|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej på er ! Sitter i köptankar på min första BMW, en M3 E46. Eller har mer el mindre bestämmt mig för en sådan. Är dock lite rookie på BMW så tänkte att experterna får säga sitt :) Denna bilen är det som verkar mest intressant för tillfället. Vet att den saknar navi, men är osäker på övrig utrustnig som tex stereo nivå osv Länk Skicket verkar perfekt och de låga milen tilltalar mer än navi och 19" (kommer BBS sen ändå :) ) Tankar o funderingar från er som kan detta ? Tacksam för hjälp Henrik | |
|
Eller är denna ett bättre köp ? Dock inga org fälgar:( Länk |
|
Lars Jakobsson |
Gå efter magkänslan, det brukar funka bäst :) När det gäller tex stereo så har nog alla HK, detsamma gäller den övriga utrsutningen... det som brukar skilja är navi eller ej eller smg... Det som kanske är viktigare att tänka på är att alla garanti åtgärder är utförda, det kan du enkelt kolla upp med en svensksåld, men inte lika lätt med en tysk.. Sen skulle jag gissa på att den Svarta blir mer lätt såld i längden, bilar med mkt utrustning brukar locka mer även om det inte är lika viktigt för dig.. Bestäm dig för vad du vill ha, när det gäller utrustning osv. Sen är det bara att vänta tills rätt bil kommer.. du kommer känna det när du ser den! |
|
Köp en med navi..mkt roligt tillbehör och mkt lättare att sälja bilen senare..annars tror jag den blir svårsåld..jag skulle inte köpa en m3 e46 el nån annan bmw idag utan navi..inte ens om den hade varit 50 papp billigare.....finns mkt synpunkter och åsikter med navi m.m..många tycker att eftermonterade navi är bättre,men jag tycker att sådanan passar bättre i en volvo,saab,huyndai el hur det nu stavas och en skoda....Det skall vara bmw org navi...sen får man ycka vad man vill..dom som tycker att bmw org är dåliga,vet inte vad dom talar om..menar nu mk4 (eftersom jag har det i min M5-2003) Uppgraderar man firmware i navin till 3-d och har en moddad dvd navi med bl.a fartkameror el dylikt så slår det allt,enligt mig.. PS..v29 kommer i maj,då får man upp gatunamn(adresser) i perspective mode! Eller vad säger du,Lars Jakobsson:)! |
|
|
Och ska du köpa en bil i Tyskland så ska du köpa en på Autohous gmbh Niederlassung filial...Inte på nån bakgård,som heter typ top-car som har billigare bilar för just export och sånt...KÖP PÅ EN AUK BMW FÖRSÄLJARE-...när det gäller m-bilar eller andra bmw bilar,så köp på bilen hos en bmw-ÅT...... Visst,lite dyrare,men du får vad du betalar för... Visst,just denna bil du länkar till är fin,och du tycker inte navi och sånt är viktigt...Alla är vi olika,som tur är,men skulle jag köpa en bil,så skall du vara kräsen och åter kräsen.... Men jag håller med Lars...den svarta hade jag valt istället.. |
|
| Dom BBS som sitter på den svarta är betydligt snayggare o dyarare än bmw org 19"....men som sagt handlar allt om en smaksak! | |
modano |
Är man "rookie" på BMW är det livsfarligt att gå på "magkänslan" som Lars tycker ska leda en till "rätt" bil. Leta upp en potentiell bil, kontrollera historik, servicebok, låt gärna en BMW-verkstad kolla på den eller gör ett M-test. Magkänsla kan kosta många kronor om man blir för "kär" i en bil som senare visar sig vara krockad, skruvad, omlackad osv.. |
|
Har också funderat på att importera från Deutschland men jag kommer alltid fram till samma slutsats. Ska man köpa en bmw med rätt utrustning från en auk. bilfirma så är det inte billigare. Fördelen är väl att det finns mycket mer att välja bland. Vissa bilar saknar det mest självklara som värmesits, multiratt osv. Sen har jag hört att det är ett helvete att bli av med importbilar...? |
|
| Bianca , Original 19" är inte billigare än BBS fälgarna, inte om du ska köpa nytt från Bmw. | |
Lars Jakobsson |
Bianca>>Du har helt rätt, den uppdaterade navin slår allt..skulle aldrig ens fundera på eftermarknads nu.. Uppdateringen lyfte bilen många snäpp till.... modano>>Menade naturligvis att man ska kolla upp allt det där Houke sa och sen gå på känslan.. Magkänslan gällde mer färgen, utrustningen, osv. Mer för att sålla mellan ett par bra bilar.. alex22>>Har nog aldrig sett en modernare M bil som saknat multiratt, men ok.. Dom är nog därimot lite svårare att bli av med, i dom alla flesta fall så beror det nog på bristen på info om bilens tidigare leverne, som service..rep..ect. |
|
Lite OT. Lustiga resonemang i många trådar, ena ska man absolut inte köra en M-Bil på vintern, köra den max 500mil per år på soliga dagar enbart, vissa tar den till banan, och vissa tycker att en navi är ett måste och absolut det avgörande i en bil som man nästan aldrig ska köras..*S* Houke; Om jag vore som dig skulle mina primära val vara import el Sv-såld, Cab, eller Coupé, SMG el Manuell. Jag skulle sedan om jag tänkt att ha bilen mer än två år inte köpa ngn som gått längre än 6000mil. Vidare skulle det finnas perfekt historik för att det överhuvudtaget skulle vara intressant. Sen skulle jag inte köpa en med BBS fälgar om det inte fanns 19" original med (för dom är svindyra original från BMW). Det kommer garanterat smalna av köpeskaran framöver då i alla fall här i Sthlm finns många M3 förare är i övre medelåldern. Om jag därefter ringat in tre bilar med de kriterier jag ville ha, i likvärdigt skick, Då skulle jag börja titta på leksaker som Navi, taklucka, HK. En M3 köper man enligt mig inte för att cruisa och kolla på navin, men det är ju min personliga åsikt. Finns andra bilar som duger bättre för det. Sist, ngt som är värt en del pengar är t.ex om det sitter ett KW kit, ett annat avgassystem osv på bilen. Se bara till att original delarna finns kvar även här. Lycka till! |
|
|
Har för mig att 19" original går lös på eller gick lös på ca 60papp i tillbehörskatalogen. Uppgraderingen från 18" kostade 16 papp 2003 vid nybeställning. Nödvändig utrustning är enligt mig Skinn HK Navi 19" SMG eller manuell är ju en verklig smaksak. Dock så föredrar jag SMG då den är helt underbar. |
|
|
En fråga om uppdatering som kommer upp här, Vilken version har ni uppdaterat den till ? jag har också Perspektiv mode men så stor skillnad vart det inte enligt mig , något snyggare Grafik men inte märkvärdig, skulle vilja ändra färg på hela bakgrunden , tråkigt att det endast finns brun eller blå. Houke : den svarta som du länkade till va riktig fräsch iallafalll av bilden och texten att dömma, ta en titt på den du kanske har redan hittat den bil du ska ha |
|
|
ni måste ju ha grym simultanförmåga, navi, multiratt, etc, etc... den dagen jag sitter i en m3 så har jag inte tid och pilla på multirattar eller navi. så som jag har uppfattat m-bilar är man ska kunna prestera när som helst, jag har en gammal is och stereon finns för frugans skull, jag hinner ändå inte pilla på den. jag sitter och rattar förbi massa farthinder (dumjävlar i dyra 307cc´s och sånt skit)hela tiden känns det som, (alltså jag kör bilen, inte pillar på massa saker).. jag jiddrar inte med någon, har bara visserligen fått en annan uppfattning om m-bilar. man ska ha kul bakom ratten, inte med den. Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
| finnen318is : bror på vad man har bilen till, sen så tar det nte värst lång tid att åka förbi en 307cc så man har gott om tid på sig att pilla på Navi och sånt, om du inte har tid att ens pilla på stereon så tycker jag att du är för stressad bakom ratten | |
Lars Jakobsson |
Maxad>>Skulle gissa att jag har samma som dig :P ACTION>>Vet inte vem som skulle sagt att man skulle köra enbart 500 mil om året, men för mig är M3:an en helt vanlig vardags bil, ok om jag hade en bil för 4 miljoner´+, men en M3:a? Näää, så nu är navi ett krav för mig om jag kollar på bilar... |
|
"Bianca , Original 19" är inte billigare än BBS fälgarna, inte om du ska köpa nytt från Bmw." Stylabilen.se tar 22000sek för 4 nya orginal 19" m3 fälgar. BBS fälgarna kostar 55000sek på Ocl-Brorssons, går säkert att hitta billigare i Tyskland. |
|
|
Lars Jakobsson: Det finns massor med trådar där folk skriver att dom tar ut bilen på soliga dagar endast osv. Jag håller med dig och har nu kört två vintrar med min. Den är fortf toppskick. Sen, jag förstår att man vill ha Navi när man bor på vishan ;-) |
|
|
maxad: du missuppfattade nog mig, jag har inte tid att pilla på stereo etc, etc, för att jag brukar min bil på riktigt, inte nu bara "höghastighets" prov på motorvägen. utan när det svänger oxå. och jag skrev inte bara 307, du kanske missade det som stog presis efter 307.. det var bara ett exempel.. jag har inte en m3, så det inte bara köra ifrån en 307, jag har is (17år gammal) med original vikt, smått trimmad motor så jag tar ju en 307. gjorde det inte för alldeles längesen, dessutom så får jag ju liksom tänka på den stackars tjejen i passagerarsätet på den här "307" han jag körde ifrån sist hadde ju klart och tydligt ingen koll på vad han gjorde med bilen. kunde ju inte stressa han så att kvaddar skiten och skadar tjejen i passagerarsätet, eller ännu bättre sätter skiten i sidan på någon annan. även om jag kör som en idiot för det mesta så betyder det självklart inte att jag kan stressa andra bilister. det är riktigt idiotiskt. jag var liksom inte på någon på något sätt så jag fattar vad det är som ger dig rätt att påstå att jag är stressad bakom ratten. vet du vem jag är? jag menade på att det måste väll betyda mer att bilen är grym att köra, inte att leka med navi. är inte m-bilar byggda för brukas? du vet, skojfaktor 10+ Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
| Börjar lukta lite zatzy här :) | |
Lars Jakobsson |
P3r>>Jo, det skulle man lugnt kunna säga :P hahahaha ACTION>>Man har mer nytta av navin i stan än på landet, prova får du se ;) Sen är den jävligt skön att ha när man är i dom södra delarna av europa. För att inte säga om hur många snäpp den höjer inredningen jämfört med dom utan, ser för jävligt ut... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.