|
|
|
|---|---|
|
För ca 1 år sedan fick bilen ett märkligt beteende. Vid körning i konstande hastighet så rycker den ganska ordentligt. Vid gaspådrag så tvekar den och tappar all kraft. Gasar man jätteförsiktigt går det ganska bra med vid mer gas så "storknar" den liksom. Jag kan ha full gas på 1:an och den rycker sig sakta sakta framåt tills man når ca 5000 rpm och då släpper det och den går som vanligt till varvstoppet. Efter ett par dagar så slutade det. Igår kom beteendet tillbaka. Börjar bli trött på det och slulle vilja fixa det. Av det jag har kunnat läsa mig fram till här verkar det finnas tre huvudspår. 1: Kamaxelgivaren är slut. 2: Den drar tjuvluft någonstans. 3: Lambdasonden börjar ge sig och ger fel signaler till motorstyrningen. Med detta inlägg så söker jag andra som har eller har haft liknande symptom. Skulle vara tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter. Bilen är en e34 525-94 med vanos. | |
|
Kolla tändstiftens och tändspolarnas kondition samt att de är ordetligt åtdraga. Mvh Anton |
|
|
Tändstiften byttes för ungefär ett år sedan (någon månad innan beteendet först visade sig), sedan dess har bilen rullat ca 3000 mil. Det skulle vara tendspolarna då, men det vore märkligt om alla strular samtidigt. För inte kan väl en tändspole få hela motorn att tappa all kraft? Hur kontrollerar man tändspolarna? |
|
|
jag hade likadan problem på min 520 -92. Men då var det tändstifter som var slut, dessutom ventilkåpanspacning läkte och det var blöt rund tändstifter och tändspolar. Byte packning, olja och stifter nu går det som en klocka! Kolla om den tar inte tjuvluft. det kan påverka också. |
|
|
Kolla gummit till insuget noga, ta helst bort det och titta. Mitt var sprucket och den gick konstigt, bytte och det blev bra. Mvh ulfem |
|
| Ja, det är väl bara att börja leta fel i morgon. Jag vet att jag hade ett läckande ventilkåpspackning så det var olja i ett tändstiftshål. Kanske har spridit sig... | |
| hur går den på tomgången? | |
|
Tomgången svajar. Idag blev det tvärstopp. Motorn bara stod o svajade på tomgång. Så fort jag petade på gasen så höll den på att dö. När jag drog ut kontakten till LMM så blev tomgången stabil samtidigt som det gick att få upp lite varv om jag tryckte gasen i botten. Efter att jag höll på en stund med gasen så gick den bättre. Tillslut kunde jag till och med ta mig frammåt. Jag körde några minuter och bilen gick bättre och bättre (fortfarande utan LMM). Tillslut så gick den helt normalt fast med en tomgång på 1500 rpm. Jag testade att sätta dit kontakten till LMM igen och till min förvåning så gick den lika bra som utan LMM med den skillnaden att tomgången gick ner till det normala. Ska experimentera lite imorgon för att se om jag kan klarlägga några fler tydliga symptom. Tyckte att den luktade lite konstigt om avgaserna också. Blir mer och mer fundersam över om det inte är något fel med lufttillförseln. Vad tror ni? |
|
| För er som har liknande symptom och inte hittar lösningen kan jag tala om att det var min luftmassemätare var trasig. Bytte idag, nu går bilen som en klocka igen :) | |
|
Har fått liknande problem som LexCom med min 525i -92. Helt plötsligt utan någon förvarning började motorn rycka som bara den vid gaspådrag. Men gasar jag väldigt försiktigt så går den bra och vid ungefär 4000 rpm så lossnar det och den går som vanligt. Jag har inte hunnit kolla om det finns några felkoder, men jag provade att rycka ut kontakten till luftmassemätaren och motorn går varken bättre eller sämre då. Det enda som hände var att precis när jag ryckte kontakten så dippar varvtalet för någon tiondels sekund. Är det luftmassemätaren som har gett sig för mig också då? Jag felsökte också luftmassemätaren enligt Bentleys servicehandbok: Tråden i den glöder som den ska 4 sekunder efter man stängt av motorn. Och jag mätte upp 3,1 ohm mellan pinne 5 och 6 som skulle ligga mellan 3 och 4 ohm. Men det var ju precis inom marginalen, så det kanske visar att den är dålig? |
|
|
Det var en tändspole som var trasig för mig. Det fanns inga felkoder och alla spolarna mätte jag upp till 0,8 ohm och det var inga synliga överslag. Utan jag hittade felet genom att byta en spole i taget mot en fungerande spole. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.