|
|
|
|---|---|
|
hej! Detta handlar om en "combi" (330wagon) Jag har problem med att glasrutan i bakluckan på 330:an öppnar sej av sej själv och när som hällst. jag har egentligen inget behov av att kunna öppna glasrutan så om det går att koppla bort funktionen (öppningen av glaset) skulle det också fungera som lösning på problemet. någon annan som haft detta problem? och hur löstes det?? | |
modano |
det är antagligen kirokontakten i tryckknappen som är kass. Funktionen går att koppla bort i servicedator. Går även "manuellt" koppla bort genom att klippa kablar.... |
|
Du kan enkelt utesluta knappen genom att ta bort plastskyddet på undersidan av rutan, där finns det en skarv som du lossar. Fortsätter problemen, som i mitt fall, ja då sitter inte felet i knappen utan bland kablarna. Jag stelopererade min, enligt tips från annat inlägg, med hjälp av ett motstånd som jag satte i kontakten till motorn för öppning. Den sitter givetvis under kåpan där glasrutan låses. Ta bort kontakten ur motorn och sätt motståndet mellan 1a och 3e stiftet, prova dig fram från vilket håll som är rätt. Då släcks lampan på instrumentpanelen och problemet är på sätt och vis löst. Gör man inte detta, utan bara tar loss kontakten ur motorn, får man dras med indikering för öppnad baklucka för jämnan. Jag gav många timmar åt att ta isär kabelhärvorna i luckan, men lyckades aldrig hitta felet. Detta trots att jag många gånger lyckats framkalla glappet när jag ryckt och slitit. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
tack för svaret! då ska jag bara bestämma vilket av alternativen det blir :-) |
|
|
"citat Appelqvist : Ta bort kontakten ur motorn och sätt motståndet mellan 1a och 3e stiftet, prova dig fram från vilket håll som är rätt. Då släcks lampan på instrumentpanelen och problemet är på sätt och vis löst. Gör man inte detta, utan bara tar loss kontakten ur motorn, får man dras med indikering för öppnad baklucka för jämnan." en liten fråga, hur stort ska motståndet vara (ohm) eller menar du en diod eftersom du skriver "vilket håll som är rätt"???? |
|
|
Aaah... rätt håll = från vilket håll man räknar och hur man håller kontakten! (kom på vad ni menar alldeles själv....) Nu behöver jag "bara" nån som bekräftar att det är en mickrobrytare och inget annat som man "ersätter" genom att utföra byglingen mellan de nämnda stiften, om det är en microswitch/brytare fungerar det ju bara fint med "bara" en byglings kabel (för att släcka indikerings lampan) |
|
|
Du har fattat rätt om "rätt håll". Sanningen är att jag valde ett motstånd med för hög resistans, så jag klippte av ett ben på det och satte dit som en bygling. Vågade inte rekommendera detta till dig bara. //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
Tack ännu en gång! Nu ska jag bara ta mej i kragen och utföra "ingreppet" :-) |
|
|
En fråga till er. Vad menar du med sätta motståndet rätt? OAvsett vilket håll så funkart ett motstånd |
|
|
Som 330wagon kom på för 3 inlägg sedan, så menar jag placeringen i kontakten. Förtydligande... Kontakten som man lossar vid öppningsmotorn har 4 stift (hål), motståndet eller byglingen skall placeras mellan första och tredje hålet. Det är svårt att veta från vilket håll på kontakten jag räknat första hålet, därför får man prova med de två möjliga kombinationerna. Men som sagt, resistorer med för hög impedans verkar ej fungera, så bygling är en utväg. (Jag provade med 470 ohm har jag för mig) //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
Inspirerad av "Appelqvist" tog jag mod till mej och så här gjorde jag nu i kväll. Med tändningen "av" pillade jag loss den berömda kontakten, blängde länge på den och tog sedan resolut fram en vanlig testmejsel. tändndningen är som ja nämde "av" så ingen risk finns att bränna dyr elektronik (tex. lucka öppen indikering) trycker på "öppna" knappen och hittar en +puls i (räknat enligt Appelqvist) 4:e hålet (brun/röd ledning på "min bil") I ett förvirrat ögonblick bestämmer jag mej för att det kan vara bra att kunna öppna luckan utan att behöva riva loss klädseln i nederkant och sedan känna sej fram till, försöka ta bort byglingen och pilla tillbaks kontakten för att få upp glaset.... Luck klädseln sitter nämligen med 2skruv som bara kan lossas när glasrutan är öppen "go figure".. Klipper den brun/röda kabeln så pass långt från kontakten att jag kan skarva på en kabel på varje sida "klippet". Trycker tillbaks kontakten = nu fungerar indikeringen och visar luckans verkliga tillstånd (öppen eller stängd) Kablarna drar jag nu ut på vänstersida mellan klädsel och plåtlucka +10cm. jag sätter en "hel isolerad" kabelsko på varje kabelände. Sedan tar jag en bit dubbelhäftande tape och klistrar fast kablarna på insidan luckklädseln strax under/nedanför rutan (klädselplasten går att försiktigt böja undan såpass att man kommer åt kabel när hällst plåtluckan är öppen. varför? -jo, om jag nu kopplar ihop dessa två kablar kan jag öppna glasrutan igen. För att jag tex. behöver laga.....nått annat och måste ta bort klädeln. |
|
|
Det här kommer kanske lite sent för alla som klippt och klistrat men ...när min glaslucka levde sitt eget liv så visade sig felet vara kortis i knappen på nyckeln... |
|
|
Hej, Jag har samma problem men vill behålla funktionen att öppna glaslucka. Ringde med BMW och de sa att knappen på glaslucka förmodligen är trassig. De frågade om clockan hade varit nollställd för att det var samma krets, och det var faktiskt så. Reparation kostar ca 2500-3000kr. Min fråga är om det är svår att bytta själv. Är det någon som har plockad isär glasbakruta? |
|
|
Låter svinaktigt mycket för byte av microbrytare. Jag hade själv "turen" att få rost på bakluckan, den byttes på garantin. Gamla glasrutan behölls (de sitter inte ihop), men problemen med oavsiktlig öppning försvann. Så mitt problem satt troligtvis i kabelaget i luckan, ej i microbrytaren eller glasrutans ledningar. Men då jag inte tror de bytte kabelstam i bakluckan, så vet man ju inte om problemet kommer tillbaka. Men den dagen, den sorgen. =) //Vad vore vinterkörning utan x?\\ |
|
|
Min baklucka bytes redan för ett år sen (pga rost, och garanti). Då hade jag inte problemet... Undrar om det otroliga fuktiga väder har något med det att göra. Vi har ju haft 4 månader dugregn (känns som). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.