AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
67.793

Har du en helt vibrationsfri E39? I så fall skriv en kommentar!

Sida 1 av 10
Hej!

Läste igår på lite amerikanska och engelska BMW forum och man får uppfattningen att 99% av alla E39 vibrerar!? En del tipsade till och med om att stämma BMW (typiskt USA) för att de inte tagit sitt ansvar och erkänt E39 som en problembil. Skulle vara intressant att se hur många på forumet som äger en vibrationsfri E39 annars hör man ju bara om problembilarna inklusive min egen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har ägt äger / 2 st problemfria. Enda bekymret har varit ett orundt däck samt en bakre kardanknut. Och jag är hypokondrisk när det gäller irriterande vibrationer. vanligaste felet är orunda däck. eller en fuskande däcksgubbe vid balanseringen.
E39 fram o bakvagn av aluminium vilket ger låg fjädrad vikt vilket är betydligt känsligare än bak framvagn av stål/järn som är beydligt tyngre och mindre påverkbar av dåliga däck, och dåliga balenseringar.
Dessutom med M-chassi så är bussningar och fjädring styvare och vidarebefodrar vibrationer lättare till karossen.
Hjulen ska balenseras årligen, samt nav ska vara rent och hjulen ska dras fast ordentligt innan man sänker ned bilen på marken.
Länk
En bil som inte är sliten i chassiet eller har andra fel och har perfekta hjul vibrerar normalt inte.

///MVH Hasso
Länk
ri
28
rigi
bmw 540im-01
ja än så länge.....hur märks det, i vissa hastigheter, hela tiden eller vid inbromsningar?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Det är naturligt att nästan enbart läsa om problem med bilen på ett bilforum. Som så många redan tidigare skrivit - vilka gör ett inlägg då bilen är felfri?

Inga vibrationer på min bil för tillfället men som Hasso säger har även jag bytt bakre knuten på kardan. I övrigt inga problem med vibbar.

Svekke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Inga vibrationer på min.
ga
201
gagge66
540iA -99
Har lite vibrationer i början. Men dessa försvinner efter ngr kilometers körning. Har väl blivit "ståplattor" på däcken! Har bytt dämpare och skivor runt om och nya däck. Innan dess skakade det lite, men inget allvarligt.
Hade problem med vibrationer i ratten kring 90 km/h. Vid högre hastigheter så kunde man även känna hur stolarna fram skakade. Körde man en sträcka på 20 mil, så var gasbenet nästan bortdomnat. Hur kom jag till rätta med detta ? Jo efter mycket spring hos däcksverkstaden med bla flertal noggranna balanseringar, nya däck, nya skivor och belägg fram så gjorde jag som så:

Bytte fälgar. Orkade inte leta efter vilken fälg som var orund, utan bytte alla 4 fälgar på en gång. Vad hände ? Vibbarna borta.

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Inga vibrationer här, känns som ny! den är dock väldigt välservad och slitdelar är bytt efter hand..

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Inga vibrationer i min heller.

Göran

FWD - Nej tack!
Ni
23
Nilsen
116I 5D -06
På tal om vibrationer...hade en e60 523I hyrbil -07, när min e39 var på service. Denna hade rullat 150 mil. Vibrationer i den också.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
nope absolut inga vibrationer här heller, varken på 19" eller på 16" fälgar/däck.
Kanske är det så att en del bmw:s är utrustade med nån speciall tillval.paket med vibrator? he he

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Nog sant att BMW E39 har inbyggd vibrator!

Fast jag testade 2 st. nya bilar, 1 BMW 100 och 1 BMW 3 serie. Båda vibrerad sjukligt mycket! Fattar inte varför BMW har dessa irriterande vibrationsproblem på så mång modeller. Känns så billigt, som en gammal Fiat! Undrar hur många miljarder i reservdelar som BMW fått in sista 10 åren bara på delar som alla byter p.g.a. detta problem, det måste var multum!
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Hade vibrationer i min 540 också, men det visade sig att det var fälgarna som var ovala. Har försvunnit sedan dess.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Har gjort i princip allt för att få min bil vibrationsfri (utan att lyckas). Samtliga (och då menar jag samtliga) stag i fram och bakvagn är bytta, däck och fälg ombalanserat och därefter nya däck. Fälgarna kontrollerade.

Nu återstår "bara" byte av bakvagnsbussningar (touring) á 4-5k som jag väljer att göra på verkstad. Jag kan skriva under på att E39 är en överkänslig j-vla skitbil, alla stag och bussningar jag bytte (själv) var rejält slitna och slut i lederna. Min bil har gått 13 500 fullservade mil, uppkollade med BMW ÅF i Tyskland och dator i Sverige.

E39 var säkert bra när de var nya men jag kommer ALDRIG att köpa en begagnad igen (jag har haft ca. 40 st BMW av olika modeller och sjukt nog så är det alltså min nyaste och fräschaste som haft flest problem).

Finns ju mer att gnälla på, rosten till exempel, men det tar vi i en annan tråd.
quixotic2, "Jag kan skriva under på att E39 är en överkänslig j-vla skitbil"

Håller jag absolut med om!

Ett tips som jag fått från en mycket duktig BMW-mekaniker är att det mycket väl kan vara kardanaxeln... Han har tydligen bytt flertalet (flest på touringar) med mycket gott resultat! I dessa skakade tydligen sätena som mest kring 120 km/h.
Inga vibrationer i min heller. Hade dock lite med sommardäcken förra säsongen. Förhoppningsvis försvann det med balanseringen jag gjorde tidigare i vinter. Med vinterdäcken har jag absolut inga vibrationer. Toppenbil tycker jag.
Vantage
Inga vibbar vare sej i min förra Tds-98:a och nuvarande 01:a.
98:an hade rullat 32 000 mil innan den byttes in mot nuvarande och före 25 000 mil hade inga bussningar bytts ut bak, blev tvungen att byta uta allt bak efter påkörning efter 25'.
Däremot tycker jag det elektriska i en BMW är kasst !!
Att ingen jänkare gnäller på detta ???
Pixlar å skit krånglar för det mesta, nä jappsen leder den elektriska utvecklingen bland bilar iaf...

Vantage
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Inga vibrationer på min.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
quixotic2: Petter din bil måste rullat på tyska prärien konstant om den var helslut i chassiet efter 13000 mil :) min har rullat 17800 och en länkaram i framvagnen har varit dålig.

///MVH Hasso
Länk
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Hasso: Samma här, min 528:a har rullat 17000 mil nu å det enda jag har bytt är "pendelstagen" å det endst pga. skramlet. Iövrigt har jag inte bytt en enda pinal på chassisidan, å förövrigt inget annat heller förutom vanlig service.
ed
776
edge
520dT M -15
Min e helt vibrationsfri.. Och att e39 skulle va en överkänslig j-vla skitbil kan ja absolut inte hålla med om...

Kôpt kärlek är fin kärlek..!

My f.d precious Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.