AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.059

Varför "hostar" motorn till ibland?

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Min e39 523 -97 går normalt helt klanderfritt trots 22 000 mil på klockan. Ibland, dock, när motorn är varm och jag gjort ett stopp och skall iväg igen så hostar (eller hackar) motorn till efter ca 500 m körning. Detta händer aldrig efter kallstarter, bara när motorn är varm. Det händer bara en gång, och sedan inte mer under den turen.

Detta är mycket irriterande, och kan väl heller inte vara bra för motorn? Jag har läst om detta i andra trådar, men aldrig sett något riktigt bra svar.

Har läst tex att:

- lmm på något sett skulle varit inblandad, men då är i regel oxå tomgången störd, vilket min inte är.

- bränslepumpen. Men jag kan inte se några andra symptom som tyder på detta. Aldrig problem under acceleration edyl. Motorn hostar oavsett om jag är under pådrag eller inte.

Vore fantastiskt om det gick att komma tillrätta med detta problem. Har nästan börjat vänja mig nu, men det är irriterande.

Fråga 2: Har DU en 523 som du chippat? Nöjd, missnöjd? Meddela mig.

Tack på förhand.

Hej!

Jag har precis samma problem som dyker upp när man kört minst 10mil.

Någon som vet något om detta?
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Kolla vevaxel- och kamaxelgivare, vår 523 ryckte till ibland, det var vevaxelgivaren som var kass. Efter bytet har den fungerat klanderfritt. Jag hade bilen hos Autopartner i Växjö (BMW-verkstad) fick ett fast pris på 1500:- för givare och arbete.

Mvh Peter
Samma här, min 528 ryckte till ibland när dem var varm. Lite senare började den gå dåligt mest hela tiden, som om asc:n gick in gör ofta. Völkes diagnostiserade och det var vevaxelgivaren. 2000 spänn och sen dess har den gått som en klocka!

holmis
Tack för svaren, det låter som att det kan stämma.

Går det att läsa av dessa givare med CARSOFT diagnos för att se om det finns några felkoder? Det borde ju lagras en felkod om givaren orsakar problemet.

God Jul!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ja, Carsoft skall hitta vev- eller kamaxellarm. Gör diagnos innan du börjar byta en massa grejer!

Min bil: Länk
Hej igen!

Har nu bytt vevaxelgivare men problemet återstår, har även läst av felkoder men finns inget lagrat. Funderar på att byta kamaxelgivare trots att det inte finns någon felkod eftersom jag läst här på forumet att det inte behöver komma någon felkod då den havererar.

Frågan är vilken kamaxelgivare som bör bytas? Insugssidan eller avgassidan?

Mvh/ Johnny
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På en 97 har du bara 1 på insugningsidan.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack Hasso! Vad skulle Autopower varit utan dig?

Ska beställa en givare från motornord och se om det löser sig efter det.

Mvh/ Johnny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.