|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
kicken |
frifart: ja 528.an var och är en odödlig 6.a...jag lovar att jag känner igen ljudet om jag går på stan utan att se bilen, och det var skoj att "stressa" stolta nybilsägare i trafikljusen när man lät 6.an jobba lite...(gud vad sur dom måste blivit)... |
|
Känner att jag måste lägga en annan vinkel på det här. För min del var min 11 år gamla volvo i behov att bytas ut. Ville helt enkelt inte lägga ner en massa pengar på att reparera en gammal bil. Hade därför ett antal krav på nästa bil. Stor och kombi (2 små barn, ofta fjällresor med mycket packning) Säker Framhjulsdrift eller 4-hjulsdrift (dåliga vägar vintertid) Diesel Bekväm Vuxna skall kunna sitta bekvämt i baksätet. Jag och min sambo provsatte oss nu i en massa olika bilar, kvar blev det 3 st som verkade uppfylla våra krav (Audi, Bmw och Mercedes). Alla bilarna lånades hem över en kväll och natt med intensiv provkörning. Audin föll bort då min sambo ej trivdes i framsätet. Valet stod då mellan Bmw och Mercedes. Jag valde Bmw då den var billigare och mycket roligare att köra. Alltså sitter jag nu med min 530xd och komfortstolar och kan bara säga att jag är mycket nöjd med mitt val. |
|
|
Glömde säga att som bieffekt så är Bmw mycket enklare att packa samt att jag får med mig mycket mer i Bmw jämfört med den gamla volvon (855). Det tack vare den smarta funktionen att man kan öppna glasrutan separat. Dessutom är ljudet från dieselsexan helt underbart. |
|
kicken |
sedan måste jag bara tillägga att jag har fått ett annat liv med BMW..icke nåt "krångel" ...och det är sååå skönt, man har ju liksom annat att "skruva med" ....har inte fått ett enda samtal typ:- ja hej det är jag....det är nåt ..? så jag byter icke märke, ..(men allt man älskar kräver en viss "service" ) .. P:S glad påsk |
|
Jag sålde lite hastig och lustig min bus bil när jag stog tankade. En hyfsat trimmad Peugeot 205 GTI LeMans. Killen som köpte bilen ville ha den direkt då han letat efter exakt en sådan GTI så vi gjorde upp affären direkt på ett bankkontor som låg tvärs äver gatan från bensinmacken. Granne med banken ligger Peugeot handlaren som jag visste hade en fin 306 GTI till salu och jag tittade in för att kolla köpläget på den. Bredvid 306:an stog en BMW e34 535i 89:a ägd och körd en äldre dam i ett otroligt fint skick och jag var bara tvungen att testköra den. För övrigt andra gången jag körde en BMW över huvud taget. Efter en härlig provtur var tanken på 306:an totalt bortblåst och ljudet av BMW:ns motor fastnaglat i skallen på mig. Bestämde mig direkt at jag skulle ha E34:an och därmed var första BMW:n inhandlad. |
|
| har kört flera olika bilar och alltid kommit fram till att bmw är bäst.. inom familjen har vi ägt en massa olika bmw:s audi:s och mercedes men inget går som bmw... det som är så speciellt med bmw är att dem har så bra väghållning och är så roliga att köra.. det behövs inte 300hk motor för att det ska va kul..dessutom så har bmw ett utseende som ingen annan har och bmw har även det där lilla extra | |
|
min kärlek till bmw uppstod när jag var liten. såg e31 och e36. de var ju bara så snygga. så jag sa redan då att en sån ska jag ha. familj och vänner har i allmänhet inte påverkat mig i positiv bemärkan åtminstone. ingen i familjen har ägt bmw. mest volvo, brorsan är audifrälst. sedan förfinades min smak och m3 e30 är absoluta favoriten. har inte råd med den än men får nöja mig med min 316 i väntan på att läget kommer. i allmänhet så är jag mest inne på 70- och 80-talsmodellerna. så varför väljer jag bmw. jo det jag fastnade för var ju designen. sen när jag fick uppleva bmw så var det inredningen, känslan, ljudet. |
|
|
Jag gillar att BMW har skapats och drivs av ingenjörer - samtidigt som designen är läcker och vass. =) Får mig som tekniker att må bra. Att jämföras med de flesta andra bilmärken med ganska kassa motorer, tråkig körkänsla, oinspirerad design, dålig kvalitetskänsla och lamt utseende. Volvo, Saab, ford, renault, opel etc.. urk |
|
|
Farsan körde BMW under större delen av sitt liv, (fram till det att jag skulle börja övningsköra, vilket va ganska frustrerande) troligtvis därför jag fastnat så för märket, men efter att man köpt sin första så förstår man vad körglädje o kvalitet är. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Varför jag valt bmw. Det kom när jag var i 6-7 års åldern år 82-83, då var det en bekant till farsan som hade en bmw 323 E21 silver års 82 eller 83 = nästan ny då. Och så var det ju 2 avgasrör på bmw:n, och sånt var ju jäkligt fränt när man var liten. Och denna bil lånade vi ibland och det var något utav det roligaste jag visste att åka i denna bmw, med detta härliga ljud i. Och sen dess har jag alltid varit svag för bmw, så nu är jag inne på bmw nr 8. Det är väl så att bmw har bra komfort, körglädje, och dom är snygga, + mycket mer. Jag ser bara fördelar med detta märke. Och framöver ska jag ha en klassiker, typ 635 eller 3,0 coupe. PB |
|
|
Min första (och nuvarande) bil blev en E36 compact, till stor del tack vare att både min bror och hans flickvän körde likadana bilar. Men naturligtvis bidrog även: - Utseendet (japp!) - Kvalitetskänslan - Komforten - Visst är det något speciellt att äga en BMW! Plus för compacten är att den är lättparkerad, hyfsat ovanlig och inte har den tråkiga "stämpel" som många andra bimmers. Sen håller jag med om det som Nockenwelle säger - nu när man kört BMW i några år känns alla alternativ antingen för dyra, för tråkiga eller för dåliga.. /Johannes |
|
Transocean |
Valde bmw därför att jag hade äldrig ägd en. Juha |
|
Mitt val av en E32 750 kom sig av att jag tröttnat på halvlik, jag ville ha en riktig bil i bra skick. Visst finns det andra bilar än BMW som är i bra skick, det beror ju på skötsel snarare än märke. Men utöver bra skick ville jag ha en kvalitets- och lyxkänsla utöver det vanliga. Det tycker jag att min 750 uppfyller alldeles utmärkt. Enligt mitt sätt att se på saken står sjuorna högt i rang bland bilar. Det räcker att titta bland utrustningen man kan få, många saker som min -89a har finns inte ens som tillval i splitt nya Volvo. Exempel på detta är utökad läderinredning och servotronic. Om jag misstar mig får jag säga till mitt försvar att saker som elbaksäte med värme, elstyrda nackstöd, nivåreglering (på en sedan) och softclose (vilket min bil visserligen inte har) åtminstone är rejält ovanligt bland majoriteten av dagens bilar. |
|
|
För min del är det såhär: Har aldrig tittat åt en BMW ens, fostrad så? Kanske, trodde att det var dyrt att äga och reparera, svindyrt att försäkra för att inte prata om bränsleåtgång....säkert var det bara svin som körde dom oxå..... Har alltid hållit mig till Volvo, kvalitet, säkerhet, blah blah. Gjorde mig av med min chippade V40 T4 för 2 veckor sen och undrade vad jag skulle åka i nu, ska ha transport för ändan i 1 år, sen ska jag köpa nytt. Kollade lite annonser och insåg rätt snart att riktigt begade BMW låg rätt i pris. E 36:or låg extremt rätt i pris när jag granskat bla Autopowers forum. Kollade på 5 st 36:or, insåg att ska man betala runt 20k behövs lite jobb (oavsett märke), BMW främst bussningar och stötdämpare. Efter första provkörningen blev jag intresserad, trots all rost och slut bakvagn... , det gick över till att bli frälst, för att nu, när jag köpt min älskling, trots rost o inga bussningar kvar värda namnen att nämna, vara helt förälskad upp över öronen (vissa säger att mitt leende numer går från öra till öra...:-). Nu går man skitig jämt mellan stötdämpar, bussnings och oljebyten, men va f_n, hon ligger ju klistrad på vägen och varvar villigt, så det spelar ingen roll. motorljudet får jag ståpäls av, axet njuter jag av, i T4:an sparkar det till en kort stund, här suger det mer hela tiden... Jag kommer att renovera upp fram och bakvagn, lackeraren är övertalbar, plåtslagaren lika så. Det får kosta, men en pärla kommer hon bli. Har svårt att åter titta på bilen som jag tänkte köpa om ett år... Citroen C4 Grand Picasso..... Tror det blir en lite nyare "Beemer" Tack för mig Mattias |
|
|
Varför BMW ja... Det är märkligt, jag har inte haft speciellt mycket till övers för BMW förrän de senaste två åren. Under många år ansåg jag att det fanns två typer av BMW, den ena sorten var bättre begagnade pizzapimpade (solfilm, skabbiga aluminiumfälgar, fula kjolpaket och spoilers samt ett 3" avgassystem) 3-nånting med en 20-åring med keps bakom ratten, den andra sorten var feta direktörsbilar som ingen vanlig dödlig kunde ha råd med. Min uppfattning späddes på för knappt tio år sedan när min sambo och jag tittade på bil och jag flera gånger försökte få provköra en 3-serie på ÅF i Göteborg utan att lyckas. "Näe, demobilarna är utlånade...vänta en timme" eller "De kommer in i morgon". Tydligen var vi inte rätt målgrupp för att titta på en ny BMW och köpa en beggad med risk att hamna i första kategorin... nä, det fick vara. Så gick några år och e60 hade premiär. Jag var nog en av de få som blev förälskad i designen med en gång. Vilken snygg bil! Men fortfarande i direktörsnivå och en prislapp därefter. När e90 hade premiär -05 började det klia i bilbytartarmen och jag gjorde ett nytt försök att få provköra. Tydligen hade det skett lite inom säljarkåren, så jag blev utan knot utskickad i en 320i. Jag körde en vända och tänkte "Jaha, vad är grejen då? Det här var ju inte så kul". Försäljaren såg att jag inte var så impad och skickade ut mig i en 325i direkt. Då blev jag kär. När e91 kom inleddes operation övertalning på hemmafronten och i november -06 blev drömmen sann. Nu är jag helsåld på BMW. Jobbig, tycker min omgivning :) /ElakaKatten |
|
|
E30:n köpte jag för 6,5år sen. Har åkt nästan 12000 mil med den sen dess. Vet inte varför jag köpte den riktigt. Den bara dök upp! Å jag säljer den aldrig. Roligare o billigare bil får man leta efter. Känns väldigt robust! Nybesiktad utan anmärkning. Hur många andra 88:or klarar det? E32:n köpte jag för 1,5 år sen. Alltid gillat E32karossen. Den är vacker! Den byter jag endast ut mot en 750ial. Om det tycker upp nåt fint exemplar. Har aldrigt ägt några andra BMW än dessa. Aldrig kört nån BMW som gjordes efter att muren föll. :) Men kunde man ha såhär kul före murens fall så gör det mig ingenting. mvh |
|
|
Jag åker BMW tack vare en Volvo... Hade haft ett par Saabar och körde för tillfället en Honda Civic. Då fick jag låna en kompis Volvo 940 Turbo för att uträtta ett ärende en vinterdag, och insåg att jag bara vara tvungen att skaffa mig en bakhjulsdriven bil... :) Berättade detta för en jobbarkompis när vi satt och fikade ett par dagar senare och han sa att han hade tänkt sälja sin E34 525i. Efter en längre provtur så var det liksom inte intressant med en Volvo eller Opel Omega längre utan det blev annons på Hondan och köp av min första BMW. Har därefter provat flera olika modeller, från E30 318 is, till E32 750 iAL och E34 M5 för att numera ha torskat dit ordentligt på en 2002:a (se min blogg). Har även en Renault Espace som bruksbil, men det är inte alls omöjligt det blir en BMW till när det är dags att byta ut den, förmodligen en E39 Touring i så fall. The speed is always OK, but sometimes the corner can be too tight... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.