AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
618

Först död..sen kokar den ..vad är detta..?

Hej jag är inte Automobilens stora entusiast, särskilt inte när man inte har råd att köpa en M6 -06 med kolfibertak ..men men

Nu är det så här att jag råkar äga det näst bästa efter denna M6:a en 528i -99 ja jag tror ni fattar galoppen :-)

Jag har inte använt bilden på ca 2 veckor och när jag skulle göra det så ville den inte starta. Kan nog kanske bero på att jag kanske glömt den inbyggda telefonen på sista gången jag använde bilen. Inte för att jag har någonsin använt den och kommer nog aldrig att göra det häller när jag äger strykjärn som är mindre än denna ..men men ..På hoppar det lilla livet i alla fal varje gång man startar bilen.

Så med död bil iklär jag mig min doktorsoverall (ni ska se mig i den …riktig fin ) och tar fram motorvärldens defibrillator = startkablar. Jag kan säga att det var inte ens i närheten att vara lika sexigt som på Baywatch men men ..Efter några pumpanden på topplocket och lite blåsningar i spolarvätskan så vaknade min lilla bil igen.

Och frid och fröjd tänkte ju jag ..Icke Sa Nicke ..!!! Som ett brev på posten efter en Thailands vistelse med minnesluckor (ja jag tror ni fattar när brevet börjar ..Me love u .me have u baby ..send money ). Så kokar bilen nu .

Jag trodde först att det kan ha blivit en ispropp så jag ställde in bilden i 1,5 dag. Men.. men..men. Japp och hurra den kokar fortfarande.

Den kommer upp i arbetstemperatur men sen går det fort tills man får det underbara lilla meddelandet i skärmen …JA ..som jag måste berätta om att den har blivit hel ..det saknades några pixlar i displayen men som hittat hem igen efter mitt återupplivningsförsök ..

Ja om det är någon ..fast det kanske är alla som vet vad detta fel ligger i ..skulle inte förvåna mig men då skulle jag vara gladeligen tacksam för ett svar .

Mvh Robert
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kolla att termostaten öppnar. får du värme i kupen . har du bytt delar till kylsystemet. har du luftat kylsystemet .

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har luft i kylsystemet,termostathuset som hindrar termostaten att öppna.
Du bör göra en riktigt luftningsprocedur från kall motor och ha rätt nivå för kall motor i expansionskärlet varken mer eller mindre från början.
Lite vägledning här.dock en M52-96 men likvärdig procedur,
Länk
OCH kör INTE bilen förrän bägge kylaslangarna har samma temperatur=termostaten har öppnat, och alla nivåer är OK tempen ska aldrig gå över normaltemp. processeduren kan ta 30-40 minuter från kall motor.
Håll sedan noga koll på ev läckage om du får det att fungera efter luftningsprocessen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dessutom så måste du ladda batteriet i minst 24 timmar s kanske det finns hopp att det fortfarande är användningsbart.

///MVH Hasso
Länk
Alltså ni kan lätt skrivas in i min bils servicebok som änglahjälp ...
man tackar ödmjukast för tipsen.

Jag ska ta och försöka mig på att lufta ur systemet i dag … ska även sätta batteriet på laddning ….

Men då jag är lika säker att meka med bilar, som Agda 93 på att jonglera med nitroglycerin, kan detta sluta riktigt kul.

Jag kan berätta vad som händer
Tack för nu
Luft i kylsystemet kan ställa till det, som redan nämnts ovan.
Om du inte gjort någonting alls förutom att bilen stått stilla en tid så kanske vattenpumpen bör kollas upp. Ev. ispropp kan ha saboterat impellern i denna så att den inte pumpar längre, därav problemen, det blir ju knappast luft osv i systemet bara för den stått en tid.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.