AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.842

Skillnad på Garantie och EP-garanti?

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Hej, jag har fått ett erbjudande om en 328 -98 från en BMW-handlare. Han ger mig ett års Garantie. Innebär det EP-garanti eller har handlarna någon annan typ av garanti de lämnar? VAD ÄR SKILLNADEN? Ska fungera i Sverige enligt honom.
Mig veterligt så finns det endast Europlus garanti när du köper från Aukt Bmw handlare.
Har själv fått erbjudande om "1 jahr garantie" från Bmw handlare och då bett dem bekräfta att det handlar om Europlus garantin. I samtliga fall är det EP- garantin man menar men som ibland lite "slarvigt" endast benämns "Garantie".

Däremot så skall detta bara gälla bilar upp till 8 år gamla - se villkor nedan:

A vehicle with the EUROPlus guarantee, that means a great deal of driving pleasure for you. Backed up by a comprehensive benefit package - in accordance with the terms and conditions of guarantee - that is unique:

- 1 year guarantee on all mechanical and electrical parts
- For BMW and MINI up to an
age of 8 years, for other makes up to an age of 6 years
- Repair can be carried out by any authorised BMW workshop
- Covers claims for damages throughout Europe
- No limit on distance
covered within the term
- 100% assumption of labour costs and up to 100,000 km total distance
covered, 100% assumption of costs for materials. Percentage
assumed thereafter:
up to 120.000 km: 90%
up to 140.000 km: 80%
up to 160.000 km: 70%
up to 180.000 km: 60%
over 180.000 km: 50%
- Transferable to next owner if the vehicle is sold
To
290
Touchdown
328i Cab -98
"8 år gamla". Men ändå finns det ett antal bilar, både 97'or och 98'or med EP-garanti. Nån som vet mer??
Reagerade också på detta med 8 år, då jag själv sett bilar upp till 10 år gamla där man erbjuder EP-garanti.
En snabb sökning på www.bmw.de, så fanns där 4 st 328i E46 med EP-garanti, alla med första reg.dat 98.
Ni
71
NilsT
520d -06
Innebär EP garanti att man måste ta bilen tillbaka till handlaren i Tyskland? Jag antar att BMW i Sverige bojkottar sådana "Europa-garantier", eller hur?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du får betala reparationen (i Sverige) själv först och sedan begära pengarna i efterhand från BMW i Tyskland, hör först med BMW i Tyskland att de godkänner reparationen, men de brukar inte knussla.

Vet inte om slitdetaljer som broms och koppling är undantagna från EuroPlusgarantin...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

EP-garantin har egentligen inget med BMW-handlaren i Tyskland att göra utöver att det är han som säljer med den till bilen du köper. Det är ett försäkringsbolag som heter RealGarant som står för denna och det är dessa man får kontakta om man vill åberopa garantin.

Går din bil sönder så får du lämna in den hos en svensk BMW-verkstad och få ett kostnadsförslag. Detta ska vara detaljerat och innehålla artikelnummer på samtliga delar som ska ingå samt uppskattad arbetskostnad.

Sedan kontaktar man RealGarant och beskriver vad som har hänt samt skickar kostnadsförslaget. Dom går sedan igenom detta och meddelar om dom står för reperationen samt vilka delar dom ersätter. Slitdelar ingår ej. Inte heller delar i gummi t ex.

Sen när bilen är reparerad så betalar du själv och faxar/skickar räkningen till RealGarant som sedan inom några dagar skickar pengar till ditt konto.

När dom ersätter delar så går dom efter den tyska prislistan och av min erfarenhet så ligger verkstäderna i Sverige något högre i pris så i regel så får man inte ersättning fullt ut för delarna.

Jag har använt garantin två gånger på min 320d och det har fungerat bra. Dock så är ju detta en långmilare så ersättningen har ju varit något reducerad pga milen precis som "glassgränd6" skriver ovan.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.