|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett KN insasfilter och undrar hur man rengör det på bästa sätt. Tvättar man det i avfettning eller ex. YES? Vilken olja skall man använda i filtret och HUR MYCKET? | |
|
finns speciell filterolja, den är kladdig [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Det finns ett speciellt rengöringsmedel och sedan en annan specialolja för inoljning. Jag köpte detta hos Motor Nord i Sundsvall till mitt KN-filter.Instr. medföljde. Mvh Janne. |
|
|
Bjarre: på följande länk finns en illustrerad och bra beskrivning + lite till (på svenska t.o.m.) Länk /Bobby |
|
|
Rengöringsinstruktionerna finns även på den officiella K&N-sidan: Länk Klicka på "Air filter cleaning instructions". Jag har läst att man inte ska använda avfettning men det kan ju vara ett försäljningtrick. Däremot är det nog viktigt att olja in filtret med den därför avsedda filteroljan. Annars filtrerar inte filtret som det ska. Jag köpte min K&N rengöringsvätska och olja på MC-varuhuset på Norra stationsgatan i Stockholm. |
|
|
oljan bör ju helst vara på sprayburk, lite knepigt annars. olja till exempelvis crosscyklar doppar man hela filtret i, och vrider sen ur det, filtret är ju som en tvättsvamp. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag köpte ett universal K&N filter på JanoLisa motorsport och fick instuktionerna att vid regöring stoppa ner filtret i ett bad bestående av varmt vatten och diskmedel och låta det stå över natten. Sedan skulle man spraya filtret med filterolja. Jag köpte K&Ns filterolja som är röd, filtret blir vitt efter regöring så med orginal olja ser man var man lägger oljan (sen ser det ut som nytt). Jan sa att det finns regöringsprodukter från K&N till fitren men ansåg att det bara är till för de ska käna pengar. BMWCS # 2358 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.