AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.733

Blinkande strålkastare E46. Vad har hänt?

hej alla!
jag har råkat ut för ett ganska akut problem.
när jag skulle köra ut bilen ur garaget i morse, så började halvljusen blinka av sig själva. det visade sig att detta bara händer när jag har foten på bromsen. för att inte reta gallfeber på mina medtrafikanter på väg till jobbet, blev jag tvungen att köra med bara parkeringsljus.
på instrumentpanelen lyser "bilen" med 2 röda bakåtriktade strålkastarikoner bakom. Vad har hänt? fattar ingenting!
om någon vet vad detta kan bero på, är jag jättetacksam.

så här ser det ut på instrumentpanelen: Länk
åk till bmw och updatera mjukvaran, hände samma sak med min kompis 325-03 men då var det bromsljusen som levde sitt liv
åh fn! tackar för svaret!
tror du det är en kostsam historia?
det har jag ingen aning om, kompisen hade garanti,

men jag förmodar att om de ska updatera så använder dom sig utav diagnos grejjen/felsökning, så den kostnaden för själva sökningen kostar ca 900:-, de brukar bjuda på det om det är flera saker som ska fixas samtidigt,

nån som kan styrka detta?
De där ikonerna som du beskriver dom, säger väl att det är någon lampa som är trasig. Frågar du mig så låter det mer som ett jordfel än att programvaran till ljusmodulen felar. Kolla så att inga kablar har kommit i kläm. Det är en cabbe du har va?
Lossa gummitdamasken som sitter i bakluckan nånstans intill gasfjädrarna. Det går kablar i dessa till bromsljuset som är placerat i luckan.
Har du tur är det bara nån sladd som är nött och ligger emot karroseriet.Är det detta kan du fixa det med lite eltejp. Billigare lösning än att besöka BMW.

Du kan ju kolla detta och komma tillbaka och berätta hur det gick.
tackar chris87!
jag var nere för en stund sedan och kollade bromsljusen med hjälp av en kollega. märkte då att bromsljuset i bakluckan inte funkade och samtidigt hade det slutat blinka om strålkastarna. hmm, det känns onekligen som någon sorts glapp eller misskontakt. jag ska följa ditt råd och kolla de kablarna. tackar för tipset. jag vill ju helst slippa verkstadskostnader så klart.
återkommer om saken. annrs; är det någon som vet vad för sorts lampor det sitter i det bromsljuset? ser ut att vara någon sorts lysrör...
hej igen!
nu har jag kollat lite mer och har inte hittat något direkt kabelbrott eller liknande. men lite fler detaljer i problemet har uppenbarat sig.
förutom att bakluckebromsljuset pajat och strålkastarna blinkar av sig själva, så har även bakluckelåset slutat fungera ihop med centrallåset. bakluckan måste nu öppnas med sin egen knapp på nyckeln.
dessutom hörs det ett tickande ljud någonstans från handsfackstrakten varje gång jag lägger foten på bromsen. (strålkastarna blinkar i takt).
kan det vara något så enkelt som en säkring, eller är det något reläfel?
snälla, snälla, om någon tror sig veta vad som pågår så är jag oerhört tacksam för hjälp. ser framför mig ett dyrt besök hos verkstan : (
tackar på förhand och trevlig helg allihopa.
Chris87, du hade rätt!
kollade lite noggrannare innanför gummidamasken och upptäckte att två kablar var helt av, plus att typ 5 st hade brott i "höljet". lödde ihop de två, och eltejpade te andra. Nu funkar allt pling plong igen!!
tusen tack för tipset!! hade nog aldrig kommit på det själv. man kan säga att du har räddat mig från verkstadskostnader på säkert minst 5000 spänn.
tusen tack än en gång!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.