|
|
|
|---|---|
Vantage |
Eftersom detta forum är ett mecka av information så vänder jag mej till Er alla kunniga här inne... Har länge funderat på lätet i mitt avgassystem i min 325:a -94:a. Vid accelration så uppstår det ett svagt metalliskt läte ( typ svaga efter tändningar ) i grenröret eller främre delen ( tror jag ) av avgassystemet. Detta uppstår vid 1800-2000 rpm. Lika när jag motorbromsar och varvet sjunker till 2000-1800 rpm är det lika ?? Ett par tre läten upp som ner i varv och alltid vid samma varvtal ?? Bilen rycker inte eller uppför sej negativt alls utan det bara blir detta ??? Har haft bilen 3 år snart och ingen förändring oavsett årstid eller annat. Vad är det för något ??? Verkar som det skulle vara någon klaff eller liknande mekanisk del som ändrar sej eller ??? Någon som vet vad det är för fenomen ??? Bilen är en import såklart !! Vantage |
| har du kollat gummi upphängningen på hela avgas-systemet? | |
Vantage |
Jäpp inget sånt iaf... allt är ok utifrån sett. Bilen går kanon oxå så det är inte fråga om en prestanda grej. Vantage |
| inuti burkarna eller katten? | |
|
Inga avskärmningssköld som kan vibrera eller dyligt? Eller har du knackat lite försiktigt på katterna? Förstår att det är drygt,, jag hänger upp mig på en av framstolarna "knirrar" lite ibland när det guppar, vilket inte alls är något bekymmer,, men ack så irriterande! |
|
Vantage |
Ja om det är inuti katalysatorerna eller ljuddämparna kan jag inte svara på, men har knackat efter bästa förmåga på allt för att höra om det finns lösa delar. Inget löst !! Om det skulle vara så så borde det inte vara så precist vis exakt samma varvtal upp som ner tycker jag, men men.... Vet inte om detta system är original eller ett utbytt special system heller. Men ljudnivån är betydligt råare än original ( inte som ett defekt system utan performance läte typ ). Bilen går oerhört bra och har några skalper vid egna tester som jag är nöjd med ;-))) Men frågan är om det är ett special så tillvida att det är därför det låter ?? En gåta utöver det vanliga alltså !! Svårt att beskriva fenomenet här oxå eftersom det inte är ett vanligt skrammel som när något är löst och inte heller misständningar !! Men den bäst liknelsen är just metalliska misständningar......faan va sjukt beskrivet...hehehehe Men föreställ er hur jag menar !!! Skulle vara intressant om någon vet vad det kan vara. Inga fel på besiktningen heller gällande avgasvärden heller. Katten behöver ganska lång tid för att värmas upp, men det är normalt enl SBP gubbarna. Tyska bilar har stora katalysatorer och därför behöver dom extra lång tid på sej för att värmas upp. När den är varm så är allt OK !! Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.