|
|
|
|---|---|
|
Söker svar från någon som vet vad som gäller för följande fel vid besiktning: Läckande tank, hål på ovansidan, bildar en del lukt runt tanklocket, knappt synligt ovanifrån men spår av olja som runnit sen lättare oljebehandling av underredet. Stel stötdämpare vänster fram, fjäder hel. Förmodligen ingen vätska kvar i dämparen. Vinterdäck där en del dubb försvunnit (nåja, sommarsulorna åker iofs på imorrn!). Tack! | |
-:BeeMWe:- |
Prova att ha snuskigt lite bensin i tanken... |
|
när jag besiktigade min första bil en volvo 240 så hade jag hål i mitten på tankten så att soppan ran ut om jag tankade mer än 25l men det sa de inget om på bes bmw 24v |
|
|
Jo, lite soppa i tanken lär vara det enklaste knepet för tanken. Däremot är det lite svårare med dämparen, går ju inte att bara täcka över den med ett skynke. Vad gäller för handbromsen? *muttra* |
|
| Jamen varför ska man ens försöka köra genom besiktningen med sådant...? med tanke på explosionsrisken bör man ju åtgärda tanken snarast och en stel stötdämpare innebär ju katastrofal väghållning... varför inte köpa grejor på skroten eller någon annanstans och fixa det istället..?? | |
|
Stötdämparen säger dom inget om.Bara fjädrarna är hela.Körde igenom med min 520i med framstötdämpare som var helt slut(svajade duktigt)Besiktningsmannen bara skrattade och upplyste mig om att det nog var dax att byta dämparna men skrev inget om det i papprena(kanske ville vara schysst,vad vet jag).Men som sagt var så är det ju livsfarligt att köra med dåliga stötdämpare så antingen byter jag mina snart eller säljer jag bilen och köper en ny... Mvh Ricke |
|
|
Det går nog utan problem.... men som Osprey skriver: varför? /Kristian |
|
|
Tanken går ju att försöka "dölja"... Lite bensin och ev. "täta" hålet med något. Det brukar ju kunna hålla tätt över dagen i alla fall. Däcken är skit samma så länge mönsterdjupet överstiger 1,6mm och du inte blandar dubbat och odubbat. Då kvarstår stötdämparen som ju som sagt är svår att smyga med, det är nog bara att hoppas på lite tur där. Du ska dessutom få en till moralkaka av mig, bränsletanken börjar knappast brinna eller explodera, men det är verkligen svindyrt med bensinläckage, och definitivt inte miljövänligt heller, och stötdämpare som är dåliga är ju bara till att be om problem. Jeppe |
|
|
däcken kan dom ju inte säga nått om, det är lagligt att köra på året runt däck (dubbfria vinterdäck), dessutom har jag hört att dom inte har att göra med däcken och va det är för mönster, alltså dom kan inte undekänna bile pågrund av dåligt mönster, låter lite skumt, någon som vet säkert? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Ja, jag vet säkert. Jeppe |
|
|
Jeppe: Jag vart in med en Golf på SBP för nåt år sen. Två däck var helt blanka på insidorna, dvs c:a 1/4 av mönstret pga fel i framvagnen. Inga problem sa killen. Jag frågade igen, och svaret blev att det är OK att köra med dessa. Rätt eller?? FP |
|
|
för honom är det ok ja, men polisen kommer ju knappast gilla det, dom mäter ju nu på det mest slitna stället. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Ja det är rätt förutsatt att slitaget låg på de inre 12,5 procenten av slitbanan. 1 fjärdedel av mönstret däremot är ju inte godkänt eftersom det skulle motsvara 50% av slitbanan som mäts inte 25%. Däremot är det naturligtvis inte det minsta lämpligt. Polisen mäter likadant. Minst 1,6mm på de mittersta 75 procenten av slitbanan gäller. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.