AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.494

Varför valde ni en BMW?

Sida 1 av 3
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En liten undran bara!
Många väljer väl BMW för dess utmärkta komfort,men alla som köper en BMW köper ju sig inte en ny BMW.
Och det finns ju en hel del beggade BMW som varken har komfort eller charm.
Själv köpte jag mig mina pga min far & bror!
Jag eller släkten har aldrig ägt en BMW sedan den var ny,utan gamla klassiker och helst cupeer har fastnat i våra hjärtan!
Det har också legat i blodet hos oss att renovera våra BMW med! =)
Men snart ska jag bryta familjetrenden och skaffa mig en NY BMW!

Vad är er historia till förvärvet av BMW?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Menar du historien bakom den första BMW:n eller den nuvarande?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Den första ligger nog mest till intresse!
Har man haft en,brukar det ju vara svårt att inte skaffa en till! =)

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
körglädje, körglädje, körglädje!!! att köpa begagnad körglädje billigare går nog inte :)

när jag var 17 hadde jag en tyskreggad 318i, låg som fan med breda 16tummare sen ärvde jag farsans trimmade e34, så den vägen gick det. det var liksom oundvikligt...

Mvh: Rabiat Körstil
(Team FF Survival)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
min pappa var bmw frälst.hans första var en 2002.han är fortfarande frälst vid märket.så på den vägen vart jag också intreserad av bmw odess modeler..kör idag e39 touring,men funderar o byta om 2-3år till en e61 525it.men som sakt,får vänta tills dom har sjunkit i pris lite.hade väldigt svårt för e60 när kom.men nu har man börjat gilla den mer o mer(faktiskt snygg)dom sista åren har varit mb o bmw,men alltid föllt för bmw,för deras sportigare karaktärer o design...
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Utseendet och till viss del ljudet. Var mkt bil för pengarna. Hade inte funderat i bmw-banor innan men så såg jag en 635a för ett par år sen och blev riktigt sugen. Hade dock inte ekonomi då och när jag såg en igen i slutet av sommaren så dröjde det inte lång tid. Lite av ett impulsköp faktiskt.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
E9 Csi fick mig intresserad av märket, efter det så har deras smak och design passat mig.
Daniel

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
År 2001 köpte en god vän en e28 528i -87 av en kompis som hade ägt den sedan 1990 (vill jag minnas). Den hade gått knappt 12000 mil och var grymt fin. Jag blev rejält impad av komforten och kvaliteten, motorgång osv och insåg hur mycket bil för pengarna en välskött gammal Bumse kan ge. Så jag började kolla annonser på e28 och e32. Samt upptäckte jag BMWPOWER :) Sent på våren 2002 tryckte jag fel när jag skulle söka på e28 på Powerbörsen och av en slump blev det e24 istället.
OJ! Det var ju en av mina favoritbilar sedan jag var liten!!! Drygt en månad senare ägde jag min 635:a :)

mvh Fredrik
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hade många år kört tyskt (farsan hade Opel Rekord när jag tog körkort), när min dåvarande Opel Omega blev påkörd och förd till skroten. Behövde ny bil, sportlov och fjällresa stundade, runt och kollade bil. OCH där stod en BMW 520 E34!! Yes, why not! Den inköptes och blev älskad av hela familjen. Och på den vägen är det! Hustrun kan tycka det gått litet väääl långt (BMWnörd eller?), men hon har väldigt svårt att låna ut E46an!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag var ute på annat ärende brevid en BMW handlare och fick för mig att gå in o kolla hur BMW kändes att sitta i. Blev rätt impad av kvalitets känslan när en säljare kom och frågade om jag ville provköra........
Så efter 10 Volvo plus 10talet andra bilar från Chevor till Golfar så har det bara varit BMW som får plats i mitt garage efter den provturen :)
Min nuvarande BMW köpte jag för att jag ville ha en bra och pålitlig bruksbil att använda när den italienska skönheten vilar. Den BMW M535i som jag hade för många år sedan köpte jag för att det var en så jävla häftig bil! :-)
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Farsan o morsan hade en 2002ti när de var unga, så det gjorde att jag blev intresserad av märket. Samt en polares farsa hade en e34 när jag var liten , det var ju det coolaste man kunde åka i då man var runt 9-10 strecket!
10 år senare, jag hade tjatat om en 525:a e34 hela tiden och kollade runt. Satte in en annons under rubriken köpes, en säljare ringde och erbjöd en 520:a, tyckde den lät dyr, det slutade med att min polare som är helt ointresserad av BMW köpte den! Impuls dessutom då han behövde en pendlarbil till jobbet.
Kan säga att jag blev grymt imponerad av bilen då vi testade den, motorljud (520 24v), väghållning, "tight" i koppling vxl-låda, känsla i reglage osv. Affär? självklart! hans fina bil bidrog till att jag slog till på en 525:a.

mvh Mange
alain
Hej
hade aldrig haft BMW tills jag såg i en verkstad en E23 735ial 84 med radio och framstol kontrol i bakarmstöd, dragkrok, glastaklucka, elfönsterhis och mycket mer utrusning och ägare som var med för att hämta bilen frågade mig om jag var intresserad att köpa den. efter en timme prat och provkörning köpte jag den för 16000:- (5år tillbaka). sen dess, haft fler 735 E32, 1st 750 E32 92a som finns idag i Partille skrott. (på sin plats) Idag har jag en 750 E38 96a och är mycket nöjd med den. jag kör hella året runt.
Idag jag kan mycket väl rekomendera E38 som är slitstark bil och inte så dyr som man tror. jag menar driftkostnad.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
OK. Efter att ha tillbringat sommarhalvåret i sadeln på sport-MC under mer än tio år blev min hoj stulen och kraschad av bovarna. Jag hade vid det laget lite smått tappat sugen att köra motorcykel på allmän väg, pga ökad fartövervakning, inkompetenta medtrafikanter och annat, så jag funderade på att skaffa bil. Jag ville ha något med körglädje och var inriktad på en GTI-bil. Närmast till hands låg en begagnad VW Golf GTI 16V (det här var 1992). Av någon anledning som jag glömt åkte jag till den lokala BMW-handlaren och såg att där fanns en 323i-85. BMW hade jag i och för sig alltid gillat, men aldrig brytt mig om pga av föreställningen att de var för dyra att köpa och äga. I vilket fall provkörde jag ändå BMW:n och föll pladask. Detta var körglädje av helt annat slag, samtidigt som komforten och kvalitetskänslan var på en annan nivå. Utan att pruta köpta jag bilen. Sedan dess har inget annat kunnat övertyga mig om att byta märke, trots försök.
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Mitt BMW intresse började lite smått redan på slutet av åttitalet när mor å far kom hem med en brun 3.0sa-74.Eftersom man var van med vanliga bruksbilar som volvo,saab å oplar så var ju denna en helt annan bil! 180 pollar å automatlåda! När en klasskamrat skulle sälja sin 520i-78 några år senare år-97 så slog jag till och blev ägare till min första bmw.Trots att jag fick byta motor och svetsa rost,problem med k-jetronic mm.mm så blev man fast.BMW bygger bilar precis som jag vill att en bil ska va med underbara motorer (älskar ljudet från en rak sexa!) fin komfort,hög kvalitet,bakhjulsdrift,snygg design och rimliga driftskostnader i förhållande till körglädje.Har väl haft en sisodär 15 stycken sedan dess och firar faktiskt 10-årsjubileum i år. Dessutom så köpte jag tillbaka min allra första (520in) nu för några veckor sedan och ska väl ta å fixa till den så att man kan börja köra med den igen,blir ju veteran nu nästa år.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Får väl påstå att BMW ingick i min uppfostran... Pappa har väl haft ca 20 olika BMW under mitt 25-åriga liv och mamma har varit 320 trogen med en 90:a, en 95:a och nu en 00:a (ja, helt logiskt borde hon ju köpa en 05:a nu!)

Tyvärr har farsan mest köpt MB de senaste åren (han börjar ju bli gammal)

...min första BMW hämtade jag i torsdags.. är inte missnöjd än så länge iaf =)

..och ja, båda mina bröder kör BMW!!!
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Allt började med att farsan hade en 320 från -79 tror jag. På den tiden så var det världens häftigaste bil tyckte jag :)

Farsan har efter den BMWn i stort sett bara haft volvo men alltid pratat varmt om BMW och självklart så fastnar man för BMW fort.

PS. Farsan kör BMW igen nu :)
er
79
eric.and
525iA Touring -02
Ja min historia är inte så lång, eftersom jag nydligen har köpt min första BMW....

MEn för min del så var det slumpen att det blev en BMW. Jag har tittat väldigt mycket på volvo och just V50. men tjejen va lite skeptisk till volvo (Den e ju så vanlig)
Jag ville ha en kombi men dagkrok och automat. som man satt och åkte skönt i...
och där stod den BMW 525 iA Touring -02

så jag pratade lite med folk som har bmw hur dom är. Svaret blev. -De e underbara =)

Jag provkörde bilen och tog den direkt. Sambon va fortfarande lite skeptisk mot BMW men när vi hämtade den och rullade iväg så erkände hon, att det var en riktigt bra bil.

så av den här historian kan jag bara säga en sak mina vänner, nästa bil kommer bli en BMW

//Eric\\ Ny BMW-ägare
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
För min del handlade det absolut inte om påverkan från föräldrar, snarare tvärtom. Farsan är ganska anti, men när jag fyllde körkort hade jag några krav :

Bakhjulsdrift
Mer än 4 cylindrar
Inte japansk

Då fanns det liksom inte så mycket att välja på, för vem vill köra Merca:P
Jag har inte ångrat mig om man säger, körglädje!!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
"Många väljer väl BMW för dess utmärkta komfort,"

Är faktiskt tveksam till om det är så. Komfort förknippar jag med mer Mercedes och Citroën.

Mina främsta skäl:

1. Körglädje
2. Utseende
3. Känslomässiga band till märket sedan barnsben

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det är därför denna tråd är skapad!
För att reda ut anledningen om varför man blev BMW ägare!!
Många tycks i vilket fall, blivit smittade av sina föräldrar eller vänners val av bil!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.