|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det är så att jag har en tokfin 328 Coupe -97 , har aldrig krånglat, går hur bra som helst, inredning är bevarad i mkt bra skick för att va 10år, mkt utrustning, Funderar på byta den mot en 328 cabbe 1995 - 1998 , har funderat på det ganska länge nu, Men det jag är värst orloig över är att, tänk så får man dåligt för sin bil? tänkj om den cabben börjar krångla, nu när man äntligen har hittat en fin bi som funkar, Ni får gärna kladda här nedanför, Kolla gärna min bil på mitt galleri | |
|
Cab är ju något alldeles speciellt det kan jag intyga!! Men du vet vad du har men inte vad du får så det kan ju vara en mindre bra affär att byta. Dessvärre brukar det ju vara så att har tanken på att byta bara fått fäste i huvudet så finns det oftast inget att göra. Men gör inget snabbt bara utan leta länge så att du verkligen hittar en fin och väldokumenterad cabbe innan du skiljs från din fina pärla. Lycka till med ditt "bekymmer" :-) Niklas Fransosen |
|
| ja har lagt annons på blockets bilbytaren, får se om det nappar någon | |
|
jag håller med fransosen! du kommer inte ångra dig, under förutsättning att du hittar en cab som är lika välvådad som den du har nu. tänk själv när första vårvärmen kommer i maj... själv är jag så otålig att jag nästan dör. köpte min cab i oktober förra året och har bara kunnat köra nercabbat typ 2 dagar. men snart så... som sagt; cab är underbart, men det är också underbart med en bil som funkar, så leta ordentligt. |
|
|
jag har hellre en trasig cab än en bil med tak som funkar! ;) cab e otroligt skönt på sommaren..men en sak som garaterat kommer irritera dej när du byter från coupé till cab är att cabben är rätt värdelös att åka uppcabbad med jämfört med en coupé. de knarrar å knirrar lite å vägljudet är påtagligare...men de småsakerna glömmer man lätt när man cabbar ner å njuter av vinden i håret å solen i pannan! ett tips är att skaffa vindskydd till bilen..samt att alltid ha solkräm i handskfacket! mvh |
|
|
är det nått man ska tänks på vid byte, nån specifik årsmodell som har brister eller något extra,? så finns det manuell,halv auto och hel auto cab, när kom de hel auto cabbarna? |
|
|
Jag ser absolut ingen fördel med en cabriolet jämfört med en bil med riktigt tak. Jag har hafy några stycken, men aldrig riktigt sett poängen. Har du en bil du vet är bra och trivs med tycker jag du ska behålla den. Ni som förespråkar cabbe, när är det egentligen en fördel att köra med cabben nere? Jag kan tänka mig några dagar på våren och några dagar på hösten när det är skönt att glida runt i 50km/h med cabben nere, men annars är det oftast för varmt eller för kallt. Oftast används dom som sommarbilar, men det är ju helt värdelöst att ha solen brännandes rakt i skallen istället för att sitta i en sval luftkonditionerad kupé... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: Allt handlar om känslan och att veta att man själv kan välja vilket man vill åka i just den dagen. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hej! Cab ÄR bra, fast det är smaksak. Är inne på min andra, körde en e36 325 för en tag sedan. Den hade ingen klimatanläggning vilket var rätt jobbigt. Det blev duktigt varmt kan jag säga. Både nuvarande och dåvarande gör sig utmärkt i motorvägsfarter (och med därtill) med vindskydd. Det låter rätt mycket men är konstigt nog helt vindstilla. Lycka till! Carl |
|
|
är det nått man ska tänks på vid byte, nån specifik årsmodell som har brister eller något extra,? så finns det manuell,halv auto och hel auto cab, när kom de hel auto cabbarna? |
|
|
Finns halv och hel till E36 och vad jag vet så finns båda varianterna i hela serien. Satsa på helautomatisk är mitt tips. Kolla gärna länken nedan, finns ganska mycket matnyttigt där, framförallt i bloggen. -96 kom faceliften som på alla E36. Dvs, bredare njurar mm. -98 så är det även standard med sidoblinkers även i tyskland så dem har det monterat från fabrik, dvs mindre rostrisk i "hemmagjorda" hål. Jag hade satsat på en med M-paket, ser MYCKET trevligare ut. Kolla så ALL el funkar, alla rutor, sufletten mm. Det finns brytare som kan stöka, allra minsta baluckan är öppen så är sufletten tvärdöd tex. Svårt att skriva såhär bara, ställ konkreta frågor så får du svar. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Varför ska man ha en cab?? Varför inte!!! Det finns för och nackdelar med allt och alla bilar eller hur? Hade jag bara 1 bil hade jag nog inte valt en cab, mest för att jag har två små barn (nåja, 9 och 7) eftersom det är lite byngligt med allt hoppande in och ut vid skolan och fotbollen osv samt att man inte får med sig lika mycket packning som i en vanlig bil. Nu har jag möjligheten att ha 2 bilar (dock inte BMW = lite surt) så för mig är cabben en ren sommarbil. Och jag tycker att nog fungerar det klockrent mer än ett par dagar på våren och hösten allt!! Som någon sa, man kan ju välja om man vill köra öppet eller ej. Ett val som alls inte finns i en täckt bil. Jag köpte min bil i slutet av augusti förra året och körde öppet mest hela tiden. Nyhetens behag, ja visst till viss del men det funkar faktiskt väldigt bra. OK på motorvägen i 140+ kanske det inte är så skoj men under kortare sträckor fungerar det, särskilt om man har vindavvisare. Funkar dock inte med folk i baksätet. Med taket uppe låter en cab lite mer än en täckt bil, men det kompensarar man ju med stereon :-) samt glädjen av att veta att när du kommer fram till småvägarna åker taket väck och man kan njuta av omgivnningarna på ett helt annat sätt. Dessutom så märkte jag att jag tog det mycket lugnare med caben än med min tidigare bil. Fast Jesperado har en poäng, ibland blir det lite väl varmt i "badkaret" när solen bränner från en klarblå molnfri himmel :-) Bra eller dåligt?? Finns det ett rätt svar på den frågan egentligen. För min egen del är valet självklart, klart du ska ha en cab Kenzoo!!! Men det beror ju på så mycket annat oxå. Har du barn osv, ska det vara en sommarbil? Klima och helautomatiskt tak är ett måste, tycker jag. Fast det beror ju på plånkan med eller ... Niklas Fransosen |
|
|
OM jag byter så ska jag köra den året runt, alltså med hardtop på vintrarna såklart, är den nån som kör sin på vinterne med hardtop? Hur är hardtopen,? håller värmen bra osv? buller? Är alla bilar hardtop förberedda? |
|
| Micke Olsson, ingen stor grej, men "faceliften" kom åm 97, dvs tillverkade from 09/96. Har även för mig att sidoblinkers blev standard -95 i Tyskland, men det är jag inte helt säker på. | |
|
Hej! Hade hardtop på min e36. Funkade kanon, men det låter mer än coupén. Nu kör jag utan hrdtop året runt vilket också funkar lysande. Carl |
|
|
Hej! Jag har också hardtop på vintern, sparar sufetten mot salt och väta m.m. Tycker det fungerar jättebra. Ingen stor skillnad jämfört med en täckt bil. Har halvautomatisk suflett, men tycker inte det är någon större ansträngning att vrida på handtaget för att fästa eller lossa låsmackapären. Tänk på att cabba upp sufletten någon gång på vintern också så att tyget får sträcka ut sig lite och mekanismen inte kärvar. Älskar att köra utan tak, upplever naturen på ett påtagligare sätt (fågelsång, dofter (på gott och ont), ja man kommer helt enkelt närmare naturens element). I sta'n känner du alla dofter från restaurangerna och atmossvären i övrigt. Jag är i alla fall helnöjd med min cabrio! Om du skaffar cabbe - lycka till! Wargen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.