|
|
|
|---|---|
|
om någon vill koppla in en subwoofer i en x5:a här är några tips som funka för mig. bilder och en engelsk version finns på Länk Inledning Basen är van vid framför driver & tvingar och att ge listeneren fullständigheten och djupet som är nödvändiga egentligen att tycka om musiken. Då jag köpte min X5 mycket det första tinget, märkte jag var att, även om ljudsignaldelarna var av nätt highquality, det fanns en bestämd brist av lägre bas. Ljudsignalsystemet kan lätt förbättras, genom att tillfoga en subwoofer och en underampere. I detta dokument som jag förklarar hur man förbinder en underampere till den stock förstärkaren X5, utrustade endera med DSP eller non DSP. Jag har beskrivit 3 olika kontaktdontyper som jag har sett på X5 stock förstärkare för ’ s och förklarar var att få suben signalerar för varje av dem. Detta är att förbinda en subwooferförstärkare som utrustas med kick - jämna (den jämna högtalaren) förlagor. Kick - jämna förlagor möjliggör knackning in i högtalaren binder för att mata en subwoofer ampere. Det kallas kicken - jämna, därför att signalera har redan förstärkts, som motsatt till ett lågt jämnt signalera (den jämna förförstärkaren) som behöver att förstärkas, innan det går till en högtalare. Om din ampere har endast förlagor och dig för low jämna att önska att förbinda den som förklarat här, skar du behov att tillfoga en jämn adapter för fodra, innan du matar subwooferen ampere. Anslutningar till fabriken binder göras genom att använda vågen, & plötsliga kontaktdon gillar den som under visas i föreställa. Föreställa 1 Driva underamperen Förutom matning av din subwoofer ampere med anslåsuben signalera förlaga, subwooferen ampere skar behov att drivas av ett konstant (+12v) riktar från batteriet, en god slipad och för a (+12v) avlägsen ”turn-on”. Du kan få ett gott konstant (+12V) från driva, och malt peka. Driva och malt pekar är en plast- boxas (vanligt gräsplan) lokaliserat nära reservdäcket under snabeln däckar. Du bör finna flera ‘ som tom ’ driver klapp, som du kan använda för att driva din underampere. Varje tillgängligt driver klapp har nog strömkapacitet att driva din underampere och skyddas av en säkring. Föreställa 2 shows (+12v) det avlägsna ”turn-on” källkontaktdonet var jag fick den avlägsna 'På/av' +12ven. I grundar kontaktdonet (som visas på föreställa) någonstans under CDchangeren. Jag testade all binder med en voltmeter och grundar en som fungerade med tändningen. Inte säkert, om du skar, ha ett liknande kontaktdon i din. Använd en voltmeter för att kontrollera vilket av binder är en +12v förbindelse till tändningen. För att förhindra någon skada bör du alltid använda en voltmeter och en ohmmeter för att dubbelkontrollera alla ledningsnät för danande anslutningarna. föreställa 2 Identifiera typen av kontaktdonet Mycket det första tinget som ska göras, är att identifiera som typ av kontaktdonet dig har på din fabrik ampere. För att undersöka kontaktdonet ta bort exponera (vanligt på den lämnade sidan av cargoområdet). CDchangeren (om utrustat) och fabriken ampere lokaliseras i den lägre delen av mountingen sätter inom parantes, grundar bak exponera. Om din bil utrustas med CDchangeren, skar du måste att ta den bort för att ha mycket att ta fram till fabriksampere-kontaktdonet. För att se kontaktdonet måste du skjuta ut det från amperen. Detta göras, genom att glida kontaktdonet med hjälpen av en bearbeta liksom en skruvmejsel for example. Föreställa 3 nedanför den min X5 fabriken för shows DSP ampere, cdchangeren och den ökade suben ampere. Föreställa 3 Typ av kontaktdon 1) om du har en X5 med högvärdigt låter och DSP: Du bör räknar 15 ben i detta kontaktdon, om även allt ben inte bindas. På detta kontaktdon kan du klapp in i klämma fast nr. 7 och 14 för att mata din kick - jämna (den jämna högtalaren) subwooferampere-förlagor. Du bör märka 2 kablar som är mer tjock än andra. Dessa är klämmer fast #8 (driva +12v) och klämmer fast (mald) #15. Det bör hjälpa att lokalisera klämmer fast #7 och klämmer fast #14. Föreställa 3 visar under att kontaktdonet för 15 ben på min X5 med 2 röda plötsliga kontaktdon förbindelse till pins# 7 och tillfogade 14 och två binder (blått och white) vilka går till den mono ampere-kicken för min subwoofer - jämn förlaga. Om du har 2 kanaliserar ampere i stället för en mono ampere då verifierar att den är bridgeable som hjälpmedlet, att du kan överbrygga 2na kanaliserar in i ett för att mata en subwoofer. Inte alla ampere är bridgeable. Detta bör klart specificeras i dokumentationen av förstärkaren. Var också medveten att, genom att överbrygga det skar är två gånger driva på en högtalare. Överbryggat tjalla listas vanligt med specifikationen av amperen. Om du har 2 att kanalisera ampere, kan du mata dina förlagor för kicken för ampere-’ s från klämmer fast nr. 7 (-) /14 (+) för höger högtalare och 10 (-) /2 (+) för lämnad högtalare. Jag använde endast 7/14 i min fall, därför att jag använde ett mono kanaliserar ampere Föreställa 4 2) Non högvärdig X5 (ingen DSP): Du bör se 12 ben i detta kontaktdon, om även allt ben inte bindas. Föreställa 5 visar under binda av detta kontaktdon. Du kan klapp in i klämma fast nr. 5 och 6 eller 11 och 12 för att mata kicken - jämna (den jämna högtalaren) förlagor av din subwoofer ampere. Som förklarat i det föregående dela upp, om du har 2 att kanalisera den bridgeable suben ampere som du skar matar dina förlagor för kicken för ampere-’ s från pin# 6 (-) /5 (+) för höger högtalare och 12 (-) /11 (+) för lämnad högtalare. Föreställa 5 3) Annan Harman/Kardon utrustad X5: Når du har skjutit ut kontaktdonet, bör du nu se 2 kontaktdon jämsides, en grå färg en och svart. Ben numreras från 1 till 13 på grå färgkontaktdonet och från 22 till 34 på det svart. Föreställer 6, och 7 visar under de 2 kontaktdonen. På detta kontaktdon klämma fast #1 (-) och #2 (+) är för lämnad bakre woofer och klämmer fast #24 (-) och #25 (+) är för rättbaksidawoofer. Föreställa 6 - förutsatt att av btrvalik Föreställa 7 - förutsatt att av btrvalik Du kan klapp in i #24 och #25 mata kicken - jämna förlagor av din subwoofer ampere som visat i föreställa 8 under. Föreställa 8 Om du har 2 kanaliserar den bridgeable suben ampere som du skar matar dina förlagor för kicken för ampere-’ s från pin# 24 (-) /25 (+) för höger högtalare och 1 (-) /2 (+) för lämnad högtalare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.