AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
67.799

Har du en helt vibrationsfri E39? I så fall skriv en kommentar!

Sida 3 av 10
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En annan källa som kan orsaka vibrationer är så här på vintern smuts och annat gegg som fastnar på insidan av fälgen.

Niklas

Fransosen
Min 99 med M-sport vibrerar inte längre då jag gjorde en hjulinställning och bytte till runda kvalitetsdäck i samband med inköp. Således ingen anledning att begå harakiri bara att fixa. ;)
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Inga vibrationer i min bil heller. 523 -98 28000 mil. Bilen hade gått 24000 mil nær jag køpte den. Køpte beggagnade vinter dæck på plåtisar, ingen vibration altså. Har byte lænkarmar men det var pga. skrammel inte vibration. Ær hur nøjd som helst med min bil.

mvh//
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
hasso: Exempelvis biltema har ersättningslänkarmar i gjutjärn. Enligt dina teorier så skulle alltså dessa vara bättre i anti-vibrationssyfte än original tillverakde i aluminium ?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nu så!!!

Inga vibrationer och inte en massa tjat på däckgubbarna längre, 5 200 spänn fattigare och 4 nya bussningar i bakvagnen = ny bil.

Nu har jag bara ett styrstag i framvagnen att byta sen är det klart!
Inte en tillstymelse till vibrationer i min heller
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Har sedan ett par timmar tillbaka en helt underbar och vibrationsfri 525i M-Sport -01 =)
Filling, orsak?
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
samuel2: jag gav säljaren pengar, och jag fick en bil.
le
224
leifeugen
540IA -02
Inga vibrationer i min nuvarande 540IA varken med sommar som friktionsdäck.Min gamla 528IAT -99 vibbade litet i ratten mellan 80-100km/h.,med nya Nokias NRZ däck,däcken köptes av en kompis till en VW Passat och han har inte klandrat på ringarna.Med friktionsringarna jag sålde den inga vibrationer.
Filing: Schysst deal :)
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Mina 3 senaste BMW har alla vibrerat mellan 90 och 130:
523-00
525d-02
320d-06

Man kommer en bra bit med nya däck och noggrann balansering men det finns alltid lite vibrationer kvar.

MVH/Dan
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det verkar generellt som att Touring har mer problem med vibrationer än sedanerna. Sedan är det nog fråga om gradskillnader i helvetet, jag åkte med en bekant i deras E39 -02 häromdagen och gnällde då på mina vibrationer. Det var ju tråkigt, tyckte han, och fortsatte med att konstatera att hans bil i alla fall var vibrationsfri och gick som ett strykjärn på vägen.

Ut på motorvägen (essingeleden) och visst vibrerade bilen. Inte mycket, men sådär lagom så att man känner att det durrar lite i rumpan. Jag sa inget, om han tycker att hans bil är vibrationsfri, så tänker jag inte förstöra för honom.

Jag tror att det är så att de flesta av oss är vana vid att åka i bilar som vibrerar lite. I de flesta fall så finns inget att göra, enklare bilmodeller (och äldre bilar) har inte förutsättningar att bli helt vibrationsfria. Om man då flyttar från en enklare bilmodell som alltid har vibrerat lite, så kommer man inte att anse att vibrationerna i ens E39 är något att hänga upp sig på.

Det jag då kan rekommendera är att åka ut till närmsta bilhandlare och provköra en ny BMW, eller ännu hellre, en ny Audi (som jag tycker klår BMW just nu). Så känns en vibrationsfri bil! Om man inte störs av småvibrationer, så tycker jag inte att det är ett problem, men om man har en 20k milad E39 utan någonting bytt och påstår att man inte har vibrationer... ja, då ska man nog skaffa sig bättre referensramar för vad vibrationer egentligen är. Hittills har jag aldrig suttit i en E39 som gått över 15k mil och som inte fått vibrationerna fixade som varit vibrationsfri.
quixotic2, det är väl även så att man är så totalt fokuserad på att känna efter... Jag blir på dåligt humör varje gång jag ser E39:an på parkeringen, när man kör blir det ju ännu värre :( ! Nej om det inte blir ordning på den snart är det nog dags för skroten... Eller kanske en blocket annons (med rubriken "går som ett strykjärn på vägen")!

Provkör en Golf TSI med sportchassi så får du känna på både vibrationer och smärtsamt hög ljudnivå!
Hk
31
HkanSWEDEN
530 IA -01 (svart)
sport- komf- exkl pkt
Hej där!

Har aldrig känt av något sådant....min E39-01 som gått endast 6000 mil (sommarbil) är helt vibrationsfri!

Men det är inte utan att men blir lite på sin vakt....och kommer att känna och lyssna i fortsättningen.

Bra iallafall att det uppmärksammas!

MVH

Håkan
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
min är helt vibrationsfri.
som att sitta i skinnfotöljen å köra

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Visst finns det gradskillnader:

Värre än normalt

- När man inte kan hålla fast i ratten i motorvägsfart utan att händerna
domnar bort. Hände efter en ombalansering.
- När bältet på passagerarsidan kommer i självsvängning och slår i
B-stolpen.

Normalt
- Tillräckligt med vibrationer för att man ska bli irriterad vilket gör att man kör >130

MVH/Dan
danl, du har alltså haft tre st BMW med samma jobbiga problem! Varför köper du inte ett annat bilmärke? Audi, Mercedes, Lexus... Eller jobbar du på BMW? Jag har problem med min första BMW och kommer ju aldrig komma på tanke att köpa en BMW igen och jag inte får ordning på den! Nej nästa gång blir det en Audi!
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
samuel2

När jag hade den första bilen(523an) så trodde jag problemen var unika för det exemplaret. Nr2 funkade bra precis när jag köpte den men problemen kom smygande efter hand. Nr3 var en tjänstebil som jag fick överta av en kollega.

Har nu flyttat från England till Sverige och kör en gammal Merca. Helt vibrationsfri vilket är en fantastisk känsla men tyvärr är den ju sämre än mina tidigare bilar på många andra områden.

MVH/Dan
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jajemen, jag ska köpa en gammal Merca! En E500, bästa bil som någonsin byggts! Har aldrig åkt så skönt och kungligt som i gamla E-klassen.

I eftermiddags bytte jag bakvagnsbussningarna, ut på motorvägen, inte illa, vibrationerna från bakvagnen hade försvunnit och bilen kändes som ny i kurvorna, inte alls sådär äckligt simmig som de blir med dåliga bakvagnsbussningar.

Men, där fram var det samma sak, fortfarande. Kändes betydligt tydligare nu när bakvagnen var OK, än tidigare, när hela bilen vibrerade. Åkte ner på hjulverkstan och sa åt dem att göra sin mest noggranna balansering någonsin och kolla alla fälgar efter minsta skevehet eller orundhet. Mycket riktigt så hade däcken satt sig lite sedan monteringen.

"Inget som ska vara märkbart på vilken bil som helst" sa däckkillen.

"Ja, men jag betalar för ombalansering, så vi gör om det" sa jag.

Hittade en fälg som var orund, om än extremt lite. Den satte vi höger bak, utlovat att den skulle göra minst skada där.

Kändes faktiskt helt OK ändå, de gav sig verkligen tusan på att få ordning på balanseringen så att det inte skulle kunna förorsaka några mer problem. Den känslan var dock snabbt försvinnande, ut på motorvägen, ja, de är borta! Nej, där är de... mindre, intensivare, stötvisa... det hade helt klart gjort skillnad att balansera och rotera, men det hade inte hjälpt helt.

Från att ha haft en bil som vibrerat rejält, så har jag nu en bil där samtliga stag och bussningar har bytts, nya däck och otaliga ombalanseringar utförts. Fyrhjulsinställningen ej att förglömma. Vibrationerna har för varje åtgärd förändrats i karaktär, de har blivit mindre, intensivare, kommit mer stötvis... men nej, de har inte försvunnit.

Jag har lagt ut mellan 25-30 tusen på att få bilen vibrationsfri, men det har inte gått. Bilen har på allvar och förmodligen för lång tid framöver skadat min lust att hålla på med mitt största intresse, BMW. Bilen har definitivt gjort att jag aldrig, aldrig, mer kommer att köpa en BMW E39, kanske aldrig ens en BMW. Det skulle vara någon av de äldre modellerna i sådana fall...

I helgen ska jag montera sommardäcken och se om de kan göra någon glädje, kanske gör de det, jag vet inte och jag ordkar inte bry mig. Bilen ska bort, så snart jag kan få ut en vettig slant för den. Tills vidare skiter jag i om den skakar sönder och faller i bitar... jag har god lust att pundar-bruksa sönder den tills den inte är värd plasten den är gjord av, vore så skönt att få se den sorgliga skithögen bara stå där som en sopa och skämmas tillsammans ned nedgågna Opel Kadett och Ford Mondeo, då skulle den vara i rätt sällskap!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.