AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.495

Bra avfettning?

Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Finns det nån bra avfettning som tar bort allt vinterklägg som blir på bilen? Brukar använda Mac124 (Prickbort) men den blir lite dyr att köpa på mackarna i småförpackningar, går det att få tag på den i 5-litersdunkar nånstans eller finns det nån annan avfettning som funkar lika bra som man kan prova?
Öppna locket och lukta på avfettningen. Luktar det lacknafta så funkar det kanonbra (petroliumbaserad), välj sedan billigaste produkten... Exempel på bra avfettning (som är petroliumbaserad): Hagmans, Biltema, Strövelkemi, finns säkert flera.

FP
Glömde: Ovanstående har säkert även s.k. naturbaserad avfettning som enligt min erfarenhet funkar dåligt, man får således kolla lite på förpackningen så man får rätt produkt. Lukten är säkraste sättet, det brukar även stå naftabaserad på innehållsförteckningen och det brukar finnas en röd varningssymbol för brandfarlig produkt, vilket det aldrig gör på de andra.

FP
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Biltemas kallavfettning funkar bra. Billigt också.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Använder också Biltemas... Tycker den funkar alldeles utmärkt.
Kan även rekommendera spolarvätskan =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Änvänder Biltemas kallavfettning med gott resultat. Dock är bioavfettningen inte lika bra.

Biltemas avfettning använder jag med.. bio avfettningen.. är lysande!! Funkar mkt bättre än den vanliga enligt mej..

Tog nästan bort lacken med vid förra tvätten ;)

Mac 124 finns även på 5 liters dunk. ca 100kr för en sån,hör med macken så kan dom säkert ordna hem åt dig.
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Har köpt Mac124 på 2,5 liters dunk på macken förut men dom har kostat ca 120:- har jag för mig, finns det 5-liters för samma pengar så köper jag en på en gång!
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tja Jonas!
Åk till OK och köp deras tjär och salt avfettning(Grönt innehåll)ser ut som pigelin på sprayflaska,applicera och tvätta med högtryck,skall du få se på resultat.
Mvh
Jensa

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Strong rek på Lahegas Microl.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hagmans Fordonstvätt är klockren. Finns bland annat på närmasta mekonomen. Otroligt dryg, nästan i klass med mig och Wendtan:)
Se till att du har bilen ordentligt vaxad så blir det mkt enklare att tvätta.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jag tvättar bilen först så smuts och sand försvinner sedan använder bara lite lacknafta på en sudd inte flödigt och ej heller för "torrt" läs hur jag gör bilen vårfin som knappt kostar någonting alls istället för dyr rekond under rubriken "ditecbehandling"
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
det blev fel rubrik i forumet ska vara under mr. cap behandling
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.