AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.117

Mycket väsen om mätarskruvning, men inget nämns om ABS/DSC säkringen?

Det diskuretas en hel del om mätarfiffel till höger och vänster. Ett annat alternativ som inte har diskuterats är urkopplingen av ABS/DSC säkringen. Jag känner en kille som brukar dra ut ABS/DSC säkringen när han hyr en bil. Därav slipper han den extra milkostnaden som hyrfirman brukar begära. Vad jag förstår så slutar mätaren att ticka (även hastighetsmätaren och ABS/DSC kopplas ur). Det är ju förvisso inte så kul att köra runt med en urkopplad hastighetsmätare,ABS och antispinn, men nog tror jag det är vanligare än man tror. Vad tror ni?

Hurvida det är vanligt eller ej vet jag inte. Men jag vet en som kopplat ur sin hastighetsmätare. Detta är en dieselbil som rullar relativt långt. Och detta på givetvis ett mätarfiffel som är tämligen svårt att upptäcka. Men jag skulle tro de flesta inte vill vara utan såpass viktiga system som abs/asc bara för att spara några mil. Mycket enklare isåfall att dra tillbaka mätaren när bilen ska säljas. Mvh carl
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det där tror jag inte ett dugg på! De flesta bilar har ju givaren till hastighetsmätaren/trippmätaren på växellådan. Du kan ju prova på din bil och återkomma med ditt resultat ;)

Mvh/ Niclas
Det tror jag absolut tillhör ovanligheterna. Om man köpt en bil för X antal hundratusen och är hyfsat normal i skallen sliter man inte ur säkringen och åker runt i en "half assed" bil bara för att tjäna ett gäng tusenlappar när man ska säljer den.

Dessutom är detta inget som funkar på alla märken och modeller.

Men visst, idioter finns det gott om. :)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag vet en Statoilmack som hade en Volvo 745 som hyrbil för ett gäng år sedan som de anställda nyttjade flitigt.
På den hade de satt en brytare för att sätta på och stänga av hastighetsmätaren.
Man slog helt enkelt på hastighetsmätaren nån gång ibland bara om man var osäker på hur fort man körde.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det är inte riktigt sant att de flesta bilar har hastighetsgivare i växellådan/drivlinan, det försvinner mer och mer. ABS-givarna är ju ändå alltid på plats så det finns liksom ingen anledning att introducera ännu en givare i bilen...
Anders: Många tänker som du (de flesta förhoppningsvis) men jag tror det är många som kan tänka sig att åka runt i en 'halfassed' car bara de kan tjäna pengar på det. Hastigheten kan man läsa av från vilken bärbar GPS som helst.

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Som Seven_ säger! Det finns många idioter här ute i trafiken! "Den sista idioten är inte född än" är väl ett vanligt uttryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.