AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.694

E30 318is 16V Rasslande motor.

Har en del rassel från motorn upp till 3000 varv ungefär, sen tystnar det. Brukar även tystna längre ned i varv när motorn blivit riktigt genomvarm. Jag antar att detta har med kamkjedan att göra, är det något jag måste fixa omedelbart? Är det dyrt? Jag har ingen möjlighet att göra det själv, måste lämna in bilen.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Om det rasslar så är det troligtvis kedjan som behövs bytas och något jag skulle fixa så snabbt så möjligt så du slipper vara med om ett ras. Har dock ingen anning om vad det kan kosta.
Måste man byta hela kedjan? Trodde det räckte att byta kedjesträckaren. Skall kanske tillägga att bilen gått 30.000 mil, är inspektion 2 servad vid 26818 mil och därefter oljeservad 3 gånger.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det kan räcka med att byta kedjespännare. Du kan börja med det, rätt enkelt på 318 is. MEN innan missljuden försvunnit skulle jag inte köra en meter med bilen i onödan. Rasar toppen blir det DYRT.

E

Det rasslar inte alltid så det kan väl inte vara jättefarligt...
Skall besiktiga på fredag, hur det går där får bestämma bilens vidare öde.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Eller rassel och rassel, ljudet är faktiskt mer ett skorrande. Fast det är kanske så det låter när kedjespännaren börjar bli slapp. Det kan vara tyst på tomgång, och sen kommer ljudet vid 17 -1800 varv och försvinner vid 2500 varv igen. Ibland kan det skorra som attan vid tomgång oxå, men nästa gång är det tyst vid samma varvtal.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Oj 30000mil, då hade jag definitivtbytat kedja samtidigt som sträckaren... BMW säger att kedjan ska räcka motorns livslängd, men man har ju hört om ett par M42-kedjesläpp på forumet...

// MVH Jocke
Dax för en uppdatering. Min bil går nu tyst och fint igen. Den har fått ny kamkedja och sträckare. Kostade 3500 kr vilket jag tycker inte var särskilt farligt pris.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Ok. Intressant tråd.
Har samma "fel" på min pärla.
Rasslar upp till ca 3500rpm. efter det blir det tyst.
Får ge mig på ett byte jag också då.
Vart kan man få tag i billiga men bra delar?
vad bör man byta?

Min har gått ca 25k mil

mvh Andreas
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Lundberg, det framkommer väl ändå vad som behöver bytas i posten innan din?

"Min bil går nu tyst och fint igen. Den har fått ny kamkedja och sträckare."

Hehe mekonomen, säljs det inte där så hos BMW.

// MVH Jocke
Visa användare
35
Lundberg...
E36 318is -92
Mixim/Jocke.

Nej det framgår inte vilka delar man behöver för att byta kamkedja samt spännare.

Skenor?
Packningar?
Osv.

Kollade lite på nätet igår.
Meca verkar vara hyfsat billiga.

mvh Andreas
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Fredrik M: Lämnade du in bilen på verkstad för byte?
Min is har gått drygt 27k mil och visar dessa symptom.
Någon som bytt själv som kan berätta lite om hur det går till samt hur svårt det är?

Mvh Anton
jp
464
jpn
523im -99
skulle också vilja veta lite mer om detta då även min har börjat rassla vid ca 3000rpm bilen slår alldeles strax om till 26000 mil
Ja jag lämnade bilen till verkstad.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Ok tackar!
3500 inkl. ny kedja, spännrulle och montering. Ngt mer som byts i samma veva -skenor tex??

mvh Anton
Egentligen skall man byta kugghjulen med, men för att komma undan lite billigare hoppade vi över detta och använde en kedja med kedjelås. Behövs mycket mer arbetstid för att byta alltihopa. Man vill ju inte lägga hur mycket som helst på en såpass gammal bil. Det var verkstadens eget förslag att göra på detta viset.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Kugghjulen? Menar du kamdreven, vev-hjulet eller spännhjulet?
Vad bytte du mer än nr1 på denna bild? Länk

Funderar nämligen på om det räcker att "öppna" kedjan i ovankant på motorn, koppla på den nya kedjan, snurra motorn ett varv för att sedan nita ihop den. Kanske var så dom gjorde på din??

Mvh Anton
Ja kamdreven heter det på motorspråk. =)

Jepp, precis som du beskriver gjorde verkstaden på min bil för att hålla kostnaderna nere.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Hehe okej.. Alltså byttes bara kedjan?? Du skrev längre upp i tråden att sträckaren byttes också, är det nr11? Länk

Börjar känna mig tjatig men vill inte göra fel...

Mvh Anton

Nr. 14 och 17 heter ju chain tensioner. Vilket jag får till kedjesträckare. Nr. 11 är ju ett "kugghjul" och som jag förstod det behöver man demontera halva fronten för att byta dessa, så jag tror inte nr. 11 byttes på min bil. Jag vet faktiskt inte exakt vilka delar som byttes eftersom jag inte gjorde jobbet själv, och den nya ägaren fick med kvittona från verkstaden så jag kan inte kolla exakt vilka delar som är listade där heller.

Men jag vill minnas att det var listat, kedja, sträckare och glidskenor. Sen om det var båda glidskenorna eller den ena vet jag inte heller.

Tror du får mer hjälp av någon som gjort jobbet själv. Sen är det säkert olika från motor till motor hur mycket vissa delar blivit slitna. Dina kamdrev är kanske helslut, eller så är den i bättre skick än min var och du behöver bara byta sträckare och kan låta kedjan vara. Inte lätt att veta innan man öppnat och kollat.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Har nu pratat med en lokal verkstad.. Enligt dom hade bmw bara en sluten kedja att sälja.. Någon som vet var man kan få tag på en öppen kedja??
Plus att man behöver ngt specialverktyg för att nita ihop en dubbelkedja =(
Hilfe bitte!

Mvh Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.