AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
19.017

BMW Spring Break 2007 5Maj

Sida 9 av 13
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lars, givetvis ska du inte köra bana om du inte känner för det. Jag har inga problem med det.
Bankörning på den nivån handlar om att ha kul inte om att tävla mot varandra.

Men att skylla på telefonen och navin blev lite för mycket, vikt effekt förhållandet hos en m3e46 är ganska hyggligt ändå i dessa sammanhang. Jag garanterar dig att du inte kommer att märka någon som helst skillnad om man monterar bort telefonen eller navin.

Men om du tog illa upp ber jag om ursäkt.

Själv kör jag inte så mycket bana som jag skulle vilja men det beror på en kombination av tidsbrist och att jag vill spara på bilen.

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag känner lite så oxå, att jag inte vill slita för mycket på bilen men jag valde att köra på banan ändå för det är ju för att Köra som jag valde just M5'an. Annars hade jag nog haft kvar 540'n som var mer praktisk i mitt fall.

Men emellanåt så växte hornen och det skrek i däcken men det är inget jag ångrar idag(trots bristen på däck mönster nu) jag hade hur kul som helst på mina vilkor, alla som ville köra om släppte jag förbi för jag var rätt nöjd med den fart jag hade runt banan och hade inget behov av att ligga först :)

Är det ingen som har en bild på min bil på banan? (Blå M5 E39)
Hade lite knepigt att plåta den själv ;)

Håller på mecka med filmerna men den bästa med instruktören blir nästan 100MB stor!! Föresten ska jag nog kolla med instruktören först att det är OK att lägga ut filmen....

/Thomas
Jag har film från dagen som jag tänkte lägga ut en snutt av senare (on boardcam). Flera av medlemmarna här är säkerligen med på den, bl.a Tozzy.

Flåklypa
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Det bästa med att få köra lite bana (förutom att det är vrålkul) är att man onekligen får bättre koll på var gränserna går för ens EGEN bilkörning, vilket torde göra det säkrare för alla runt omkring.

Tänk om alla nån gång skulle fått testa på bana så är jag säker på att många färre krockar hade uppstått i trafik pga. ett mindre osäkert uppträdande i trafiken.

Ett tips som man kanske skulle leverera till Försäkringsbolagen skulle väl då vara att hyra bana och konbana ett par ggr om året och låta ens försäkringstagare köra gratis eller nästan gratis.

Vad som kanske skulle motsäga denna hypotes kan vara "den blodade tanden" hos en del att gasa på för att man upptäcker att det är roligt - lite då å då... ;-)
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
OK, ni med filmer och bilder (som inte redan lagt upp dem) redigera och lägg upp dem, än har ingen bild på min bil dykt upp (kanske bara en i mängden av alla E36 M3, men i alla fall). O film kan man väl inte få för mycket av.

Tozzy, om jag skickar dig en CD-skiva bränner du ner alla 100Mb då (eller även om du har mer)? Jag ska ju bara kika på den för privat bruk, kan väl ingen ta skada av.
Jag vill ju gärna visa min sambo (som inte hade lust att följa med) hur duktig man var :-)

MVH
Richard
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag efterlyser också någon bild på min M635:a under Lördagens endast 3 averkade varv.
Kanske inte så många som hann ta någon bild,då de säkert blev rädda av det höga motorljudet! ;-)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Lars Jakobsson
BjörnB>>Jag menade naturligtvis allting som är onödigt i bankörning som tex ac, el stolar, mm. mm.

När det gäller det andra att testa sina gränser osv. Kör ni alltid lagligt på vanliga vägar? Dessutom var jag nere i europa förra sommaren, där det är fritt att gasa :)

Jag passar på att gasa så ofta jag kan, dom som känner mig vet att jag gör det vid rätt tillfällen.

Men som sagt, tycker det är mtk roligare att köra på lika villkor.

Därför lägger jag upp en Gokart tråd nu så får vi se hur många av er som hänger på :)

Jag trodde också att man kunde jämföra snabb körning på väg med bankörning, men efter helgens bankörning så har jag ändrat uppfattning.

På banan har man absolut inga distraktionsmoment. Inga rådjur, katter, barn, stenar, fotgängare, gropar. Det är bara du och din bil, sväng på sväng, varv på varv. Varje sekund är man 100% koncentrerad på att köra på gränsen (så körde iaf jag).

Det är en helt annan upplevelse som iaf gjorde att jag lärde känna min bil mycket bättre (och jag pressar också på vanliga vägar, tro mig).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Precis, lattmjolk, det är bara vid rattlåsracing som snabb körning på väg kan jämföras med bankörning. Man skall helt enkelt inte pressa bromspunkter och fila på spårval på allmän väg i samma grad som på bana. Även om jag gladeligen står på ordentligt på vanliga vägar kan det inte jämföras med bankörning.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ett par saker till att tillägga!
Ingen mötande trafik!!
Den största skilnaden på bana och väg som jag uppfattade det, är att allt gummi i asfalten på banan, gjorde att greppet var otroligt mycket bättre än på vanlig väg!!
Dessutom var den slät och man slapp potthål,och hjulspår överallt!
Hade man kört i samma tempo på gatan som man gjorde på banan,hade man lätt hamnat i diket eller mot ett träd!

Och svaret på din undran Lars!
Jag kör definitivt inte alltid lagligt på gatan,men skulle heller aldrig köra så som jag körde på banan! =)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
La upp några få bilder från träffen

Länk
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Den röda z4m coupen kan ha varit träffens sjyystaste bil!
Lars Jakobsson
Nej, klart man verkligen kan tänja på gränserna på en bana på ett helt annat sätt. Mkt möjligt att jag tar dit min en dag med.. men har väldigt mkt kvar att göra tills dess. När den går som loaded, då kommer jag :P

Lars Jakobsson
"När den går som loaded, då kommer jag :P"
Men vem ska köra den då, blir ju bara pinsamt med en sådan bil och en chauför som gör sin första dag på banan. men visst man kan kompensera en dålig chaufför mycket med en bra bil :-)

(ta det inte allvarligt ;-) jag tycker alla ska göra som dom vill och det är eller kan bli kostsamt med bankörning. Valet är fritt och en del förstår inte hur man kan styla sin bil utan att använda den fullt ut och andra förstår inte hur man kan köpa en dyr fin bil och köra skiten ur den. Folk är olika och det är bara att respektera
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den absolut billigaste och roligaste metoden att sänka varvtiderna på banan är för nästan alla människor att träna upp sin egen körskicklighet. För att uttrycka det enkelt, sätt Richard Göransson i en 318is E30 samt en nybörjare bakom ratten i Loaded-CSL:en och skicka ut bägge på Knutstorp. Richard kommer i så fall att köra skjortan av nybörjaren, även om det är en person som gärna gasar friskt på gata.
Lars Jakobsson
ryk 330xi>>Vad jag menar är att jag vill ha en bil som är anpassad för att gå på bana för att jag ska känna mig motiverad för att köra. Inte i en svensson BMW!

Sluta larva er nu, jag respekterar er som kör, respektera dom som har andra målsättningar med!

Trodde det var jag som var ung här ;)

Ställ upp på gokart cupen nu istället och låt körningen sköta snacket!

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Stå på dig Lars :)... Håller med dig. Har liksom tryckt i lite mer pulver i min inte för att köra på bana med den utan att själv njuta av det på vanliga vägar (bara för det behöver det inte menas att jag kör över fartbegränsningarna, utan jag vill bara känna trycket i början och det härliga ljudet)

Dock vill jag verkligen prova att köra den på banan och se vad den går för. Men först så blir det att uppgradera bromsar, chassi, däck osv. Så kanske till nästa år? Oh visst fasiken man måste ju ha hardtop uuuuh då blir det lite väl dyrt bara för att testa den på banan :S

Men nu rent allmänt känner jag att min bil och jag inte är redo för att köras på bana

Lars. Ta med Saed och kom till nästa träff så kan ni båda visa var skåpet skall stå. Jag tror tyvärr inte att du får folk att åka land och rike runt för att köra lite gocart i Örebro. Se istället till att smiska snabba varvtider med det material du har. Om du inte har för avsikt att göra det, håll dig till stylingen.

Flåklypa
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Det är väl kul att det finns folk som gillar puts och bling också ?
BMW Springbreak är ju en träff för både bankörning, och utställning så det finns plats för alla som gillar BMW oavsett var intresset ligger.

BMW Club Schweden-BMW SportClub
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
...även om jag glatt erkänner att jag är en bankörningsnörd :)

BMW Club Schweden-BMW SportClub
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.