AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.271

E90 funderingar och tips

tandeberg
Efter en fjällsemester där 7an krånglade som *** har jag bestämt mig för att göra mig av med den och aldrig någonsin inneha någon 7a igen (Får se hur länge det håller). Min tanke är att skaffa en 3 serie men vet inte vilken modell jag ska välja.

Det lutar åt en 325a 06a som gått under 1500 mil. Vilken utrustning ingår standard i dessa? Och vilken utrustning "behöver man" ?

Tackam för alla svar och kommentarer!

al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Tycker du ska satsa på en 325:a med paketen Comfort och Dynamic/Advantage. Borde inte vara alltför för svårt att hitta eftersom dem flesta sexcylindriga 3 serierna är utrustade med dessa paket.

Kika på bmw.se och ladda ner utrustningslistan.

Lycka till med letandet!

Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Spontant tror jag inte riktigt motorn i 325:an kommer att kännas "fet" nog åt dig om du är van vid 745-motorn (som jag tolkar att du har).

En 330 får du för strax över 300K om vi pratar 2005 och säg 4000 mil på mätaren.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Dynamic-paketet innehåller sportchassi. Trevligt tycker jag, men kan kanske uppfattas som väl hårt av en del. Sportstolarna (ingår i Dynamic-paketet) är mycket bra på alla sätt och lär dessutom vara populära den dagen du skall sälja bilen. Jag valde dessutom till ställbart svankstöd, som ökar komforten vid längre färder.
Personligen tycker jag inte M-paket känns lika tilltalande på E90 som på exempelvis E46.
Larm ingick i Comfort-paketet på bilar beställda fram till 31/12-05, därefter tror jag inte det har ingått i Comfort-paketet.
Överlag ser jag det som svårt att peka ut någon tydlig "måste-utrustning".
Det är nog svårt att hitta en bil utan Comfort-paket, som innehöll Automatiskt avbländande innerspegel, fällbart/delbart ryggstöd, Armstöd fram, PDC, Regnsensor, Klimatautomatik, Farthållare, Larm och Radio BMW Professional när jag beställde min 330i. Det kan möjligen vara vissa skillnader i paketens innehåll för olika motoralternativ.
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
hej tycker du ska köpa dej en 330D,du får en motor som bara går o går o dessutom är där bra klös i den o du kör hyffsat billigt..sen bör du ju ha stora ac:n,farthållare osv
Ni
39
Nick_name
530dA Touring (E61)-06
Glöm inte att mygghållarna inte är standard
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Håller med om att du bör kika på alternativ norr om 325. Den är lite klen.

Jag rekommenderar dynamicpaketet med sportstolar och lite kralligare ratt. Särskilt stolarna är i vart fall för mig med 190cm mycket viktiga.

Komfortpaketet + förvaringspaket innehåller resten, dvs hållare, xenon, lite lysen etc.

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Om det inte är en pengadiskution är det ju bättre att köpa en 335i. Jmf med den är ju både 325 och 330 klena. Jag skulle definitivt hellre välja en klent utrustad 335 än en mer utrustad 325 eller 330.
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Nu är jag ju iofs part i målet, men en ganska enad motorpress hävdar att 330i är sportigare (inte snabbare) än 335i tack vare annan motorkaraktär.

Dessutom kan det vara ganska svårt att få tag på en begad 335i i dagsläget.

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
kalleb: Om du tycker det är "sportigt" att behöva ligga över 3000 varv jämt, ja då har du rätt. Själv tycker jag det känns ganska osportigt när jag råkar ligga 1000 varv för lågt och inget händer när jag gasar i 330n.
Tycker 335 känns mycket sportigare, där har du kraften från 1300 varv hela vägen till rödmarkeringen.. och den har "sportigare" växellåda och bromsar. ;-)

tandeberg: Du tror inte du kommer känslan av rymd när du går från en 7a till en 3serie? Väljer du 325 kommer du definitivt sakna kraften.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Tandberg skrev:
Tycker 335 känns mycket sportigare, där har du kraften från 1300 varv hela vägen till rödmarkeringen.. och den har "sportigare" växellåda och bromsar.

Tja, att diskutera och definiera sportighet kan ju lätt bli en evighetsdiskussion. Men generellt uppfattas väl en bensinmotor som sportigare än en diesel.

Detta har inget att göra med effekt, utan på det sätt som kraften levereras. Alltså, ju mer man gasar, desto fortare går det. Detta stämmer absolut inte på dieselmotorer, och inte heller (i lika stor utsträckning) på turbostressade bensinmotorer.

Anledningen till detta har, som jag förstått det, med temperatur att göra, det är svårt att hålla ett högt laddtryck vid höga RPM pga värmeutvecklingen. Således pyser denna ut vid högre varv, vilket ger en planare effektkurva. Plan effektkurva = mindre sportig karaktär.

Jag kör en RGV250 med 2-taksmotor... Jag vågar påstå att den, i karaktären, är sportigare än en HD-motor...

Kan som ett sista försvar meddela att detta faktiskt är nåt jag läst journalister skriva...

Hade jag hellre haft en 335i? - Jajamen!

med jag vidhåller nog att karaktären på 330i är sportigare....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.