|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag ska montera min nya ratt i min BMW e46. Men det är så här att jag lyckas inte få bort airbag-enheten ifrån ratten. Det är en sån ratt som är 2 hål (inga skruvar) på baksidan, som man ska föra in en skruvmejsel och göra så en fjäder skjuter ut airbag-enheten. Typ Men jag lyckas inte. Jag har läst dom flesta gör det själv sidor. Men förstår inte riktigt. Kan nån ge mig något lite tips hur jag ska få bort den. Tack på förhand. | |
|
Svårt att beskriva, men det är faktiskt väldigt enkelt, tro mig. Använd en platt mejsel. Aningen snett uppåt med mejseln i hålet om jag inte minns fel. Kika på Länk om du inte redan gjort det. |
|
| okej, men ska man vrida eller trycka med mejseln. ? | |
|
Tryck mejseln in mot centrum. Väldigt lätt när man vet hur man gör, men svårt att förklara. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
okej, nu fick jag ut airbagen. Det var väldigt enkelt. :P.... tackar för all hjälp. |
|
|
Lyfter denna tråd eftersom jag nu suttit i en timme och känt runt med mejseln. Tyvärr är fjädermekanismen bortplockad på den M3 ratt jag köpt så jag kan inte "fusk" öva på den heller. Någon som kan ge mer tips om vinkel på mejseln, ungefär hur långt in skall mejseln in. Det känns inte som någon fjäder var jag än trycker... /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
| Har gjort detta själv.. kom rätt många svordomar innan det var klart :) Men då du väl hittat rätt så är det lätt. Här är lite bilder och tipps hur du skall göra Länk | |
|
Tack för länken, har varit inne på den sidan tidigare men det hjälpte mig inte så mycket. Om jag för in mejseln väldigt rakt i både längd och höjdled så är det inget som tar emot innan jag måste vara emot rattröret eller något. Vinklar jag mejseln lite upp eller ned tar det emot och är helt stumt. Rak mejsel i höjdled men vinklad något mot mig resulterar i ett tidigt stopp, misstänker att jag är mot sidan på airbagen då. Jag använder en väldigt tunn mejsel, skall jag ta en grövre kanske? /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
Använd en så bred mejsel som det går att få in i hålet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Satt själv igår med detta h-vete på min E90 (samma procedur), tog 15min att få loss airbagen, men när man väl förstod hur man skulle göra så var det lätt som en plätt :) |
|
|
Detta gäller iaf E46: Länk Demontering av airbag. Mejsel förs in genom "gummihålet" på baksidan av ratten igenom det röda hålet på bilden. Mejseln, (blå pil) trycker fjädern (svart linje) inåt centrum. Håll mejseln med plattsidan uppåt, så du får så bred ytan av den som möjligt mot fjädern. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Okej, mina mejslar är 3 - 4 mm breda på spetsen. Skall testa med en större modell i morgon. Gött nu återkom mekarlusten! =) /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.