AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.088

Nollställa luftmängdmätaren

ke
22
kesoo
525i -93
Bil: 525 -93 24v

Kan man nollställa den mätaren? Jag har för mig att den (eller nån databox eller liknande) anpassar sig allt eftersom?
Anledningen till detta är att jag förra veckan var tvungen att byta den 90 graders gummislangen som sitter efter luftmängdmätaren. Den tog massor av tjuvluft och gick som en påse nötter. den var väldigt sdliten och torr så den har nog tagit lite tjyvluft ett bra tag. och nu när jag satte dit en hel gummislang är tomgången lite hoppig i ca 5sekunder när man släpper ner den på tomgång.

andra (större) andledningen till att jag frågar det här är att jag fick rätt höga avgasvärden idag hos besiktningen. 250 på det ena och 1,3 på det andra, kommer inte ihåg vilket som är HC / CO hehe :P iallafall är dom lite väl höga.

så nu tänkte jag att databoxen eller var det nu lagras kanske har anpassat sig efter den lilla tjuvluft den alltid har tagit.

så om min teori att nolla inställingarna funkar så borde båda problemen lösa sig höhö :P

btw, bilen går hur bra som hellst annars, inga skumheter förutom den något svajjande tomgången ibland.

lambdavärdet var inom gränserna skall tilläggas. återkommer med exakta värden senare.
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
Gör så hår. Koppla från pluskabel på batteri. Låt den vara urkopplad i ca 35 min. Sen sätter du tillbaks och varmkör motor på tomgång. Motor måste vara kallt när du gör det. Grejen är att när du gör bilen strömlös då nållställs dator.

ke
22
kesoo
525i -93
Jag gjorde som du beskrev oh det blev snarare sämre än bättre :P

Vred inte på nyckeln eller nånting under tiden pluspolen var av, det kanske jag skulle ha gjort? :O

Den gick helt bra på tomgång men sen när jag gasade till lite snabbt sjönk den ner lågt i varv och började hoppa mellan 400-1200rpm ungefär...
Visa användare
88
Mikke535
Bmw 1602a.
Bmw 1602a.
Bmw 330 XD.
Det kan vara så att du måste köra en bit, ja körde 50 mil innan min vart bra, och då vart det riktigt bra till slut... Prova med det.
ke
22
kesoo
525i -93
aha :P

kan detta hjälpa mig att få ner CO/HC-värdena också?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det kan ju även vara en lambdasond som gett upp..
Paap Reeder
Du har sannolikt minst 3 separata fel:
- HC minst 3 ggr över vad det borde vara
- CO bör vara 0,1 men är 10 ggr för högt
- tomgången är inte "ren" efter övergång från dellast

Alla tre felen kan hänga ihop eller vara triggade av olika orsaker var för sig.

Den vanliga "listan" kan se ut så här:
- Oljeservice, tändstift, motroniclocken, avgasläcka före lambda eller strax efter, insugspackningar, vevhusventillationen, tjuvluft efter LMM.

Sedan har man på din motor detta med vanos. Börjar ventiltiderna rackla kommer främst HC att stiga.

En felaktig lambda kan enligt min uppfattning inte ge rätt "lambdavärde" som du sade att du hade.

Vad var lambdavärdet?

Har den under längre tid!! gått fett - med för hög CO - ligger alltid kattarna i riskzonen ty dom gör ett bra jobb men är mycket känsliga för "överbelastningar" av typ för mycket bränsle i avgaserna.

MVH /// Paap R
Paap Reeder: Jo en felaktig lambda kan ge "rätt" lambdavärde...Min felaktiga lambdasond från Biltema gav ett lambdavärde på 0.98...
ke
22
kesoo
525i -93
Tack för alla svar =)

Jag blandade ihop värdena en aning i första inlägget, här är dom rätta:

CO 1,0 (0,5)
CO2500 1,0 (0,3)
HC 330 (100)
LAMBDA 0,96(0,97-1,03)

Jag har haft bilen nu i ca 10månader så detta är första gången jag besiktar den.
skall även tilläggas att bilen har gått 33400 mil nu.

Olja, oljefilter, luftfilter och stift byttes senast i september.

Märkte igår efter ett par mils blandad körning att tomgången blev helt perfekt efter ett tag. Innan den blev perfekt var den det motsatta, hoppade väldigt och dog tillochmed tbå ggr när jag skulle starta.

Ska ut och testa lite nu igen.
ke
22
kesoo
525i -93
Nu verkar den ha "ställt in" sig =D Yttepyttesmå svajj när mans tartar med varm motor men det rättar väl till sig med tiden.
Nu till frågan vad man kan gör åt de häga värdena? =(
Paap Reeder
... den går fett därav CO och sannolikt även för höga HC-värden.

MVH /// Paap R
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
kolla att den inte tar nånstans tjuvluft

ke
22
kesoo
525i -93
tjuvluft tar den inte, har sprayat startgas i hela området runt luftmätaren och efter.

Paap Reeder: vad menar du med "går fett" ? :(
Paap Reeder
Lambda 0,96 ... d v s ett lågt lambdavärde indikerar att den går på för fet blandning.
1,0 är ju optimalt ur förbränningssynpunkt.

Kan den vara chippad?

MVH /// Paap R
ke
22
kesoo
525i -93
chippad är den inte. inte vad jag vet :P

besiktade om igår och den här gången varmkörde jag ordentligt i ca 30min

lambdavärdet blev OK men inte de andra. ska nog testa med ny lambdasond, 1050kr ca på mekonomen, byggsats..
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Katten slut!?
Eller felaktig LMM!?
Eller taskiga ventiltätningar eller kolvringar på ngn cylinder.
Enda jag kan komma på som kan vara fel utöver de andra möjliga som redan tagits upp!!
Gör ett kompprov för att utesluta det senare!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Lambdasonden är nog inte felet!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.