AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.140

5 personer i bilen, olagligt?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
"Nya regler från den 1 juli 2006
Från och med den 1 juli 2006 får i en bil inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på plats som är avsedd för passagerare."

Någon som råkat ut för böter än? Min förra E34a var reggad för 4 pers, samma sak med min nuvarande. Ändå finns trepunktsbälten och gud vet vad...

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nja antal passagerare inte personer =4 + förar=5 läs en gång till :)
Mig vetligen så har man inte fått åkt obältat i bilen och därmed inte kunnat haft flera passagerare i bilen än det finns bälten till sedan bälteslagen infördes.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nu är jag inte riktigt med...bilen är ju reggad för 4 personer. Står ju inget i regbeviset om passagerare...

Innan detta var det ju "lagligt"att ta med hur många du ville i bilen så länge alla som kunde ha bälte hade det.

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Fast det står kanske så i nyare regbevis, tittade bara som hastigast på mitt gamla. Och då är det ju solklart, tack för "poängen" hasso.

*BAWORAK*
Förare är obligatorisk annars skulle det ställa till med problem för de flesta Porsche-ägare som har 1 godkänd plats... och som vanligt finns det undantag; Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har då problem med M5:an. I nya formen av regbeviset står "Antal sittplatser inkl. förarplatsen: 4" och i gamla stod "Antal passagerare: 3".

Är det någon med importbil som har kopia på sitt brief? Vad står i ruta 12 i det jämfört med det svenska regbeviset?
Kane
Tyska Briefet: Sitzplätze einschl. Führenpl. u. Nots. "5"
Svenska regpapper säger: Antal sittplatser inkl förarplatsen "5"
Gäller en 540i -00 (en limo/sedan om det nu har någon betydelse)

Mvh
Ka
5.697
Kane
Japp, i mitt brief stod "4". Undrar varför eftersom det är en mittplats med bälte i bak?
I min svensksålda supra får jag ha en passagerare trots att jag har fyra säten med tillhörande bälten rätt konstigt ja.
Ka
5.697
Kane
1 bara?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kan att ha att göra med bilens maxlast, varje passagerare beräknas ju till 70 kg om jag inte minns fel. Jesperado borde kunna upplysa mer om det.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Märkligt nog har man fått vara fler passagerare än bälten tidigare. Det har varit OK så länge inte passagerarna har stört föraren för framförandet av fordonet. Oavsett antalet bältade platser. En vän kontrollerade detta när han ägde en bil med baksäte som var regad för endast en passagerare, precis som printscreens Supra alltså.

Jag har även en tvåsitsig Triumph där det var lagligt att ha barnen sitta på bagagehyllan bakom stolarna.

De nya reglerna säger att man endast får ha antalet passagerare som regbeviset säger och de skall vara bältade om bälten finns. I antalet passagerare inkluderas inte föraren.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Antar att dom nya reglerna är ett sätt att i praktiken komma åt alla LB-reggade 525tdser och 300TDT:er som besiktas med gallret, men körs med baksäte och passagerare resten av året. Förut har man ju bara riskerat en ny besiktning, nu kostar det dessutom bot.

Sex på alla fyra, roligast så!
Skrupellöst kopierat från vv.se;

Vägverket har dock föreskrivit om undantag från regeln i vissa fall:
Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.
Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförst till fordonsslaget lastbil om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.
Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.
Vid övningskörning med tung lastbil får du ha fler passagerare än bilen är registrerad för, men bara om alla sitter på platser med bilbälte och använder bältet. Detta undantag gäller till utgången av 2007.

Alltså, nya regler att vänta...
Har någon en bra förklaring på varför jag bara får ha en passagerara i supran? regnr okm028 för er som vill kika på vv.se :) Länk <- osäker på om länken fungerar, annars får ni navigera själva från vv.se

Jag får lasta 350kg i bilen. Det blir fem personer a 70kg alt. 4 personer a 80kg. Kan man åka in på spb och göra en liten "uppdatering" kanske? :)

Printscreen:

Du kan kolla vad du får lasta på taket och typa om den, alltså föra över takvikten till passagerar vikt.
Vet inte om du kan göra samma med bagagevikten...

Jesperado kan vara ett uppslagsverk i dylika frågor?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
På äldre registreringsbevis anges antal passagerarplatser, på nyare registreringsbevis anges antal sittplatser vilket även inkluderar föraren.
Det som i första hand begränsar antalet passagerare är maxlasten, man räknar 70kg/passagerare och den sammanlagda vikten för registrerade passagerare får aldrig överstiga bilens maxlast.
Sen är det i princip upp till var och en att registrera bilen med så många sittplatser man önskar, kraven på bälten mm. varierar med årsmodell. Det går att ändra passagerarantalet i efterhand genom att göra en registreringsbesiktning.

Som kuriosa kan nämnas att en bekant till mig som äger en Ferrari F50 inte får ta med någon passagerare i bilen, maxlasten är under 70kg och ger därmed inte utrymme för en passagerarplats...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.