|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara beskriva ett rätt kul händelse-förlopp i min jakt på vibrationer... Ifrån början så chansade när jag såg ett tips om justering utav bakluckan på min touring... Ändrade de där gummibitarna som bestämmer hur långt luckan ska gå in... Ändrade iaf dessa men vibrationerna bestod... Bytte efter ett tag silentblocken och vibbarna antog en annan form... Bilen blev bättre men dock inte helt... Gick och balanserade däcken osv... Blev lite bättre igen... Dom kollade även däcken och fälgens rundhet som egentligen inte var riktigt bra.... Idag... Dagen D:) så såg jag att jag antagligne hade fört ut de där gummiplupparna lite för långt... Tog torx-hylsan och ordnade till detta... Döm om min förvåning när bilen är helt vibrationsfri när jag susar ut på motorvägen... |
|
|
Vill tillägga att ALLA bilar har vissa vibrationer... Jag menar... Vår e60 har vibrationer... inga grymma vibbar men visst känner man det när man lägger fingertopparna på ratten... Men jag menar... En helt stilla ratt går ju inte att få heller... Allt handlar om hur känslig man är... Min mamma märkte exempelvis aldrig vibrationerna i e39an... |
|
| m_johan84, det som är det värsta är att man för all framtid kommer känna efter och störa sig på vibbar oavsett vilken bil man kör... Förstörd för livet med andra ord :) | |
|
Min går fint än så länge, hade lite vibrationer i 90km/h men det hjälpte med balansering av framhjulen. |
|
|
Inga vibbar varken på vinter eller sommarsulor. /Andy |
|
|
samuel2... Precis... Terapi nästa:) |
|
|
Mina föräldrar har en e39 som jag upplever som vibrationsfri, men jag ska tokkalibrera röven till nästa gång jag åker i/kör den. /Fredrik |
|
|
Jag har oxå ett skapligt vibrationsljud. Om det är fram eller bakvagn vet jag inte, men det dyker upp i ungefär 90 km/h och försvinner vid 110 km/h. Är det något som är givet som det kan vara i och med detta vib? Sedan har jag ett annat problem den gick lite jämt från början, dvs upp till 2000 varv sedan full märkar effekt i resten av registret. Detta har blivit sämre och sämre. Det är uppenbart att den inte går på alla burkarna. Idag jobbar den bara på alla cylindrarna när man har jämn fart. Typiskt fel för 520i touring 150 hk -96 Stefan |
|
|
hade lite vib innan men efter byte av broms skivor runt om samt hjulinställning allt rädde ut sig. NU blir det att köpa nya sommardäck som är tysta och.. jaa vad?? |
|
|
Bara en ide' har inte testat själv men någon kanske har lust, mycket enkelt och mycket billigt! Jag tror många Touringar vibbar i bakluckan och inte i bakvagnen! Vi fick nämligen vår touring baksmälld och luckan hamnade fel. OOOO vad det vibrerade och lät! Tips (som jag inte fått tummen ur att prova): Tejpa spalten mellan kaross och baklucka med silvertejp och se om det vibrerar mindre! |
|
|
Har alla bilar vibrationer? Bara BMW o Volvo verkar det som av alla bilar jag testat! |
|
|
Jag har nu testat skaket vid olika hastigheter. 100-115 skakar det friskt, sedan försvinner det helt och fullt till 165 kommer det tillbaks och slutar vid 175 sedan resten upp till topp fart inget skak. Vad tror ni, nån av er kunniga? Stefan |
|
|
Min 523 -97 vibrerade när jag köpte den med sina kantstötta 15" alufälgar. Efter inköp av BMW 17" orginal fälgar med continental däck var den helt vibb fri! Tror man reagerar på vibbar i e39 eftersom allt annat är tight. I tex de saabar jag kört så filtreras detta bort genom bussningar tillföljd att vägkänslan även den filtreras bort.. En parantes är att när jag hade min e30 så började det vibrera i ratten. Så jag åkte in för att balansera däcken. Det visade sig vara 1g felbalanserat något som däck killenomöjligt kunnde märkas i ratten. Men efter balansering så försvann vibbarna likväl.. |
|
|
Jag har hällre inga vibrationer i min 530D Jag hadde det när jag satte på sommarhjulen, en sväng till Euromaster så var Vibrationerna borta.. MV\\Heavy |
|
| Inga vibrationer på min 523-00 med Mpkt | |
|
Äger 2 st 520 -98 (en vinter och en sommarbil). Har absolut inga problem med vibrationer i någon av dem. Kör med Michelin bak och Nokian fram och på den andrar Sava Inteza "suck" (satt på bilen när vi köpte den) |
|
|
Farsans 523i-97 dryga 15000mil nu,går som på räls...Inga vibrationer alls, men han kör ju på original 15'' lm-fälg..t.ex. Mvh Janne. |
|
|
Fantastisk vagn. Har tidigare haft lite problem med vibbar från listerna i instrumentpanlen. Tog loss panelerna och "duttade" dit lite karosserigummi som gjorde det hela tyst. Tycker att bilen är otroligt tyst efter 11 år och drygt 18000 mil. Ratten är helt still och går spikrakt nästan oavsett hur vägbanan lutar. Har däremot varit noga med att kolla hjulinställningarna så fort något varit fel. Gjorde detta för ca 1 år sedan och efter konstaterat några mm:s fel så gjorde justeringen att hela vagnen "satte" sig på ett märkbart, uppenbarligen är den känslig på detta men det gäller väl de flesta bilar med "kvalla". Mvh Kenneth |
|
| Det med vibrationer i E-39 beror delvis på att bilen är så tyst att man börjar söka efter fel,samma med mig före min fösta BMW 528iaT-99 så hade jag olika bilar klart att de vibbade men man tänkte inte på det.Nu med E-39 är man så jäkligt kräsen med allt,så klart kan vibrationer vara ringars,balaserings och andra fel och med tiden så behövs delar bytas ut.Men inte kan man skylla på bilen för att den gjorts så komfortabel med hjälp av alla slags extra stag etc.som med tiden slits.Problemet är att finna problemet,det verkar som det skulle fordras mer skolning för att finna problemen nu tycks det vara ett jävla gissande vad som orsakar dem och vi ägare får betala kakan på onödigt utbytta delar.när man läser här på forumet så får man en sån uppfattning.Som ny hör man inga problem på E-39:an den blev ju utmärkt som världens bästa bil! | |
|
leifeugen, Du skämtar va!???? Skulle bilen vara så tyst att man söker efter något fel? Skämtar Du? När hela ratten skakar o framvagnen rister o nästan hoppar så är det väl något som är galet? Har Du kört en BMW med dessa vibrationer som vi diskuterar här? Det kan Du inte ha gjort. jag har kört flera vagnar som skakar o vibrerar så mycket att Du kan knappast ta med dom på autobahn då det känns som styrstagen ska vika sig i 200 när Du bromsar hårt! BMW är det märke tillsammans med Volvo som jag upplevt vibrerar mest av alla bilar. Och det är inte SMÅ vibrationer och det kommer i stort sett ALLtid tillbaka igen, urtrist! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.