|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en andrabil och just nu en 323 E36. Är den dyr i drift? Bensinförbrukning osv? Har fått intreycket att många är nöjda med just 323:orna... Pendlar nästan 10 mil/dag... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
| Ja dom är billiga i drift.. | |
| Bränsleförbrukningen ligger på en liter ungefär.Då kör jag mycke landsväg,fast med vinterdäck.Den ska dra 0.9 blandat,enligt instruktionsboken. | |
|
Den är ju billigare i försäkring än en 325i och går bättre än en 320i men drar inte mycket mer. Min snittade ungefär 1,1 men då körde jag mycket i stan. På motorvägen i laglig fart brukade jag ligga på 0,8-0,9. 0,7-0,75 på 70- och 90-väg Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Skulle nog satsat på en fyra om jag var ute efter billig bensinförbrukning.. |
|
|
Har själv haft 523 som har samma motor. Den är nog det bästa alternativet för att få både hyfsade prestanda till en låg förbrukning. 0,85 l/mil var inga problem för blandad körning med huvudsakligen landsväg med 523:an. Är det låg bränsleförbrukning som är viktigast skulle jag satsa på en 316 compakt med 1.9 litersmotorn. Den är verkligt bränslesnål men å andra sidan ganska tråkig och karaktärslös. Jag snittar under 0,7 med den på arbetspendlingen. (40 km motorväg och 10 km stadskörning) **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
323 är nog den bästa kombinationen, annars om är man nöjd med prestandan i 320 så är ju en 318is ett bra alternativ om man vill sänka förbrukningen. // MVH Jocke |
|
|
Tack för era kommentarer... Provade en jättefin Compact 1,9 men tyckte att motorn var ganska tråkig. Vi var iofs 3 pers i bilen så jag kanske är orättvis men det kändes iaf inte rätt. Behöver en bil inom närmaste veckorna nu iaf och har ingen aning om vad som är mest rätt... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Spelar ingen roll om du är ensam eller har full last på Compact 1,9:an. Den gör sitt jobb bra i båda fallen genom hyfsat vrid, men som sagt var så är den väldigt tråkig även med lätt last. Körglädjen finns i bilen, men det är defenitivt inte motorn som skapar den. När vi köpte vår bil var jag i stort och snabbt behov av ytterligare en bil och då fanns ingen lämplig 323ti tillgängligt till rätt skick och pris. Annars hade det varit det självklara valet eftersom prisskillnaden mot mindre motorerna är obetydlig. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Har nästan köpt en Compact nu. Ska hämta den ikväll och slår till om den är så fin som den verkar... 316 Från -97. Är det 1,6an då? tror faktiskt att jag hellre har 1,6:an än 1,9:an. Den verkar helt klart roligare att köra på den nivån... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Ja det är 1,6an.... Vilket är tillräckligt för pendling och transport... Själva bilen i sig är ju rätt underhållande i kurvor så... Men e 318ti känns ju så otroligt mycket piggare! Är det en fin 316 så är det väl antagligen ett bra köp... vart bor du? // MVH Jocke |
|
|
Edit: Hur mycket hade du tänkt lägga på bilen du vill ha? // MVH Jocke |
|
| vill du få ut bra prestanda men köra billigt så är det så klart diesel du ska köra!! | |
|
Jo det är klart att moderna Dieslar är suveräna... Hämtade iaf Compacten igår =) Kan säga att jag föll direkt för denna. 1,6:an är helt klart roligare att köra än 1,9:an enligt mitt tycke. Fick precis den färg och utrustning som jag ville ha med. Montrealblå med svart inredning. Det roliga är att jag fick med 17" Bmw original fälgar, ngn E46 fälg med 245 bak och 225 fram. Den kommer se fet ut den lilla rackaren... =) Självklart att 1,8:an hade varit det ultimata men jag kunde inte vänta längre. Skicket på denna var riktigt bra, full servicebok och såld i sverige från början så... Huvudtanken var ju ändå att åka billigt, monstret står ju i garaget så det får bli bra... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.