul att allt funkar som det skall nu. | |
|
Hej westis! Har samma problem här i Finland än du hade med MK4. Jag köpte Rechner för min E39 med Navi Professional men Rechner har varit i E46 och jag tror att den har varit Navi Business. Jag läste också från tyska BMW forum att Rechner måste skicka till Siemens (Wetzlar). Skickade du först e-mail för dom eller skickade du bara Rechner med brev var du sade vad de ska göra? Om du skickade e-mail först minns du vad var deras e-mail address? Tack för svaror och ursäkta min dålig svenska! Tomi |
|
|
Hej Tomi! Jag faxade först och fick priset 60 Euro. Sedan packade jag ned MK4:an med ett brev där jag skrev min adress och telefon, problemet, chassinummer på bilen, artikelnummer på boardmonitor. Men dom tog inte 60 Euro utan endast 28 Euro. Dom har ingen epostadress tyvärr. Fax fugerade bra, skriv på engelska det gjorde jag. Fax nr: 06441/370-325. Du kan även ringa till: 06441/370-608. Mycket vänliga och hjälpsamma. Postadress: Siemens VDO Repair Center Philipsstrasse 1 D-35576 Wetzlar Germany Lycka till! Lars... |
|
|
Hej Tomi! Jag faxade först och fick priset 60 Euro. Sedan packade jag ned MK4:an med ett brev där jag skrev min adress och telefon, problemet, chassinummer på bilen, artikelnummer på boardmonitor. Men dom tog inte 60 Euro utan endast 28 Euro. Dom har ingen epostadress tyvärr. Fax fugerade bra, skriv på engelska det gjorde jag. Fax nr: 06441/370-325. Du kan även ringa till: 06441/370-608. Mycket vänliga och hjälpsamma. Postadress: Siemens VDO Repair Center Philipsstrasse 1 D-35576 Wetzlar Germany Lycka till! Lars... |
|
|
Hejssan! Jag faxade mina frågor för dem och de svarade snabbt med e-mail. Nu ska jag skicka Rechner till Wetzlar. De har mycket bra kundtjänst. Och jag kollade från lokal BMW Dealer att den här Rechner har varit i E46 med Navigation Business. Och jag måste också skicka mitt videomodul till Megamodules.com för kodierung när min bild är 4:3 i 16:9 Display. Tack för hjälp, Lars! Tomi |
|
|
Hej! Vad tar megamodules för omkodning till 16:9 av videomodulen? /Andy |
|
|
Det är ungefär 120-130 eur. Tomi |
|
|
Idag fick jag min MK4 tillbaka från Siemens. Allt spelar bra och de har uppdaterat den nyaste software V29. Hel omkodning tog en månad (2 veckor gick i posten). Jag måste ta kontakt till Siemens när efter en vecka hände ingenting men sedan nådde jag riktig person och allt hände i ett par dag. Kostnaderna var 37 eur för omkodning och 18 eur post, totalt 55 eur. Om andra har samma problem och ni måste skicka Rechner till Siemens, skicka först e-mail (tyska eller engelska) för Heike Jungen. Han är professional med den här saken. heike.jungen@siemens.com När jag hade skickat min Rechner till Siemens sökte jag hur kann man göra den omkodning själv med software V28 cd. Men jag vet inte vad händer om det lyckas inte. Jag är mycket nöjd med Siemens. Tack för dig ännu, Lars Tomi |
|
|
Vad är det som parar ihop MK4an ihop med bilen? Alltså hur vet MK4an att bilen är business eller proffesional? Jag har nämligen eftermonterat hel kabelhärva med BM54, MK4, 16:9 etc.. men skärmen tänds bara upp lite(backlight) men ingen bild. Radio och ljud osv funkar, men inget kommer upp på skärmen. Monitorn och MK4 an kommer ifrån olika bilar men det ska väl inte spela någon roll ? |
|
|
Det har inget med bilen att göra, det beskrivs tidigare i denna tråd. Det handlar om att Business är den lilla radionavigationen och Professional är den stora skärmen. En Mk4 måste kodas om till proffessional om du har stora skärmen, se tidigare inlägg. |
|
| För att förtydliga lite till, jo det betyder något om de kommer från olika bilar där den ena haft Business och den andra Proffessional, då måste naven kodas om. | |
|
Jo det förstår jag, tänkte om man behäver koda om något mera än MK4an om man nu har 16:9 skärmen. Typ kanske BM54an eller liknande.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.