AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
67.797

Har du en helt vibrationsfri E39? I så fall skriv en kommentar!

Sida 7 av 10
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Rikligt med vibrationer här. Nya däck pch nya fälgar hjälpte inte. Att balansera däcken vid varje däckbyte hjälper bara mot skakningar i ratten, ETT TAG. Skakningar i högre fart kvarstår. Överkänslig bil? Definitivt.

Är det någon som har EGEN erfarenhet av byte av gummibussningar i bakvagn med BESTÅENDE effekt mot vibrationerna?

Mvh
Sword
fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
mina är vibrations fria nu,hade vibrationer vid inbromsning vilket visa sig vara
länkarmarna byta samtidigt till powerflexbussningar så nu är den vibrationsfri.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
fredde 540, Var det just bakvagnsbussningarna som du bytte till "powerflexbussningar"?
sword
e3
336
e39520it
520dT -14
sword, har i alla fall kört 5 månader som glad touringägare efter att jag bytt silent-bussningarna i sommar!
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Bäste e39520it, Jag är tämligen obevandrad vad gäller alla dessa fina benämningar som ni på raka arm kan klura ut. Så min fråga till dig också är:
Hur många bussningar är det i fråga? Är Silent-bussningar desamma som bakvagnsbussningar, som för e39T kostar ca 500:- styck?
Mvh
Sword
e3
336
e39520it
520dT -14
Ja, man måste vel använda dom benämningar som finns:)
Här är en fin illustration: Länk
Dom bussningar vi pratar om är märkt med "2".
Jobbet fick jag gjort på märkesverkstad, ca. kr. 4200,- med jobb & delar.
Dyrt, men först fick jag bekräftat att det verkligen var dom fyra bussningarna som var dårliga.
e3
336
e39520it
520dT -14
Och det kan vara en riktig skitjobb att byta dom
Tycker själv att det är värt några kronor när man inte har dom rätta verktygen och garage med grav!
Bytte 2 st på en 320 e30, det gör jag inte igen:)
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Tack för det, e39520iT. Illustrationen är tydlig. Dessutom stämmer priset bra. Visst är det 4 st bussningar som ska bytas?? Eller säljs de bara i 4-pack?
Vet du hur många timmar det tog för dem att byta?
Vibrerar alltså inte din E39:a längre i hastigheter över 90?
Det får i så fall bli byte...
mvh
Sword
e3
336
e39520it
520dT -14
Vet inte om dom säljs i fyrpack, men när man ändå håller på bör man nog byta alla fyra.
Hadde vibrering runt 60 och över 110, alt är borta.
Var också känslig vid inbromsning, kunde verka som om skivorna var vinda.
Har inte märkt något med dette heller.
Vet inte hur många timmar det tog att göra jobbet.
Men var nog orolig när jag lämnade in bilen att det fortsatt skulle vibrera, man har ju inte precis returrätt och det är ju en del pengar.:)
Efter att ha läst om alla dessa vibrationer vart jag tvungen att ta mig ut å provköra en. Leta på fimorna efter en som gått mycket och hitta tillslut en 530d touring med 989 000km på mätarn men itt fan känd jag av någo vibrationer i den. Har även två polare med e39 å itt vibrerar dom någo heller.

lob
Hade lätta vibrationer i min 530 iM-02 9700 mil i hastigheter mellan 90-110 km/h. Dessa försvann helt i och med byte till vinterdäck. Sommardäcken är ganska slitna och inte av allt för hög kvalitet. Med lång erfarenhet från racing kan jag säga att ju finare och känsligare konstruktion (typ aliminium, många stag o s v) desto större risk för vibrationer. En konstruktion som är avsedd att ge en bra väghållning kräver att resten är av samma höga kvalitet. En liten obalans i t ex en fälg fortplantas och accelererar i kvadrat genom hela konstruktionen. På insändarna i forumet kan man ju konstatera att 99 % av alla vibrationer kommer just från fälgar, däck och smuts. Slutsatsen är väl i så fall att E39 kräver lite mer av sin ägare för att fungera felfritt än en Volvo precis som en formelbil kräver mer än en folkracebil.

Länk
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Mina vibrationer kommer mellan 40-60km/h sedan är de puts väck. De kommer vid acceleration spelar ingen roll vilken växel jag har i. Varm eller kall motor har ingen betydelse! Undrar var man skall börja?

lob
Schiklgruber

I ditt fall låter det som vibrationerna kommer från drivlinan. Hade samma problem i min 530 E38 med V8. I det fallet tror jag att det var upphängningen till vxl-lådan eller ett stödlager.

Länk
lob
Förlåt E34 skulle det givetvis vara !!

Länk
IR
40
IRONBERG
523i -99
Jag hade feta vibbar på min 523i. In på verkstad konstaterade vi att kardananen såg för j-g ut. Men byte behövdes inte en slipmaskin och insmorning senare försvann allt missljud och vibbar bak. Bägge skivor bak och en fram (fanns bara en i lager ;P) stabilasatorstagen bak så gick den ok. Nu har jag däremot vibbar i stolarna (lätta) och ratten skakar vid 90-100 km/h vibbarna i stolen känner jag vid 70km. ska ta och balansera framdäcken eller köpa nya. kör med årent runt däck. Nokian nånting. Bakdäcken har jag haft på i max 8 månader pga en punktering.

Problemfull biljäkel JA!

Min e34 gnällde aldrig. enda problemet jag hade på den var tändningen ett tag. På e39:an pajar ta mig tusan allt. AC bytt. Bromsar... no name it, Allt nytt. rost? jajamensann. regnsensor kass. Torkare som hakar loss? jepp.
IRONBERG, köp inte Nokian däck! Har haft väldiga problem med vibbar med dom! köp Michelin istället!
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej alla

Måste berätta vad som hände när jag var och tankade för en vecka sedan.
När jag stod och tankade small det till som ett pistolskott och gumman kastade upp dörren och frågade vad det var för något. Ingen aning svarade jag.
Gick runt bilen och kollade men kunde inte begripa var det kom ifrån.
Körde därifrån och märkte inget speciellt men tyckte att den lutade märkbart höger fram. Ca en halv mil hem, så jag körde försiktigt men ca 500m innan hemkomst small det till ordentligt. Punka. Körde försiktigt hem på korden.
Väl hemmma vid garaget tog jag lös däcket och konstaterde vad jag nu anat. Spiralfjädern hade gått av. Spetsen hade skurit in i däcket och orsakat punkan.
Fick ta fram vinkelslipen för att bit för bit ta bort det hela.
Nåväl, jag tog mig till verkstan. Innan jag berättat mitt problem sa meken han "höger fram"
Allt ordnade sig, med nya spiraler och dämpare plus ny inställning av hjulen.
Har tidigare aldrig haft någar större problem med skakningar eller vibrationer föutom när skivorna varit skeva.
Men vad hade hänt på motorvägen! HU

MVH Ked
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hej.

Jag hade en problemfri E39 fram till idag!

Pga en dålig stötdämpare hö fram bytte jag båda dämparna fram (Monroe Reflex). Nu har jag vibrationer i ratten mellan 85-100 km/h. Tråkigt!

Kan någon bussning skadas vid reparationen? Framvagnsinställningen ska inte påverkas av dämparbyte enligt aukt BMW-verkstad.
Läste Hassos inlägg på en annan länk om att däcken måste skruvas fast noggrant och jämnt. Jag får väl börja felsöka där...

Mvh Bulan2
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hej igen.

Har idag skruvat loss framhjulen, och därefter försiktigt skruvat tillbaka hjulmuttrarna lite i taget innan bilen hissades ner till marken. Efterdrog det allra sista när hela bilens tyngd var på hjulen.

Efter detta är alla vibrationer i ratten borta!

Tack Hasso för alla bra inlägg.

Mvh Bulan2
Min 530d -02 var vibbfri med sommardäcken nu när vinterpuckarna är monterade så har jag lite lite vid lätt inbromsning men det borde försvinna vid balansering för bromsar man hårt försvinner alla vibbrationer

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.