AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.183

problem med abs+antispinnen+växellåda

ma
6
maverick320
e39/520ia/1997
har samma problem som tomcat alltså att abs lampan lyser samtidigt som antispinnen men problemen slutar inte där nu har även en liten lampa som antyder att automatlådan har fått problem den växlar inte utan startar på 4 eller 5 växel och hastigmätaren har fått ett spel kan allt detta vara samman kopplat på något sätt det är ju en jävla otur att all skit går sönder samtidigt skulle behöva hjälp av någon kunnig mvh Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ja det hänger samman, du bör läsa av felminnet, förmodligen är någon av de främre ABS/ASC sensorerna trasiga, därför att de påverkar växellådans elektronic också. Men har du ingen hastighetsmätare, den signalen kommer från ABS/ASCgivare vänster bak. Så det kan även vara ett centralt fel, ärg i kontakten på ABSenheten eftersom hastighetssignalen ges från den tex. lite svårt att säga exact eftersom flera välkända felbilder finns.
(har du intesivrengörning så brukar det kunna blaskas kring burken som påverkar ABSkontakten på enheten)

( notera att ett nytt och ett halvslitet däck på framaxeln, ger liknande växellådsproblem (utan några varningslampor) eller stor skillnad på lufttryck i däcken exempelvis.

///MVH Hasso
Länk
ma
6
maverick320
e39/520ia/1997
tack hasso
ro
10
rogge84
528ia touring
vad var det för något? har samma problem på min 528 -oo !!! men känns som det med lådan kommer när motorn är varm.
ro
10
rogge84
528ia touring
jag glömmd att säga att jag byt båda abs givare på vänster sidan.........
to
59
tomcar
520- 98
hej

lämnade in den på verkstad, de bytte givare eller sensor.De sa att det var ganska vanligt för dessa bilar.
Sen var det bra.
ro
10
rogge84
528ia touring
vilken? har ju byt båda på vänster kan det vara någen på höger sida ? men det är ju så att bilen går som vanligt på morgonen men åker jag lite länge å stänger av bilen å sen startar så går lådan i nödläge. skit jobbigt....
ro
10
rogge84
528ia touring
var å fel sökte idag å killen kunde inte sätta fingret på vad det kunne vara.. felkoden löd Can bus - no connection with transmission ecu..... vad kan det vara??????
ro
10
rogge84
528ia touring
snälla någon som vet??????????????????+++
ro
10
rogge84
528ia touring
ska lämna bilen på måndag hos per larsson i huddinge så får vi se ........
26
21
260 hkr
M2 competition-2019
Hadde samma fel på min 525-01,fick byta abs enheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.