|
|
|
|---|---|
|
Tjo, en snabb fråga till er som förhoppningsvis mekat mer med bakdelen av en E38 än vad jag har. Skulle idag byta radiomodul på min bil eftersom den slutade fungera, se tidigare tråd: Länk Jag och herr Beolink hade tillsammans fyra olika radiomoduler, men enbart två av dem (min förmodat trasiga original och en från en E39 utan DSP) fungerade. Med de andra två var symptomen följande: * Ingen lista på radiostationer visas * Väldigt få kanaler går att få in * Dålig mottagning på de kanaler som går att få in * CD-växlare hittas ej och fungerar således inte En av de andra två kom från en E38 som var äldre men hade exakt samma konfiguration från min bil. Båda de andra två var av märke Philips, min gamla och den jag bytte till var av märke Becker. BM24 alla fyra, vad jag förstod. Kan någon redogöra för vad som krävs för att en godtycklig radiomodul skall funka i en viss bil? Uppenbarligen är det inte E39/E38 som avgör, inte heller frånvaro eller avsaknad av DSP. Är det Philips/Becker som har olika gränssnitt kanske? Måste bilen kodas för en viss radiomodul eller radiomodulen kodas till bilen? Alla insikter uppskattas rikligen. Wilhelm Svenselius | |
|
Finns lite om kodning av radio och navigator här på dess länkar. Man kan koda via I-bussen med ett interface och Navcoder programet. Länk Länk /Pulare |
|
|
Hej, Navcodern är ett mycket bra hjälpmedel särskilt för problem som uppstått vid byte tíll 16:9 skärm, eller till radiomoduler med det nyare NG gränssnittet. Tyvärr hade det inte hjälpt oss. Har fått lite mer klarhet i cdväxlar problematiken: Fordon mellan 1994 och fram till 1996-1997, beroende på modell, använde sig av PI-bussen för att styra cdväxlaren. Senare bilar använder sig av I-bussen varpå radiomodulen skiljer och endel nyare cd-växlare ej går att använda... Den dåliga radiomottagningen kom sig genom skillnader i antenndiplexern, även här skiljde sig de äldre radiomodulerna eftersom de var anpassade för just detta. /Andy |
|
|
Aha. Det är således åldern på radiomodulen som avgör? De två du hade i reserv måste båda ha varit "äldre", således? Wilhelm Svenselius |
|
|
Ser inget årtal på dem, men den ena satt i en 1996:a vilket instämmer med de fakta jag fått fram hittills. /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.