AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.250

Min bil går ryckigt och svarar inte på gaspådrag. Vad kan detta bero på ?

Jag köpte en oerhört fin BMW 525i 95 för två år sedan. Jag körde upp den från Malmö till Göteborg. Den gick jättefint i motorn. Dagen efter startade jag bilen och då vibrerade motorn som en gammal Volvo 240. Jag stängde av motorn och startade igen, då var det borta. Allt var frid och fröjd ett tag tills jag var ute och körde och accelererade lite grann utan respons från motorn, ungefär som bränlset ströps. Detta hände ungefär 1 gång varannan månad. Jag tog bilen till en verkstad i Göteborg som jobbar med BMW, de konstaterade att det var bensinpumpen. De bytte den, men efter nån vecka var problemet tillbaka. Jag gick tillbaks till dem och de felsökte men sa att de inte hittade några fel. Jag gick till en annan verkstad ca ett halvår senare, och där sa dem att de kunde vara bränslefiltret. Han bytte det men problemet fortsatte ändå. Eftersom det inträffade så sällan så brydde jag mig inte om att kolla upp det mer. Men nu har bilen flippat fullständigt. Här om dagen började bilen plötsligt skaka och ryka och reagerade mycket sparsamt på gaspådrag. Det känns som bilen tappat minst 50 % i motorkraft. Nu skall jag till en tredje verkstad som trodde att det kunde vara luftmängdsmätaren eller katalysatorn. Är det någon som haft ett liknande problem? Det är oerhört frustrerande när man har varit på så många olika ställen utan ett vettigt svar.
ke
22
kesoo
525i -93
Låter ungefär som min 525a innan jag hittade ett flertal sprickor i gummislangen efter luftmängdmätaren, förutom röken då :P

Slangen var helt torr och sprucken så den tog ett par kilo tjuvluft, märktes bäst när bilen blev varm.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
På min förra 525 var det vevaxelgivaren som orsakade liknade symtom. Även kamaxelgivaren kan vara orsaken.

/// Kristian
Det där med givarna verkar vettigt. Jag lyssnade på motorn när jag körde igår och den arbetar som vanligt men kraften förs inte över till hjulen på något sätt. Man kanske borde utlysa en tävling, den som gissar felet får en glass eller nåt. På Onsdag får jag förhoppningsvis svaret när jag lämnar in den igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.