AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
19.006

BMW Spring Break 2007 5Maj

Sida 8 av 13
Lars Jakobsson
Säkert är det så, men jag hade inte en tanke nånstans när jag köpte M3:an att köra bana, det lockar mig inte det minsta.

Då har jag naturligtvis inte letat efter en med så mkt utrustning som möjligt..

Sen skulle det kännas väldigt bortkastat att bara köra mot sig själv när man får lägga ut en del för att kunna köra på bana, som däck..bromsar..mm.

Som tex. Loaded, den är byggd för bana..eller den gröna M3Gt som stog på utställningen.. men en vanlig M3:a? Nej, den duger till lite utflykter men knappast att jaga tider med..

or
725
oreo
323i -85
Jag tyckte det var kul att stå flaggvakt och se blandningen på bilar och förare. Allt ifrån e60 och e38 som susade förbi till LOADED och dess gelikar som inte direkt susade ;) När man sedan kom ut i depån verkade alla förare ha haft lika kul, vilket jag uppfattat är målet med verksamheten.

Jag har själv valt att lasta ner min bil med 50 kg ljudisolering och stereoutrustning, vilket inte direkt är optimalt för bankörning, men som gör den betydligt trevligare att köra till och från jobbet och banan:-) Själv tycker jag att bilen skötte sig bra mycket bättre på banan än mig ändå....

//Örjan C
Lars Jakobsson
Tror det är viktigt att ni som gillar att köra bana kan förstå och respektera att alla kanske inte gör det. Eller rättare sagt, vill ta ut sina egna bilar där.

Jag lägger min tid på att göra min fin och på trim, det behöver inte betyda att man är rädd för Mantorp eller nån av dom andra små svenska banorna.

Men återigen, är det nån som vill se vad jag har för kvalitér så finns det både blackrace och gokart att välja på :)

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Lars Jakobsson!
Förstår helt och hållet ditt resonemang.
Hade aldrig kunnat drömma om att ta ut min M635:a på bana innan jag anmälde mig till helgens körning!
Jag körde med den för att hitta dess och mina gränser utan att dabba mig!
Och det är en erfarenhet jag aldrig skulle vilja byta bort.
Det var bland det roligaste jag gjort,men vet att bilen tar stryk av det.
Tävlingskänslan gjorde sig självklar påmind....men spärren i bakhuvudet om att ej ha sönder bilen tog över!
Om vi ska ha överseende med ditt resonemang....får du även ha överseende med oss som nu provat våra kärror på banan! =)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bilen tar inte särskilt mycket stryk av bankörning (så länge man inte kör in i något). Visst nöts däck och bromsbelägg ordentligt, men det är ju slitdelar.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Nockenwelle!!
Glömde du bort bussningarna eller!!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

No
5.161
Nockenwelle
Jag tror bussningarna tar mer stryk på uselt underhållna svenska potthålsvägar än på släta banor. OK, klättrar man på curbsen i varje kurva på banan kanske det tar lite mer stryk, men det behöver man inte göra.
Lars Jakobsson
Ja, jag tycker att det är väldigt kul att det finns delade intressen.

Känns lite kul att en del tror man är chicken bara för att man inte vill förstöra den, eller då speciellt 20" med kromkant ;)

Lars Jakobsson
20" däck är inte heller helt gratis...

Jag skulle köra på bana om det fanns ett tävlingsmoment i det mot andra bilar.. Och då inte bara i snabbaste tiden..

Skulle gärna bli Formel 1 förare tex :P

Men inte i min stackars M3:a

No
5.161
Nockenwelle
Bara en vänligt menad fråga Lars, tycker du inte att körningen i sig är rolig, måste det finnas ett tävlingsmoment för att det skall bli roligt?
Lars Jakobsson
Nockenwelle>>Jo, annars skulle jag väl aldrig ha köpt en BMW ;)

Det är ju det man utövar varenda gång man vrider på nyckeln.

Hade jag varit intresserad av bana hade jag som sagt satsat på helt andra grejer och inte 20" med kromkant..bland annat.

Jag vill inte göra nånting halvdant, om det är nånting jag satsar på så gör jag det till 110%. Därför hade jag valt en helt annan inriktning om nu bana hade varit av intresse.

No
5.161
Nockenwelle
Ja, av precis det skälet valde jag också BMW. Och jag tycker det är roligare att köra på bana än på landsväg, alltså kör jag på bana med min BMW. Visserligen skulle jag allra helst ha en Lotus Elise, eller en Porsche GT3 eller något liknande, men tid och annat gör att det inte är försvarbart och då får jag göra det bästa av situationen, även om det inte blir hundraprocentigt.
Men valet är fritt.
Visst är 20" inte det lämpligaste valet för bana (hur lätt är det att få tag på R-Däck till 20"?), men jag tror ingen häcklar dig för det Lars. Inte heller tror jag någon betraktat dig som "chicken" (i alla fall inte innan du svarade på den fråga som 80s skrev tidigare i tråden som, om jag fattade det rätt, nog var ganska allmänt hållen och inte riktad mot någon viss individ).
Lars Jakobsson
Har faktist inte hittat några 20"R däck än...så lutar åt att köpa ett par 18 tummare med att ha lite kul med..

Nej, kanske inte var så det menat.. men när en del börjar skriva om wm i ursäkter så ;)

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Fan vad alla var på lars för att han inte körde shit slappna av han gör väll som han vill.....vilka muppar det finns det är skrämande...
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Gocart hade varit jätteroligt,
Glimmingebanan i Uddevalla har mkt fin utsträckning och fina hyrkartar, hade varit roligt att ge på ett race! Sätt ett datum i sommar så kan alla planera in??
Örebro, lite långt bort tyvärr.
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Nockenwelle:
Ja helt riktigt, det var ett allmänt uttalande.. Vet inte vem folk eg är här på forumet.
I mina ögon är den snyggaste stylingen den som är funktionell, dvs bromsar, skalstolar, lätta fälgar i lagom dimension osv. Iofs tror jag att fler föredrar Lars stylingkoncept men smaken är som baken och vill Lars inte köra bana så är det fine by me.

Vem var det som hade en svart M3 CSL med två oranga stripes på bakluckan?

Flåklypa
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hej och ett stort tack till alla som kom och gjorde träffen till vad den blev.
Även ett stort tack till alla som hjälpte till och jobbade på träffen för att ni andra skulle få kul.

Någon klagade på att bilutställningen låg långt bort, jag håller helt med, men vi hade inga indikationer på att det skulle stå en drös med traktorer, skördetrösklar osv på den tilltänkta platsen för utställningen. De som var där förra året vet hur det borde sett ut. Nu fick vi i sista sekund göra så gått vi kunde och använda den plats som fanns tillgänglig och det blev ju en hel del bilar ändå.
Jag tycker det är jätte kul att så många hade puttsat upp sina bilar och lagt en mindre förmögenhet på att styla dem så fint som de hade. Flera imponerande byggen.

Det klagades också på att det saknades skyltar. Vi får ta med oss den kritiken till nästa år. Man kunde ju alltid fråga i BMW-tältet. Sen tror jag att det skulle delats ut lite information vid incheckningen, schema osv.

Bankörning och PR: Nu sköter inte jag den biten men jag förstår ändå tänket bakom att det är ett begränsat antal platser.
1. alla som anmäler sig och betalar vill givetvis köra så mycket som möjligt, då kan man inte ha hur många platser som helst.
2. Vi måste tänka på säkerheten, för många bilar på banan ökar risken för olyckor.
Att sen inte alla kommer som anmält sig är ju dock tråkigt för alla de som gärna skulle viljat köra.

Att köra på bana eller ej:
Personligen förstår jag ingen av bortförklaringarna för att inte köra på bana. Vi alla som valt att köpa en BMW har gjort det för att vi uppskattar att köra (inte åka) bil. Oavsett man ägnar sig åt illigal racing eller inte så måste man väl ändå vara nyfiken på att testa att köra på bana, att köra så fort man bara vill, Lagligt! Vad spelar det för roll om det inte är ett tävlingsmoment, du kör så fort du vill och du får köra om alla som kör långsammare, nästan som racing men utan vinnare. Eller är det bekräftelsen man är ute efter?
OK har man lagt ner massa pengar på dyra 20":are och inte vill slita på de dyra däcken så kan jag köpa den ursäkten, men kom inte och säg att ni inte är intresserade av att tästa vart gränserna går för bilen och era kunskaper, för då hade ni kört något annat mindre inspirerande bilmärke.

OK, en standard M3 kanske inte är den optimala racebilen, men den är bra jäkla potent redan i original utförande (med eller utan telefon och navi). Även om du har en Porsche GT3RS så finns det någon som har en mer optimal bil, lite mer moddad, lite mer lättad, lite mer trimmad osv.
Jag tror det fanns flera personer med betydligt mindre maskiner (typ E30 318is) som skulle kunnat 8:or runt en del med större och starkare biler. Att köra snabbt hänger inte bara på bilen, det hänger lika mycket på föraren.

Alla ni som körde på bana vet hur kul det är, ni andra får vänta på er tur (nästa gång blir på Gelleråsen, kolla in på www.bmwsc.com för datum), eller ni som inte vill, låta bli. Alla kan inte ha samma intresse.

Slitage:
Visst sliter det på bilen att köra på bana, speciellt om man börjar köra fort och har uppgraderat däcken och bromsarna, men om man bara provar på någon gång så är nog slitaget försumbart.

För er som vill börja köra på bana kan jag starkt rekomendera 2st uppgraderingar som gör stor skillnad:
1. Däck, byt till R-däck (skit i storlek och utseende på fälgar, nu pratar vi prestanda). Ett par R-däck ger så jäkla mycket mer grepp och greppar mycket längre än vad gatdäck gör. Gat däck har en tendens att överhettas ganska snart och du kan inte på långa vägar hålla samma fart i kurvorna. Jag bytte till Avon ZZR till träffen och de fungerade långt över mina förväntningar, gick att köra nästan hur snabbt som helst och det var bara att styra in i kurvorna. JAg körde även på dem fram och tillbaka till träffen och jag märkte ingen störra skillnad i stötighet eller oljud (men så är ju min bil rätt stum som den är och med ett fritt flödande avgassytem så dränker den vägljudet ganska bra).
2. Bromsar, då framför allt beläggen. Att kunna köra snabbt fram till kurvan och snabbt få ner farten till lämplig kurvhastighet gör mycket. Sen att ha en broms som inte mattas efter några varv är också fantastiskt. Jag bytte till Performance Friction 97 belägg och de nöp utav bara sjutton, helt underbara, kan jag starkt rekomendera. Men det finns säkert andra bra för mindre pengar också.

Sen till alla er som fotat, ett stort tack till er också och vilken bra kvalitet det var på bilderna. Dock var det ingen som fick med min bil på bilderna, snyft!
Men jag får väl nöja mig med att jag tittade fram på några bilder som prisutdelare till konabaneracet och bilutställningen.

MVH
Richard
Bra inlägg Richard!
Kan tillägga att bättre bromsvätska och framdragen kylning till bromsarna är billiga mods som heller inte skadar.

Flåklypa
Hej, nu har jag äntligen fått ordning på mina bilder, se länk:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.