AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.060

Byta SI-Kort E30?

gu
11
gunning
320i -89
Hejsan!

BMW 320 E30 -89

Min varvräknare,temp och tank fungerar ej, plockade ut SI-Kortet för att byta batterier och upptäckte att det var ngn som hade slitit bort fästena för batterirna på kretskortet så det är förstört.

Frågan är då, kan man löda dit nya fästen till batterierna? Eller ska jag sattsa på ett nytt kort bara, kmr mätarna fungera då?

Ngn som har ett kort liggandes kanske?

Mvh Marcus

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Prova att löda dit sladdar med en batterihållare som du har utanför instrumentet. Då kan du använda vanliga batterin och enkelt ladda dem om de tar slut.
Nu minns jag inte om batterierna ska vara kopplade i serie eller parallellt med varandra men jag har för mig att det var parallellt så man kan få löda om i batterihållaren om man gör på det sättet.

///BMW - Was sonst!
Ma
103
MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
På mitt kort finns det inga fästen för batterier, de satt fastlödda med lödöron direkt på kortet.
gu
11
gunning
320i -89
okok, men ja vet inte om de går, ser inte riktigt hur de suttit..sen har de ärjat som fan också, ngn som har gjort detta och vet om de funkar?

//macke

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har lödit dit tun koppartråd ist för öronen.

Om du håller kortet med stiften mot dig, så ska batteriet närmast dig ligga med + åt höger, och det andra med + åt vänster.

På batteriernas minus sida är det 2 lödhål i kortet, men bara ett på + sidan.

Om man vänder på kortet (lödsidan) så ser man att endast ett hål av dom 2 till minus används, dom andra är bara blindgångare.

Att kortet kommer att fungera är dock ingen garanti, jag har flera ärjade kort, inget funkar =(
gu
11
gunning
320i -89
Ok tack så mkt för en klockren beskrivning, blir att löda lite i helgen å hålla tummarna då:)

Men vad är det för batterier ni sätter dit då, måste det fortfarande vara specialbatterier, antar att man skulle kunna ta typ vanliga AAA batterier eller?!

Trevlig helg//Korpral Gunning

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.