AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
19.013

BMW Spring Break 2007 5Maj

Sida 10 av 13
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Nu har jag fått till några filmsnuttar som finns på den här sidan: Länk

Om det går segt/hackigt kan ni försöka med att högerklicka och spara ner filmen innan ni tittar på den. Fler filmer kommer..........

Mvh
/Thomas
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Filmtajm !!!

BMW Club Schweden-BMW SportClub
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Magnus

Jag har väll inte sagt att jag är duktig på bana eller....men jag skulle hemskt gärna vilja köra lite hann inte anmälla mig denna gång men nästa gång vill jag vekligen prova ;)

Ps. Mitt namn är Sead och inte saed heheh
Ok, Sead....ber om ursäkt. Helt rätt inställning av dig att prova på! Du har inte sagt att du är champion på bana heller, därför har du inget att behöva leva upp till. Det finns alltid någon som är snabbare men huvudsaken är att man har skoj och går det dessutom fort med tanke på det material man har är det såklart skoj. Tror du har alla förutsättningar att få en kanondag på banan! Se på mig, jag harvar runt med min gamla e36a och det funkar ju...

Flåklypa
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Flåklypa!
Och du harvade på i ett ganska ambitiöst tempo med tyckte jag!
Verkade gå riktigt bra på banan!! =)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Patrik.
Tack för dom orden, alltid kul att höra. Du kan förresten ringa idag igen om du vill. Inga möten inplanerade förutom hockeyn ikväll. :-)

Kikade lite på filmen nyss och de jag kände igen som fastnade en liten stund var Tozzy, Lättfil och Icka men det var betydligt fler som kom med. Jag filmade endast från Lördagen. Lättfil stod på riktigt bra med 525an! Bra kört.

Flåklypa
Lars Jakobsson
Flåklypa>>

Att någon påståt att den var världsmästare på bankörning har jag missat,
Du kanske helt enkelt inte vågar köra när det är lika villkor som gäller?
Det ska väl vara nån träff på gälleråsen, bara att ta en sväng förbi Örebro å om du vågar mot all förmodan.

Att bara köra varv på varv för att slå sin egen tid känns fullständigt meningslöst för mig, respekterar er som gör det men respektera oss som inte gör det med..

Hade jag min bil som jag skulle vilja ha den så skulle jag kanske prova.
Men med en svennson M3:a? Nej, aldrig!

Och att det inte skulle finnas någon ursäkt för att inte köra bana? Man undrar hur ni tänker ibland.. varför anordnar ni en utställning om det bara ska få finnas banåkare? Kanske ni bör gå ut med tills nästa träff!

Tack Flåklypa, det är kul att höra. Komfortzskåpet gick rätt bra faktiskt. Men enda gången jag tog mig förbi dig var förstås när du stod felvänd i sandlådan... ;)

På Gelleråsen ska vi motorsvaga individer förhoppningsvis klara oss bättre. Icke och jag kommer även ha smärre förbättringar av åkdonen på plats vid det laget. Då får ni se upp för komfortzwagen och pojkräsern, om ni vågar visa er!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att det är lika villkor vid gokart körning på hyrkartanläggningar betvivlar jag. På en och samma anläggning går inte alla kartar lika bra, oavsett vad banägarna säger. Jag har kört en hel del hyrkart förr om åren, tillsammans med en jämnsnabb kompis. Det var i stort sett alltid så att det skilde mer mellan kartarna än mellan oss två. Körde jag ifrån honom i första passet så körde han ifrån mig i andra passet, förutsatt att vi skiftade växlade kartar mellan passen.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Gelleråsen är en kul bana som gynnar svängglada mer ;)
No
5.161
Nockenwelle
Ja, Gelleråsen är kul. Vi får hoppas på lika bra väder som senast.
Lars. Förutom det som Nockenwelle nämner, hur hade du tänkt att vikta upp kartarna för lika vikt? Kroppsvikten har ju rätt stor betydelse på en sådan maskin.

Jag har inga problem med att du inte åker bana. Det jag tycker är lite lustigt är att du ser M3an som en svenssonbil som inte har på bana att göra samtidigt som ex Lättmjölk åker fort och har kul med sin 525 e34. Sedan nämner du vidare att du skulle kunna besöka banan om du hade en kompressor i bilen, blir bilen mer bananpassad då? Jag hajar inte resonemanget riktigt. OM du är duktig att ratta (vilket du faktiskt sagt) så kommer det att synas även om motståndet heter Ferrari F430, här på forumet kommer det inte att synas iaf.

I övrigt kör jag mot både "bättre" och "sämre" bilar på banan, precis som på motorvägen om man har lite tur.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Jag har inte heller några problem med personer som inte kör på bana. Från min rent egoistiska synvinkel är det bra ju färre som gör det, så länge inte det blir så få att möjligheterna att lösa praktiska och ekonomiska bitar kring arrangemanget äventyras. Med färre som deltar får jag mer tid på banan och behöver inte lika ofta tappa rytmen när långsammare förare är i vägen eller då jag måste släppa förbi snabbare.
Å andra sidan tycker jag att det är så pass roligt att jag unnar alla att åtminstone någon gång få prova att köra på bana.
Det roligaste momentet på banan är själva körningen, att bemästra fordonet, att balansera på gränsen av min egen och bilens förmåga, att hitta snabbare spår, osv. Visst är själva tävlingsmomentet roligt i sig, men jag tycker bankörning är ruskigt kul även utan det. Skall man tävla drar emellertid kostnader, både i tid och pengar, iväg ordentligt.
Visst är det lättare att kappköra mot varandra på en hyrkartbana, men det är mycket roligare att köra bil på riktig bana, där man i mycket större grad måste anpassa spårval till inbromsning och acceleration.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Flåklypa: Vill SE din film!! har inte hittat någon bild/film med min bil på..

Patrik: du är med rätt mycket på en av dom senaste filmerna

2 nya filmer finns nu på: Länk

Plocka fram popcornen.... :)
Jag hade faktiskt lagt upp den på youtube idag men då upptäcker jag att den bara var ca 2.30 lång (av ca 7 minuter). Därmed missades flera personers bilar, dock inte din som var med precis i början på filmen under långa rakan. :-)

Jag ska göra ett nytt försök i morgon, hoppas det där jäkla filmkonverteringsprogrammet vill lira då.

Flåklypa
ic
124
icke
318is -90
ja flåklypa! vi vill se filmen! =) fixa fixa..

Snackade för övrigt med den tidigare ägaren på min bil.. visade sig att han har bytt hjullagren som pajjade på min under bankörningen. Dom har alltså bara gått ca 500 mil.. och dom är från biltema.. jag som precis köpt två nya från biltema! haha

Bara att åka tillbaka imorgon och köpa nya på bmw för 1500kr stycket.. plus beställa nya skivor från pean eftersom en av de gamla slipades sönder.

Köpte en uppsättning 15 hartge fälgar som det ska hamna r-däck på också.. soft!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Återigen var och en gör givetvis som man själv känner känns bäst. Vissa vill bara styla sin bil eller åka rakt fram.

Men mitt generella råd till dem som funderar på att testa bankörning är att ta den bil du har tillgång till, även om det så bara är en "svensson-m3" ;)
Jag tycker faktiskt det kan vara minst lika roligt i en 325e30 som i en m3csl beroende på att man vågar satsa lite hårdare med den billigare bilen.

Se till att bilen har fräsch bromsvätska samt friska bromsbelägg och däck.
Testa och lär dig bilen innan du börjar uppgradera, då får man också känna på vad man skulle vilja förbättra (och det handlar ofta om väghållning framför mer effekt).
Och som tidigare nämns finns den största förbättringspotentialen mellan stolen och ratten.

Tycker man sedan att bankörningen inte är min grej så har man ju inte kostat på en massa dyra bitar i onödan.

Köra fort på landsvägen har inte många likheter med bankörning.

Känner ni er det minsta sugna på bankörning -testa!

80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Hellre svensson m3 än pizzza räzzer delight...
Här kommer 7 minuters körning på Mantorp i en M3 e36 med gatdäck. Några tappra kom med på filmen också.
Länk

Flåklypa
icke
Angående hjullagrena så har dom mycket kortare livslängd vid bankörning. Jag tror att det blir så hett att oljan förstörs och lagrena skär. Nu borde dom nog hålla längre än dina gjort men det beror såklart mycket på körsättet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.