AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
67.795

Har du en helt vibrationsfri E39? I så fall skriv en kommentar!

Sida 9 av 10
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Hasso,

Min 540 har rullat 20500 mil och det enda jag har bytt i framvagnen är bakre bussningarna till caster stagen (tryck stag) ... bytte ut stagen till krängningshämmaren i veckan eftersom gummit hade spruckit, men det var ändå inte något glapp i dom, ibland har man tur ... och ibland inte tur (med bilen alltså) ... Glad Påsk på er alla

########
# PAJALA #
########
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Min 528 är faktist ganska vibrationsfri den med. Men bussningar osv börjar nog bli slitet så inom nått år lär helvetet börja...

Som tur är så kan man köpa ett bra kit till bra pris från Tyskland.

Alla armar fram med bussningar och leder för ca 2000kr ink frakt
Länk

Beemer 4 Life!
Ra
4
Rania
bmw 540iA e39,
jag har nu mycket vibrations i bilen när den blir varm ,, på min e39 540 vad kan det vara offffff så trött på bilen nu vet någon vad det kan vara?

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Bara när den blir varm? Vid inbromsning kanske? Annars köp ett såntdär kit som jag länkar i posten ovan o montera så borde de bli bättre

Beemer 4 Life!
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Bilen (540 6vxl 97a) är vibrationsfri nu under färd och inbromsning när jag satte dit nya däck och fälgar (Y-rondell med Good year eagle F1 assymetrico). :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
En helt vibrationsfri e39 här.
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Hade en helt vibrationfri 525ia touring -03 fram tills orig 17" åkte av och jag köpte 19" med 235 / 275 däck, efter det så skakade bilen rejält mellan 80-150 trots "nollbalanserade" hjul...

Jag tog av bakdäcken och köpte dyrare däck av handarna i stan (de förra var nya från dackonline budgetdäck ) det blev lite lite bättre och jag tänkte att det är väl fel på fälgarna då, sedan blev jag så trött och förbannad på allt skakande och åkte in på euromaster iställer i stan och då var det 45-70gr fel på 3 hjul, efter att de balaserade om dem och skrattade åt de höga vikterna som satt på + att det ändå var så fel så är bilen helt vibrationsfri en bil med 30 profil kan bli misstänker jag...
Så jädra skönt, har bytt skivor, klossar och köpt 2 däck troligen i onödan pga att det var felbalanserat från början, har kostat mig ca 4000:- i troligen onödiga pengar då de första nya däcken jag hade på var bra och inte kassa som jag trodde...

Pär

Pär M
Bmw 525iA Touring -2003
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Inga problem här heller. Min äldsta E39a har jag haft sen den var ny 1996 och aldrig haft vibrationsproblem annat än vid dåligt balanserade däck någon enstaka gång. (balanserar alltid sommardäcken monterade på bilen sedan dess)

14 år och vibrationsfri mao... Aldrig bytt varesig bussningar, stag eller hjullager.

/Andy
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Vem balanserar däcken på bilen?
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Har vibrationer vid gaspådrag, oberoende vilken växel jag har i, mellan 40-60km/h, bilverkstan sa att det berodde på svänghjulet (dubbelmassesvänghjul). Annars inga problem.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Man balanserar hjulen inte däcken.
Ju
7
Jucie
Bmw 525i - 03
Min vibrerar inte vid körning, men vid stilla stående, tomgång så vibrerar den,

Man kan även se det på växelspaken som rör sig lite.

inga stora vibrationer kanske man ska tilllägga, men tillräckligt iaf.

kör en 525 från 2002. 14000 mil fullservad, senast igår.

- Jucie -
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
540 -98 vibrationsfri
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Så Schiklgruber, vem gör det på bilen?
BM
39
BMWgissel
BMW 525iA Touring -04
Var till Euromaster i Västerås då jag haft stora problem med vibbar i ratten och skakningar i framvagnen vid cirka 100km/h och vi kom fram till att alla mina BMW original 17" fälgar var skeva i innerkant, såg detta själv. Har balanserat balanserat titt som tätt och bytt däck nya däck runt om utan att det blivit bättre.

Det går trots allt att balansera upp obalansen i däcken tillfälligt och problemen återkommer tyvärr senare med oförminskad takt tillbaka. Det fälgen ger i form att vibrationsojämhet och adderas på och ut ovan däcken, därför tvingas jag antingen rikta upp alla fälgar inkl. resverhjulet och byta ut samtliga mina nya Continental däcken från i slutet av maj månad 2009 till helt nya trots att jag bytt så sent som i slutet av maj månad 2009. Euromasters kille menade att det bästa för svenska vägförhållanden vore att köra på 14-15" alu. fälgar och ingenting annat om man vill slippa dessa problem i framtiden och det gäller det flesta förekommande bilmärken som säljs i Sverige också.

K2
348
K2
523i -97
Min är totalt vibrationsfri i alla konstanta farter upp till bilens maxhastighet. Likaså vibrationsfri vid acceleration, vibrationsfri vid inbromsning även från registret 200 km/h. Snart 14 k mil, skulle jag få vibrationer framöver så finns en hel del info att kolla upp beroende på hur det yttrar sig (typiska källor bussningar framvagn, bromsskivor, hjul).
BM
1
BMW-77
520i-98
316i Coupé-94
Min e39 -98 har jag haft sedan ny och efter 11000 mil så har jag aldrig uppleft några vibrationer eller obalans. Otroligt bra bil som inte haft något fel eller driftstörning sedan ny och som fortfarande har nybilskänsla, Har kört BMW sedan 76 och hade en BMW E21 som vibrerade hela tiden och som jag bytte bort. 1990 köpte jag en helt ny e30 som vibrerade och där BMW började med att balnsera och byta ut ett däck. När detta inte hjälpte så krävde jag att få lämna tillbaka bilen. Då blev de action, jag fick nya fälgar och fick speca vilka däck jag ville ha (Michelin) och så mätte man upp all hjulvinklar. den bilen hade jag sedan i 7 år och 13000 mil utan några vibrationer.

Berras
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Båda mina E39:or är helt vibrationsfria och då rullar M5:an ändå på 19x9.5" runt om.

To
43
Tobbe Nukem
Alpina D10 #27
Wooo! Jag har troligen just nu Finlands snabbaste vibrator. Tur farsgubben är på husvagnssemester i Europa så jag får låna hans A6 1.9TDi. :D

Seriöst svårt att köra med manuellt, icke fungerande AC, ehum... slö motor (fastän den är förvånantsvärd bra! VAG 1.9 TDi är nästan kärlek, i en mindre bil, kanske...), inget armstöd osv. :)

Felet är förstås att farsgubben, also known as min mekaniker är ut och på, lär inte hända mycket med D10an på ett tag då... ;)

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Min 525 touring -03 är också vibrationsfri (förutom den vanliga klassikern med vibrationer när man bromsar från en högre hastighet, ska byta skivor)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.