|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte dra nytta av alla duktiga bilmänniskor här. Det är så att jag har snöat in på diesel, mest på grund av att jag har antagit att de är mer av evighetsmaskiner än en besinare. Problemet är dock att jag har talat med lite duktigt folk och de säger att det är inget som säger att dagens komplexa och snabba dieselbilar håller bättre än besinare. Dessutom är reparationskostnaden för Diesel extremt mkt högre än för bensin! Om så är fallet då är det ju faktiskt så att (för min del) försvinner vitsen med diesel, då skatten äter upp det mesta av vad som är lönt vad gäller bränsleförbrukning. Så nu står jag i valet och kvalet, 33dA eller 330iA! Vad sägs, någon som nappar på denna debatt? /T | |
|
Tror absolut inte på att bensin skulle "kommit ikapp" dieselmotorerna, som faktiskt utvecklats betydligt mer än bensinarna. Ang. reparationskostnader så är det betydligt fler saker som kan gå sönder på bensinmotorn, du har ju hela tändsystemet som dieseln slipper. Går man därför på påtagliga reparationer så är ju dessa dyrare på dieseln eftersom bensinaren har mer "småfix" som pajar. Så grejen är som jag ser det mest skatten, men förbrukningen lönar sig efter inte många mil i dagsläget även på lite äldre bilar. Jag kör själv en VW Golf TDi på 0,51/mil, i "värsta fall" 0,59 i snitt med kallstarter och korta sträckor, och det lönar sig trots bara cirka 1500 mil/år. Tror Helgonet kommer smälla på desto fler argument för dieseln... |
|
|
Valde själv dieseln mest pga låga bränsleförbrukning i samband med billigare bränsle. Sen har ju också dieseln ett härligt vridmoment. Här har du en annan tråd om det diesel vs bensin Länk |
|
| Välj med magen. Själv känner jag att man bör köra många-många mil per år för att välja dieseln. Bensinaren är helt enkelt härligare. | |
|
Gorschek: Den uppenbara fördelen jag ser med diesel är att det finns en massa personer som skulle kunna tänka sig att köpa den efter att man kört 25.000 mil medan om du har en bensinare börjar folk tycka att den gått långt innan mätaren slår om till 15 k. |
|
|
draven: hehe jovisst fördelarna med diesel är otroligt många och om du har familj och eller ska dra släp/ husvagn i framtiden så ökar inte förbrukningen nämvärt i jämförelsen med en bensinare som slukar bränsle så fort den utsätts för belastning av den tyngre varianten. och dessutom eftersom du väljer mellan en bensinautomat och dieselautomat så står sig valet ganska enkelt då du inte verkar vilja växla som michael schumacher för att hänga" med du har ju kraften direkt från botten till rödmarkeringen sen är ju givetvis hållbarheten ett rejält plus och eftersom du ska välja mellan 330da och 330ia så är det ju lättare att trimma upp dieseln med bara ett chip alt en box för några tusenlappar Länk och precis som apersson säger så bryr man sig inte lika mycket om hur långt en diesel har gått eftersom ex 40000mil inte är ovanligt långt för en diesel Länk |
|
|
Jag gillar också mycket av dieselns egenskaper, ffa dess mäktiga vridmoment på låga varv samt förbrukningen. Funderar på att eventuellt komplettera bilparken med en E39 Touring diesel. Fast vad jag läst mig till på 5-serie forumet har vissa av de tidigare 184hk 3.0d motorn haft en del bekymmer. Dessutom är automaten lite underdimensionerad för vridet i denna motor så jag hade nog undvikit alla former av chipstrimning. Vridet från originalaren torde räcka och bli över... 193hk versionen verkar vara bättre i detta avseende. Som jämförelse har ju 2.5 samt 3.0 liters bensinsexorna varit skottsäkra. Sen kommer man inte ifrån att BMWs dieslar inte låter särskilt kul på utsidan och har inte riktigt samma gång som bensinarna. och så har det sin charm att ibland kunna höra bensinsexan råma vid 6500rpm :-) När det gäller brytpunkten för diesel vs bensin är det bara att räkna på hur långt du kör per år. Jag gissar att break-even mellan en 330i vs 330d ligger på runt 2000mil/år om man räknar med lika inköpspris/försäkring/service. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.