AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.027

Import själv eller ej?

Ni
71
NilsT
520d -06
Vilka är för och nackdelarna med att köpa en bättre begagnad BMW i Tyskland, t.ex. en 320d? Hur gör man? Man får uppenbarligen mycket mer bil för pengarna i Tyskland, men försäkring och service blir väl dyrare? För en relativt ny bil, är det väl mindre risk för fusk med mäterställningen.

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Först kan du alltid läsa importguiden: Länk

Sedan håller jag inte med dig om att man får mycket mer bil för pengarna i Tyskland. Visst kanske de är något billigare i snitt men detta äts snabbt upp av kostnaden för flyg/hyrbil/hotell samt tid det krävs för att inhandla en bil. Fördelen med att köpa i Tyskland skulle jag mer säga är att det finns mycket mer att välja på. Man kan mer eller mindre bestämma både motor, utrustning samt miltal och sedan hitta flera exemplar utan större svårigheter. (Iaf för en sådan vanlig bil som 320d)

Visst kan försäkringen bli dyrare för en importbil vet dock inte hur mycket det brukar skilja? Servicen är ju gratis på svensksålda yngre än 3 år samt max 8000mil men är bilen äldre spelar det ju ingen roll.

Mätarskruvning skulle jag snarare säga är vanligare för nyare bilar än äldre. Desto nyare och dyrare desto mer finns det att tjäna på mätarskruvning. Vem skruvar en 320 från 90 med 30 tusen mil på mätaren?
Köper du en bil från auktoriserad Bmw handlare med garantier tror jag risken för att bli blåst är minimal.

Sammanfattningsvis skulle jag bara köpa en bil i Tyskland om jag var ute efter något som är svårt att få tag i här i Sverige. Men det är min åsikt.
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
NilsT,

Fördelarna enligt min uppfattning är ett större utbud vilket gör att det är lättare att hitta exakt den bil du vill ha, att bilarna generellt är mer välskötta samt att de ligger något lägre i pris.

Nackdelarna är främst risken det innebär att vandra runt med stora summor kontanter på sig vilket man kan bli tvungen att göra, att köra hem bilen oförsäkrad samt den kostnad och tid som det för med sig åka ner för att provköra.

Så om det är värt det eller inte beror lite på din inställning till hela importproceduren.

För mig var det värt det eftersom jag letade efter en lite mer ovanlig bil (Z3 2.8) och hade ganska specifika krav. Dessutom tyckte jag bara att det var kul både att kolla efter bilar på nätet och att få åka ner och hämta den vid källan så att säga.

Lycka till!
Ni
71
NilsT
520d -06
Men en nyare bil som uppges ha gått 3000 mil per år, kan väl knappast vara skruvad?
Vad tror Ni skillnaden är i pris för en 320d/525d som är ett till två år gammal? 50 000 kronor?

co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Prisskillnaden kan du nog få en uppfattning om ganska snabbt om du söker lite på mobile, autoscout och bmw.de och då förslagsvis bortser från de lägst prissatta exemplaren.

Skruvad kan ju en bil alltid vara så undersök bilens historik som vanligt, undvik obskyra småhandlare och de billigaste exemplaren så förbättrar du dina chanser att få hem en fin bil avsevärt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.