AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
879

330Ci er kold! Bliver ikke varm!

Cl
39
Clausm
BMW 530dA ´00 M-sport
Hej med jer!

Jeg har en 330ci fra 2001.

Bor tæt på motorvejen, og kører på job i København hver dag.

Mit problem er, at motoren ikke bliver varm og kabinen ikke varmes op. Så snart jeg kører langsommere bytrafik i København, så bliver motoren varm og kabinen også.

Jeg er usikker på, om en termostart er i stykker. Og jeg tror ikke det er bra for motoren at den får arbejde kold i så lang tid. Det er heller ikke behageligt at fryse....

Er der en defekt termostat der styrer genomstrømningen til kylaren? Hvor sidder den, og er den enkel at byta?

Mvh Claus Møller

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag hade samma problem, det var bara att byta termostat så fungerade tempen perfekt igen.

mvh Johan
Cl
39
Clausm
BMW 530dA ´00 M-sport
Tack!

Har bytat termostaten, no fungerar den perfekt.

:-)

Claus
Tjena Clausm! Köpte min termostat idag med som skall bytas, undrar nu om du bytt den själv?? Isf var det svårt att komma åt för det är rätt trångt. Annars om du inte gjorde detta själv vad fick du betala för arbetet? ha det bra..

///Bimmarkomanen
Cl
39
Clausm
BMW 530dA ´00 M-sport
Hej

Jeg fick lite hjælp av en bra killa jeg kenner i Malmø. Betalte 300 kr., da gjorde han hela jobbet.

Jeg er gaske säcker, at han ochso kan gøre jobbet for deg, om du bor her i närheten.

Termostaten sitter på toppen/fremsidan af motoren. Pga. fläkten er der inte bra om plats, men det går. Efterfølgende må man lufte ud kyl-systemet, der er en skruv för detta bare 4 cm. til højre for påfyldningshullet. Da starter du bilen, åker en bit, og fyller på mere glykol. Job ferdigt :-)

Pga. det begränsede utrymmet, så trænger man specifikke verktyger, men specielt svärt er det inte.

Mvh Claus
Der forhöpningsvist skal köra til job i varm bil i dag :-)
Hej Clausm. Tack för svaret och för att du erbjöd dig tom att fixa en mekare åt mig.. bor dock i gbg så det är en bit. Men tack ändå! Ska ut imon och kika på detta, ska nog gå bra hoppas jag. ;) ha´re gött!

///Bimmarkomanen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.