|
|
|
|---|---|
|
Jag ska inom kort beställa en ny 3,0si och som standard får man Run on flat däck. Av erfarenhet jag hör om sådana däck kan bilen uppträdda konstigt. Min fråga är då om jag vill byta in dom hos bmw mot vanliga däck, finns det plats i bilen för ett reservhjul, samt hur kommer däcktrycksmätaren att fungera när man byter däcken? | |
|
Om man kan beställa en ny Z4 men Runflat däck lär den inte uppträda konstigt, det hade aldrig BMW släppt. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
| I princip all press jag har läst i kan vara nya 3-serien, Z4 eller alla bmw modeller som har run on flat standard har tyckt att bilarna uppträder lite konstigt och att de skulle välja bort dom om de kunde. | |
|
Det låter ju mindre kul... kan du inte få provköra en bil med RunFlat däck? De borde firman kunna ställa upp med om du skall beställa en helt ny bil. Jag vet inte om det är någon skillnad på fälgen när man har RunFlat däck, går det att kränga på vanliga däck på dessa fälgar borde det inte vara några problem med däcktrycksövervakningen då detta sitter i fälgen. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
det finns mängder av diskussioner i ämnet så mitt tips är att söka bland äldre trådar. i korthet kan man säga att RFT-däcken generation ett upplevs bäst på treserien, men alltid mindre komfortabelt och mer spårkänsligt (antar att det är det du menar med "konstigt"?) än vanliga däck bland dem som jämfört. RFT generation två sitter på E92 och har fått betydligt bättre omdömen än generation ett. istället för reservhjul brukar de flesta köpa ett mobility-kit. däcktrycksmätaren reagerar, om jag förstått det rätt, på differensen hos däckets omkrets som blir följden av att luftvolymen minskar så däcktypen borde inte göra någon skillnad (iofs möjligt att sensorerna behöver kalibreras om). /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Alla som har bytigt från RFT däck till non RFT däck säger att det är som natt och dag. Alltså att non RFT däck är 100 gånger bättre. Z4 fick ju mycket skit vid lanseringen pga RFT däcken har jag för mig. Jodå det går att sätta på vanliga däck på fälgen, men hur däcktryckesmätaren fungerar kan jag inte svara på? Men det vore ju bara löjligt om den inte skulle göra det! |
|
|
Inga problem med tryckmätaren. Jag kör vinterdäck som är icke-RFT med kompressor o punkaspray i bagaget.' //Månsson |
|
|
Framförallt väger väl ett RFT-däck betydligt mer än ett konventionellt däck och alla vet hur viktig en låg ofjärdad vikt är =) /// Viktor |
|
|
Är det nån som har en z4 och kör utan run on flat, min säljare sa att man kunde ha reservdäck på burk istället. funkar det? |
|
|
bmw_patricia -> funkar och funkar. I regel fungerar det väl hyffsat. Vi som kör M-modellen har inget reservhjul orginal utan kör också med reservhjul på burk (sk. M-mobility). /// Viktor |
|
| Mitt absolut bästa tips när det gäller köp av Z4 = skippa RFT! Be dem sätta på samma däck som sitter på Z4M istället! (Conti SportContact) | |
|
nimaka: nu när du ändå tar upp ämnet så skall jag byta till 19tum på på min kommande z4. bak är dte tydligen 265/30-19. Potenza finns inte i den dimensionen. HUr fungerar SportContact? |
|
|
Jag har faktiskt Bridgestone själv, så jag har inga personliga erfarenheter av SportContact. Anledningen till att jag föreslog dem är för att BMW levererar M-modellerna med Conti, så det borde inte vara några problem för dig att förhandla till dig ett set också! Sen är det ju inget dåligt betyg att BMW valt just den modellen för sina värstingbilar! |
|
|
SportContact och Potenza ligger på ca samma pris, dock är Eagle F1 billigare som sitter på min 328Ci. Dom är jag nöjd med, dom har bättre grepp i blött väglag. Dock är ju detta en cab som man kör under sommartid så där vill jag ha bäst grepp i torrt. Satt Potenza från fabriken eller har du satt på dom? |
|
| Hehe, jag köpte faktiskt nya fälgar (och däck) idag! Det blev 235/35/19 runtom med Potenza S-03 Pole position. Innan hade jag Bridgestone vinterdäck (225/45/17) och innan det bridgestone's RFT. Så jag antar att jag är ganska nöjd med Bridgestone i allmänhet! :-) | |
| Och Ja, det var Bridgestone's RFT från fabrik. | |
|
Bytte igår däck från orginal 225/45/17 runflat Bridgestone Potenza med 4-6 mm mönster kvar till "vanliga" Falken Ziex ZE-912 i samma dimension. Anledningen till bytet var RFT-plågan med spårighet och buller, och skillnaden är som natt och dag! Det är lätt värt några tusen spänn att offra RFT-däcken även om de inte är slut. Mvh, |
|
|
Även RFT-däck generation 2 är inte mycket till förbättring i jämförelse med generation 1. Uppskattar man bilkörning är inte runflat någon höjdare direkt., M-modellerna har inte RFT mig veterligt men jag kan ha fel. Mvh Asken |
|
|
Fick min bil levererad i Juli förra året med RFT och min uppfattning är att dom är helt okej. Min jämförelse är mellan 18" non-RFT och 17" med RFT, samma bredd. Om en vecka får jag Originalhjul med 19" levererade med RFT, återstår att se hur dessa upplevs... :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
En annan nackdel: Om man trots allt får punktering på ett RFT däck så blir det dyrt! De går nämligen inte att laga, bara att kasta alltså! |
|
|
Efter ägt en 1 år gammal 325 E91 i ett åt och ÄNTLIGEN fått på vanliga däck (Continental Sportcontact 3 ) så går bilen hur bra som helst. Sist vår när jag fick på sommarsulorna (RFT) så var jag oerhört besviken! Nu är jag mycket, mycket glad! /Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.