AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
828

Bensinsnålare när det regnar?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag har märkt att när det regnar mkt eller är dimma/fuktigt ute så drar min 540 mindre bensin. Är det mkt fuktigt ute kan den ligga på 0.83-0.84 istället för 0.88-0.89 i ca 110 konstant. Har noterat det idag igen. Finns det en förklaring eller är det inbillning eller kan det vara någon annan faktor som ligger bakom?

molle
Vantage
Vatteninsprutning kanske....hehehehehehe
Sorry kunde inte låta bli:-))))

Vantage
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Motoreffekten påverkas i alla fall av luftfuktigheten och luftens temperatur, men om det har så pass stor inverkan på bränsleförbrukningen att en skillnad låter sig mätas upp är kanske mer tveksamt.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det ligger säkert något i det du säger..inbillning är det inte.kanske finns någon professor som kan svara på detta,bättre en jag.håller med faktiskt...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Man behöver inte vara professor för att förklara det.
Märkte nåt liknande när jag cyklade 20-30 mils svängar.
Man orkar mer när det regnar än när det är soligt, däcks friktion minskar o viss har det med vattenplaning att göra oxå...
Torr asfalt kan gemföras med slippapper o blått med... Is?

Visst kan det skilja 0,05l/m! Sånt märker jag med min bil oxå!
Däckens brett (sommar vs vinter) o vägens skilck, asealtens grovhet/klibbighet (eller hur kan man kalla det) allt påverkar förbrukningen.
Så glöm inte lossa handbromsen ;)

BMW - Beroende Med Wilja!
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
att motoreffekten av nån orsak kan påverkas av luftfuktighet har jag också hört, undrar om samma orsak kan påverka förbrukningen?

eller va f-n, kanske bara är handbromsen som tar sämre när det är blött ute ;)

molle
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det borde bero på att fuktig kall luft innehåller mer syre än torrare luft i samma temp. & därmed ger motorn mer kraft via bättre förbränning = lägre förbrukning. Det där med den lägre beläggnings friktionen hos den blöta vägbanan låter inte så långsökt i sammanhanget. Båda aspekterna spelar in tror jag.

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ok fuktig luft mer syre? hur är det med luftmassmätarn kan den registrera detta "extra syre" och även påverka förbränningen den vägen?

molle
kilroy
Att många bilar går lite bättre vid fuktig väderlek är ingen myt vilket flera har framhållit. Om det märks i bensinförbrukning är kanske tveksamt men inte omöjligt.

Jag minns ett tillfälle i höstas då det var ca 12-13 grader ute och luftfuktigheten var hög. Vägbanan hade precis torkat upp efter en regnskur och vid det tillfället gick bilen bättre än den nånsin gjort. Jag passade på att testa accelerationen på ett stängt flygfält och fick bättre tider än jag nånsin fått tidigare.

Så visst har det en viss betydelse...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Nix, LMM registrerar enbart massan på luften in, volymen & hastigheten på den för att anpassa bränslemängden till. Syremängden i den inkommande luften är sedan den som den råkar vara vid inhämtningsstället. Därför måste luften tas nära fronten där den är som kallast (öppet sportluftfilter/direkt coldair).

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Kan det inte också bero på att du omedvetet kör lite försiktigare när vägbanan är våt och du vet att du har sämre grepp?
Roughrider: Ovanstående hade stämt bra om det gällde den äldre typen luftmängdsmätare, men just massmätare tar även lite hänsyn till bl.a syrehalten.
man kör till och med med enbart temperaturmätning på luften i vissa fall idag och kan kalkylera fram lämplig blandning osv.
Som redan nämnts, fuktig sval luft ger bättre förbränning (fyllning i cylindrarna) än varm torr luft, vatteninsprutning används av och till på en del motorer av just denna anledning. Saab hade detta i början på sina turbomotorer.
Vatten på vägbanan däremot bromsar nog mera än den gör nytta i detta sammanhang. Prova gärna att snudda vid vattenytan med handflatan i en båt i hög fart, nog finns det friktion alltid eller hur? Rullningsmotståndet vid plan väg blir snarare något högre om det är en vattenfilm som skall arbetas undan också.

FP
su
174
super-dan
116i - 06
...och därför görs alla bilfabrikanters officiella mätningar av bensinförbrukning i Seattle ;-)
su
174
super-dan
116i - 06
Nää, skämt åsido, men jag har alltid tyckt att bilen går bättre vid fuktig väderlek.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vatten/metanol system återfinns på en hel del olika flygplan. Ofta är de utrustade med det om dem opererar på varma ställen/högt belägna flygplatser.

I en gasturbin kan man räkna med en effektökning på ca 20% (torque) i samband med vatten/metanol insprutningen.

Tror inte det ger samma effekt på kolvmotorer.. Men lite grann kanske? :)
ba
68
barrre
318is -94
Polarns trimmade go-cart går knappt att köra då det är fuktigt väder. Den behöver ställas in helt annorlunda för att gå bra.
En sån motor är ju betydligt känsligare än en bilmotor.... men påverkar gör det definitivt!

Såg även ett program om japaner som kom med råtrimmade supror (driftingbilar) till usa som var tvugna att ställa om bilarna helt för att passa klimatet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.